Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flimmrande skärm på Macbook

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå, min skärm flimmrande väldigt mycket efter uppstart från viloläge eller om jag startade datorn efter avstängning, så jag lämnade in den på lagning. De bytade inverter och flimmrandet försvann. Men nu efter någon vecka har det börjat att komma tillbaka igen, men dock inte lika mycket. Jag hade tänkt lämna in den igen, men jag tvivlar på att de kommer lösa det denna gången heller. Är det 3 reparationer de har rätt att utföra innan jag kan kräva en ny dator eller pengarna tillbaka?

Är det några andra som har haft eller har samma problem och som har lämnat in den på lagning?

mvh Salle

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-19 15:21

menar du att skärmstyrkan går upp och ner och är allmänt jobbigt?

isf, ja. då har jag samma problem med min macbook.
dom skickade in den, reparatörerna hittade inget, jag fick hem den och nu flimrar den då o då...

Ursprungligen av Ouda:

menar du att skärmstyrkan går upp och ner och är allmänt jobbigt?

isf, ja. då har jag samma problem med min macbook.
dom skickade in den, reparatörerna hittade inget, jag fick hem den och nu flimrar den då o då...

Ja precis det ser ut som den blir mörkare och ljusare i snabb fart. Oerhört irriterande för ögonen. Händer i stort sett varje gång jag startar datorn efter viloläge eller om den har varit avstängd de första 5 min och sedan då och då. De bytade inverter, men det verkar inte ha hjälpt, så jag undrar vad dom kommer göra nu?!

Edit: Läste detta på konsumentverkets hemsida: "Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök."

Senast redigerat 2007-10-19 17:42
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-21 10:49
Ursprungligen av Salle83:

Ja precis det ser ut som den blir mörkare och ljusare i snabb fart. Oerhört irriterande för ögonen. Händer i stort sett varje gång jag startar datorn efter viloläge eller om den har varit avstängd de första 5 min och sedan då och då. De bytade inverter, men det verkar inte ha hjälpt, så jag undrar vad dom kommer göra nu?!

Edit: Läste detta på konsumentverkets hemsida: "Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök."

jag tror jag ska kika förbi machuset i nästa vecka igen... beror på hur hemskt det blir...
som sagt, på min macbook såg dom att den flimrade i affär och skrev "fel upptäckt i affär" på lappen och skickade iväg den på reparation, efter två o en halv vecka får jag tillbaka den med svaret att dom inte kunde hitta något fel, och då hade både jag och dom i affären sett att skärmen flimrade... Så... ja. Vi får se var det slutar men snart blir det kanske en ny tur för den....

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-19 17:13

njae, inget flimmer på skärmen, alltså, den fysiska skärmen svajar fram och tillbaka irriterande mycket, men ändå ganska lite, när man skriver på datorn vid ett mindre stabilt underlag... :/

jag kanske är larvig... men men...?

finns det någon chans att apple kan erkänna att detta är ett tillverkningsfel? Jag har en macbook som är inköpt i maj/juni förra året och skärmen börjar bli olidlig vissa dagar medans man knappt märker av det andra. Hade det bara rört sig om invertern hade jag bytt den själv men om Salle83 fick den utbytt och det inte hjälpte så känns det lönlöst.

Det trista är att man blir skeptisk till att köpa ny årdvara från apple när man vet att de slingrar sig in i det sista. Det är ju bara patetiskt att de säger att de inte ens hört talas om felet när man ringer till dem. Går man in i apples egna "The MacBook Display" supporttråd så finns det ett stort antal personer som rapporterar samma problem. http://discussions.apple.com/forum.jspa?forumID=1168

Jag lämnade in min macbook för andra gången för 1-2 veckor sen för flimmrande skärm och dom bytte inverter än en gång. Så det återstår att se om det löser problemet på riktigt denna gången eller om det kommer tillbaka en tredje gång. Men nästa gång det händer har jag rätt att reklamera datorn, så då spelar det inte så stor roll. Pengarna tillbaka eller en ny macbook! Hur har det gått för er andra?

För mig så gick det till så här: Jag spillde kaffe i MacBooken och fick en del problem med tangentbordet och styrplattan. Beställde alltså ett nytt topcase (man måste beställa hela topcaset - vilket passade mig fint för både tangentbordet och styrplattan var som sagt skadade för mig). När det var utbytt och den skulle hämtas ut igen av mig så sade den mycket servicemindade (!) teknikern att han tyckte att skärmen flimrade och undrade om jag inte märkt det själv. Jo det hade jag ju, men inte riktigt tänkt på att klaga. Han behöll den en dag till och bytte inverterboardet. Sedan dess är flimrandet helt borta. Och mitt tangentbord är nytt och fräscht. Känns som en helrenoverad glänsande dator för bara 2500 inkl moms!

jag fick invertern bytt för några veckor sedan och sen dess har jag inte haft något problem. Förhoppningvis återkommer inte felet heller.

Min skärm har börjat flimra igen...

En vild chansning, men om inverterbyte löser problemet ett tag, men sen återkommer igen borde det ju inte tyda på något annat än att invertern egentligen gått sönder igen. Annars borde ju inte inverterbytet ta bort problemet alls från början. Det enda som möjligtvis skulle kunna orsaka det vore i så fall inverterkablaget. Jag vet av erfarenhet att invertrar går sönder på löpande band. Har haft datorer (av andra märken) där man lätt kunde byta fyra invertrar på raken. De gick bara sönder, helt enkelt. Hjälpte inte att byta någon annan del.

Nu har min dator börjat flimmra igen, alltså tredje omgången vilket innebär ny produkt eller pengarna tillbaka enligt konsumentköplagen. Jag gillar Macbook skarpt och tror inte jag får en likvärdig PC för 8000 kr, så jag kommer välja en ny dator.

Liten uppdatering: Jag ringde apple kundservice och fick hjälp av en väldigt service minded kille, som bad mig att mejla över kvittona på mina reparationer så att han kunde se att jag haft upprepade hårdvarufel på papper. Samma dag som jag mejlat honom ringde han upp mig och sa att jag kommer få en ny dator Grymt bra service.

1
Bevaka tråden