Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljög Jobs om Leopard-funktioner?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

MacWorld skrev en artikel med samma rubrik som den här tråden häromdagen.

Se http://www.idg.se/2.1085/1.126342

Min första reaktion var "WTF? Vilken dum rubrik, korkad artikel och vimsig reporter."

Efter lite mer betänketid så slog det mig att det kanske är jag som är vimsig.

Det vore intressant att veta om du tycker, tror eller förmodar att Steve Jobs ljög och/eller om skribenten har rätt på något annat sätt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-10-19 22:05

Det som ingen vet är att Leopard kommer ha världens bästa temahanterare med de snyggaste tänkbara gränssnittet.
Eller så är det bara vad jag tror...
Personligen tycker jag det funkar bra som det är nu ungefär men jag tackar itne nej till ett skitsnyggt gränssnitt sålänge det inte påverkar funktion alltför mycke.

Kanske nåt i iTunes coverflow stil, ex knapparna osv.

De hade vart schysst.

Som jag varit inne på i tråden där artikeln togs upp förut så tycker jag det är en berättigad fråga, men för fyra månader sedan. Då - när det stod klart att det inte kom några fler stora häftiga nyheter för Leopard - var folk besvikna över det och vi kom fram till att det hade känts bättre om det inte lovats så mycket för det blev ihåligt.

Men att komma nu och säga: "Va, var är Top Secret? Jag trodde det i hemlighet skulle smygas in efter sista betaversionen." känns inte så smart.

Jag tror att de funktioner som var "top secret" presenterades under WWDC.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-20 00:09

Det är klart att någonting saknas i Leoparden som släpps nu - som dom inte hann/kunde få med (tekniska eller juridiska problem). Förseningen p.g.a. iPhone har nog med detta att göra också.
Det kommer en update inom ett år som innehåller Top Secret-grejen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-20 00:17

Vid WWDC 2006 så klassades alla funktioner som var utöver "de stora tio" som Top Secret. Fundera lite på hur Apples PR-maskineri fungerar.
Fram till nu har det läckt ut uppgifter från betatestare som brutit sina tystnadsavtal och dessa har man tagit som att de kommit från Apple direkt medans de i själva verket utgjort det som varit Top Secret.
Folk överdramatiserar det som Jobs sa på öppningstalet. Det enda han sa var att man hade funktioner som man skulle hålla "Close to the vest", d.v.s inte berätta om. Och sådana hade man ju uppenbarligen (listan på "nyheter" är visst 300 punkter lång).

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-20 08:34
Ursprungligen av vanilj:

Folk överdramatiserar det som Jobs sa på öppningstalet. Det enda han sa var att man hade funktioner som man skulle hålla "Close to the vest", d.v.s inte berätta om. Och sådana hade man ju uppenbarligen (listan på "nyheter" är visst 300 punkter lång).

Precis.
"Problemet" är väl att på Keynotepresentationen i bakgrunden visades "Top Secret" i samma veva han sa detta. Det kan ju ha påverkat tolkningen av det han sa.

Jag tror inte det kommer något nytt i Leopard så sent som nu. Men vad gör väl det?!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-20 00:38

Skulle Apple låta bli att slå på stora trumman när dagen kommer bara för att någon läckt? Nej, det är inte Apple. Dessutom vet Apple att dom flesta potentiella kunderna inte är nördar som vi som sitter på webben och kollar läckage från Kalifornien.

Nej, jag är övertygad om att minst en stor nyhet inte kom med i Leopard 1. Den plockades bort tidigt - betatestare har inte sett något så klart. Det kan vara en funktion som har med DotMac att göra...en magkänsla bara...

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-10-20 00:41

Asså saker som "läcker" ut är ett gammalt klassikt PR-grej för att hypa upp saker.

Om det är en så stor nyhet så är det bara vänta till den 26 så vet alla om den. Det är just sådana här saker som är apples hemliga vapen, låter folk sitta och funderar och klia knölar för ingen nytta.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-20 10:53

Det är GIVET att det inte kommer något mer i Leopard innan den hamnar på hyllorna. Och det är väldigt troligt att det inte kommer någon mer fantastisk funktion under Leopards livscykel.

Jag tror att de hade något stort på g, men att det inte gick att få klart det i tid. Och då sparar de det till 10.6 Lion (eller vad tusan den kommer heta).

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-10-20 11:04

Jag tror faktiskt där finns nån hemlighet kvar, det är min tro, vissa tror på gud, jag tror på äpple.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-20 11:32

Problemet är att de förstnämnda aldrig lär uppleva sin besvikelse (om de nu har fel). Men du lär upptäcka att det inte finns några hemligheter av rang redan inom ett par dagar.

