Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro 17" stänger av sig själv. Batteriet?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-18 19:27

Jag tror att min drygt 1 år gamla MacBook Pro har blivit allvarligt sjuk.

För 3 veckor sen så började den att stänga av sig själv innan den varnade för lågt batteri.
Sen har den fortsatt att slå av så jag har gått över till att ha den på ström hela tiden.

Så igår funkade inte plattan som man klickar på, den var helt stum, liksom nertryckt hela tiden. Så ska jag flytta min mac och känner att batteriet är alldeles svullet. Herregud, vad har hänt?

Och inte har jag AppleCare Protection Plan heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 21:22
Ursprungligen av Eva:

Jag tror att min drygt 1 år gamla MacBook Pro har blivit allvarligt sjuk.

För 3 veckor sen så började den att stänga av sig själv innan den varnade för lågt batteri.
Sen har den fortsatt att slå av så jag har gått över till att ha den på ström hela tiden.

Så igår funkade inte plattan som man klickar på, den var helt stum, liksom nertryckt hela tiden. Så ska jag flytta min mac och känner att batteriet är alldeles svullet. Herregud, vad har hänt?

Och inte har jag AppleCare Protection Plan heller.

När det gäller batteriet, kolla om de har serienummer enligt följande:

Citat:

De batterier som berörs har modellnummer A1175 och ett 12-siffrigt serienummer som slutar med U7SA, U7SB eller U7SC. Ta ur batteriet ur datorn om du vill kunna se modell- och serienumret, som finns på undersidan av batteriet. Batteriets serienummer finns ovanför streckkoden. Se foton nedan. Endast batterier med de angivna serienumren måste ersättas.

Jag har märkt samma fenomen med Fastmacs Truepower batterier till MBP. Batteriindikatorn visar 30 min kvar när datorn kabom stänger ner sig. Motsvarande fenomen sker ej när jag har Apples original batteri i datorn.

När det gäller trackpad är det kanske en mindre reparation om den nu skulle vara defekt.

Ring Apple och se om de är resonabla innan du gör någonting annat.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-18 22:05
Ursprungligen av hkim:

När det gäller trackpad är det kanske en mindre reparation om den nu skulle vara defekt.

Trackpad heter det ju När jag tog bort batteriet verkar den inte vara stum längre. Det var nog det uppsvullna batteriet som tryckte på nåt sätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-18 23:11

OT: Är bilden tagen med din iPhone?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-18 21:41

Nämen, det var det värsta. Har läst om andra som fått sitt batteri uppsvällt. Kanske blev din MBP svartsjuk på din nya iPhone? Nä, skämt o sido, jag tror att det går att resonera med servicestället eller Apple.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-18 22:01
Ursprungligen av Reisan:

Kanske blev din MBP svartsjuk på din nya iPhone?

Ja, jag har också tänkt på det. Det var just den helgen då jag fick hem min iPhone som MacBooken började konstra. Det är ju inga "vanliga pc-dator-maskiner" det här - det är ju Macar, och dom har känslor precis som alla andra levande varelser.;)

Jag har kollat serienumren men mitt batteri stämmer inte. Jag tror det är för 15" och jag har ju 17". Skall ringa min lokala mac-affär i morgon och höra mig för. Dom brukar alltid ställa upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-19 06:48

Det måste den väl vara. Eller?
Eva, gör oss inte besvikna nu.

Yes!!

Jag gissar på Photo Booth

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-19 07:58
Ursprungligen av southtown:

Jag gissar på Photo Booth

Rätt gissat!
Smidigt när man vill ha snabb bild och det inte är viktigt med bra kvalité

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-19 11:35
Ursprungligen av Eva:

Rätt gissat!
Smidigt när man vill ha snabb bild och det inte är viktigt med bra kvalité

Attans! Jag hoppades på att jag hade hittat en anledning till att inte köpa iPhone. Nu fortsätter mitt sökande...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-19 16:34
Ursprungligen av Alex Lindquist:

Attans! Jag hoppades på att jag hade hittat en anledning till att inte köpa iPhone. Nu fortsätter mitt sökande...

Du kommer nog att få leta och leta.
iPhone är så makalöst underbar att jag aldrig varit med om nåt liknande i "prylväg"
Köp en bums.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-19 07:10

Jag har haft samma bekymmer även om mitt problem stannade vid att datorn stängde av sig själv innan batteriet var slut utan varning. Jag kontaktade apple (har applecare) och fick ett väldigt förvånat men proffsigt bemötande och de bytte ut mitt batteri. Verkar således som om det finns problem med batterier även utanför de serier som bytts ut.

/thomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 07:40
Ursprungligen av thomk:

Jag har haft samma bekymmer även om mitt problem stannade vid att datorn stängde av sig själv innan batteriet var slut utan varning. Jag kontaktade apple (har applecare) och fick ett väldigt förvånat men proffsigt bemötande och de bytte ut mitt batteri. Verkar således som om det finns problem med batterier även utanför de serier som bytts ut.

/thomas

Fick du någon teknisk förklaring till felet på batteriet? Försvann problemet efter batteribytet? Jag har ju ett par Fastmac batterier som orsakar samma fenomen när återstående laddningstid visar 30 min. Däremot fungerar Apples originalbatteri som följde med köpet av datorn inte det (och ligger efter 8 mån fortfarande på imponerande 5449 mAh!). Kan det t.o.m. vara farligt att köra vidare med Fastmac batterier?

Har faktiskt precis samma problem med min Macbook Pro 15", dock syns det inte på batteriet, utan det stänger bara av sig, efter 20 minuters användning. Jag har fått mitt batteri utbytt 2 gånger och det har funkat ett tag men sen samma problem.

Nu är ju datorn 21 månader gammal, men man kanske ska ringa och tjata lite på dom ändå?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-19 08:29

Jag fick ingen förklaring alls. Support personalen kontaktade en tekniker och återkom med beskedet att jag skulle få batteriet utbytt. Efter batteribyte fungerar allt normalt igen.

/thomas

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-19 16:38

Jag ringde till Fredrik på Postero (Apple-affären i Sundsvall) idag och berättade om batteriet.
- Inga problem, det ordnar vi, sa han.
Jag skulle bara maila in serienumret så skulle jag få ett nytt batteri

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-19 20:41

Undrar om Freddan vill figurera med namn?
Tycker att han ofta vill vara som Fantomen.
Finnas men inte synas.

Yes!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-20 00:56
Ursprungligen av Yes:

Undrar om Freddan vill figurera med namn?
Tycker att han ofta vill vara som Fantomen.
Finnas men inte synas.

Yes!!

Det är nog inga problem

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-21 18:37

Kolla här! Mitt batteri ligger på skrivbordet och "knäpper till" ibland. Det fortsätter att svälla, rätt var det är så EXPLODERAR det nog. Det är fulladdat så det finns nog mycket kraft i det.

(Och självklart har jag inte använt det på något sätt efter att jag märkte hur eländigt det var)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-21 18:57

Kanske vore det en idé att lägga batteriet på något kallt ställe för att kyla ner det lite..

Om det fortfarande är kräm kvar i batteriet så ta av eventuella ringar eller annat som är av metall om du ska ta i det. För kortsluter det så kan du bli av med ett finger om olyckan är framme.
Bara som en säkerhetsåtgärd...

Ta ut det där batteriet ur bostaden illa kvickt. Brandfaran är mycket stor.....batteriet är troligen en smula ostabilt.

http://www.youtube.com/watch?v=WeWq6rWzChw

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-22 15:17

Nu har jag sett filmen - HERREGUD, VILKA KRAFTER nu vågar jag inte komma i närheten av det där batteriet. Och jag som höll i det för att fota och allt. Det är ju riktigt läskigt det här.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-09 11:06

Batteriet växer och växer

Upptäckte nyss att batteriet ligger kvar i garaget - och det har fortsatt växa!!!
Otroligt, och inte vågar jag peta i det heller - har ju sett filmen som ghost9999 länkade till. Kanske det till och med är fara att ha bilen i garaget nu

Dags att packa det i en sprängväska och åka ner till Per och pojkarna.
Freddan hittar du inte han är hemma och tar hand om lillen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-09 12:38
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Dags att packa det i en sprängväska och åka ner till Per och pojkarna.
Freddan hittar du inte han är hemma och tar hand om lillen.

Sprängväska? Var får man tag på en sådan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 12:41

Om nu det som hände på filmen kan hända med MacBooks batterier kanske vi skulle skriva ihop något och varna folk? Det där bränner ju ned en lägenhet utan problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-09 14:28

Ring Polisen och be dom skicka Bombgruppen från Stockholm

Yes!!

Jösses Eva ! Hur kan det bli på detta viset ? Stackars dig. Du som haft massor med SPAM och allt tidigare.

Har aldrig varit med om ett batteri som sväller. Sedan jag började på 99.se har jag upptäckt att datorer kan gå sönder på väldigt många olika sätt. Får hoppas att jag inte blir paranoid på kuppen och börjar kolla mina "darlingar" oroligt varje dag.

Bevaka tråden