Från MW-artikeln:

Ursprungligen av Jimmy Lee Skrufve:

Var är de där superhemliga nya funktionerna? Vart tog de vägen? Bland de 300 nyheterna i Leopard som Apple listar finns det egentligen inte mycket som inte redan var känt för ett år sedan. En ny finder, Quick Look, Boot Camp, Spaces och Time Machine. Nya Mail 3, Safari 3 och nya iChat. Det är det Apple själva pushar för som de stora nyheterna.

Får du också en Déjà vu-upplevelse? Jo, det där fick vi se på WWDC 2006. Tar man sig en noggrannare titt i Apples lista över nyheter hittar vi mycket smått och gott - men inget som är så där revolutionerande i sig. Och inget som skulle kunna vara det där superhemliga som Steve Jobs lovade oss?

Det där kan väl inte stämma? Varken att vi hade sett allt tidigare eller att vissa saker inte skulle duga som de stora överraskningen/hyperduperhemliga grejen? Hos mig står det att de olika presentationerna innehöll som följer:

WWDC 2006
# 1 64-bit
# 2 Time Machine
# 3 Complete Package (Photobooth, Front Row, Boot Camp et al)
# 4 Spaces
# 5 Spotlight (uppdaterat gränssnitt för bland annat avancerad sökning.)
# 6 Core Animation
# 7 Hjälpmedel för handikappade inkl. stöd för undertexter i QuickTime och ny röstsynt.
# 8 Mail - HTML-mallar, Anteckningar, Att göra-server
# 9 Dashboard - WebClip
# 10 iChat AV förbättrad på lite olika sätt, flikar och dylikt. iChat Theater

WWDC 2007
# 1 "One we haven't shown before." Nytt skrivbord, ny 3D Dock med spegelbilder, ny Meny, Stacks, Downloads, Filmer, i Dock, gemensamt utseende, tydligare aktivt fönster.
# 2 Ny Finder (nytt sidofält, möjlighet att söka andra maskiner, back To My Mac, Cover Flow.)
# 3 Quicklook
# 4 64-bit (Cocoa, 32/64-bit sida vid sida)
# 5 Core Animation
# 6 Boot Camp
# 7 Spaces
# 8 Dashboard - Film widget, WebClip, Dashcode
# 9 iChat - Animerade bakgrunder, "Help me, Obi-Wan Kenobi; you're my only hope…", Steve Ballmer - "I love my Mac".
# 10 Time Machine

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-20 14:23

Då torde ju TimeMachine vara grejen, men den visade han ju på samma keynote som han pratade om hemligheterna de inte ville visa "idag"... eller minns jag fel?

Ursprungligen av Snooze:

Då torde ju TimeMachine vara grejen, men den visade han ju på samma keynote som han pratade om hemligheterna de inte ville visa "idag"... eller minns jag fel?

Time Machine var ju #2 på WWDC 2006 och #10 på WWDC 2007, som du kanske kan läsa i posten ovan din?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-20 14:35

Så här tror jag. Kommer inga nya hemliga funktioner till Mac OS X 10.5. Kan komma nya funktioner men då har det direkt koppling till tex Phone, eller andra nya produkter och inte i första hand till Mac OS X.

Kombinationen av Steve Jobs ibland tomma försäljarsnack och övernerdiga och gnälliga Mac-användare börjar kännas hemsk gammalt nu..

Tillägg: Menar så klart inte att någon speciell här är övernerdig och gnällig.

Senast redigerat 2007-10-20 15:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-20 15:16

Resolution independence? Det har dom ju uppenbarligen jobbat på det med Leopard, men jag tror att dom aldrig riktigt fick det klart. Dom har även aldrig listat det som en funktion i Leopard, inte till konsumenter. Men det har funnits där och utvecklats till Leopard.... Dom kanske aldrig blev klara med det, och istället för att skuta upp Leopard så struntade dom i det? Eller så kanske det kommer som en överraskning.... Tvivlar på det dock.
Men det kan ju har varit den "top secret" funktionen som jobs lovade.... Hmm... Fast det har ju varit ganska klart att dom ska implementera det i systemet, så det har inte precis varit hemligt.

http://developer.apple.com/leopard/overview/index.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Resolution_independence

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-20 18:40

Glöm sannolikheten – är det möjligt att det finns en hemlig feature i Leoparden som skickas till tryckpressarna, som Apple endast har testat i hemlighet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-20 19:56
Ursprungligen av xerent:

Glöm sannolikheten – är det möjligt att det finns en hemlig feature i Leoparden som skickas till tryckpressarna, som Apple endast har testat i hemlighet?

Klart det är möjligt. Men man kan fråga såhär. Vad skulle Apple tjäna mest på. Ett, att visa upp denna hemlighet för den stora massan i förväg, ha den breda massan (som för övrigt inte är så bred) prata om den och generera gratis reklam.
Alternativ två, smyga in en funktion som inte kan bli riktigt testad och får mindre gratispress. Vad skulle de vinna på detta?

Återigen, detta är fantasier av macheads.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-10-20 20:12
Ursprungligen av acke:

Alternativ två, smyga in en funktion som inte kan bli riktigt testad och får mindre gratispress. Vad skulle de vinna på detta?

Men erkänn att det vore en kul grej?! En överraskning som kanske skulle attrahera dem som inte vågar och vill uppgradera det närmaste året eller ens ser behovet av det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-20 18:56

Resolution independence är visserligen hightech så det smäller och framtidens melodi - precis som mycket som redan finns i Leopard - funktioner på djupet som är the state of the art. Men Apple och Jobs riktar sig inte i första hand till oss Mac-nördar längre - det är en stoooor grupp konsumenter som inte alls blir imponerad av sådant här...som givetvis inte har en susning om hur sensationellt dessa grejer är och hur avancerat och hårt programmeringsjobb som ligger bakom.
På Mac-forum märker man ofta att många glömmer att dom flesta på jorden - även dom flesta Mac-ägarna idag - har helt andra preferenser och intressen än dom själva. Dom flesta vet inte ans vad ett Mac-forum är för något :-D.

När Jobs snackar om heavy stuff och top secret så är det grejer som allmogen fattar och förhoppningsvis gillar. Ta en titt på ett keynote den mannen har. Vad är det han visar? Vad är det han puschar? Jo, iLife och folkliga grejer - som i.o.f.s. är sanslöst häftiga och inget annan plattform på jorden kan erbjuda något som ens liknar iLife - men det handlar alltså inte om geniala lösningar djupt nere i OS...sådant kan han ibland svepa förbi på några sekunder (till oss nördar).

Så - något gick fel - något saknas i Leopard som släpps om några dagar. Men den grejen kommer inom ett år som update. Jobs skulle inte ha gapat så stort och den gigantiska Top Secret-skylten är ingen slump...ingenting är slump när företag som Apple uppträder medialt. Ingenting. Hans labchefer sa att det var okej att nämna att denna supergrej var på gång - dom kände sig säkra på att tidsplanen höll - eller att serverkapaciteten räckte - eller att juridiken var fixad - men dom hade fel. Deras prognos stämde inte och dom har fått en utskällning av Jobs och nu är allt bra igen. Dom jobbar på som om inget har hänt och utåt kör dom som dom alltid gjort: zip, nada, no comment.

Sådant här händer inom hightech-företag varje dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-20 19:43

Kan ingen komma med något konkret förslag på vad detta "nåt" skulle vara? Det här är ju ett lysande exempel på hur höga förväntningar folk har på Apple. Det finns ingen som kan säga vad det är man förväntar sig, men det måste givetvis vara något revolutionärt, banbrytande och som smiskar Redmond i rumpan.

Vad gäller upplösningsoberoende gränssnitt så är det ju redan implementerat i Leopard. Det är svårt att klassa det som en "funktion" dock utan det är väl snarare ett stöd som måste finnas där när bildskärmstillverkarna skruvar upp dpi:n i sina skärmar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-20 23:54

Jag tycker nästan att man får mera gratispress av av en oväntad grej som bara kommer upp sådär, helt nytt och fräscht och häftigt och ingen visste om det - än en funktion som beskrivits från första början och som ingen kanske ens lägger märke till.

Right?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-21 00:26

Jag har ingen susning om VAD det är - jag har inga önskningar heller. Personligen så skulle resten av mitt liv vara fullödigt med Tiger - jag är mera intresserad av vad som händer med apps - t.ex. FCS och Logic.
Det enda jag egentlige önskar mig är att Leopard sköter sig bättre nätverksmässigt - att systemet inte fastnar i en badboll bara för att en nätverksenhet kopplar ur/ner - det är pinsamt av Apple att inte ha fixat detta tidigare...och om Leopard fortfarande har skiten så är det stor skandal.

Vad min spekulation baseras på är min syn/analys av Apple och deras mediala beteende. Jobs skulle inte ha gapat så stort om han inte haft något i rockärmen - något som impar på allmogen. han är visserligen en krämare, men han brukar hålla en viss civiliserad nivå. Så - något har hänt. det är min bedömning. Egentligen skiter jag i det/vad...jag är bara intresserad av spelet - att tolka kapitalismen och media.

Jag tror att man kan åka framåt i tiden med Time Machine och hämta bak filer och foton.
Nej men magkänslan säger ju att det inte kommer något mer, även om jag såklart hoppas på det!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-21 08:28

Bara som en fundering. Skulle det kunna vara det nya filsystemet ZFS som var tänkt att vara det stora hemliga, men som av olika anledningar inte blivit så mycket implementerat som det kanske var tänkt från början?

/McWolfe

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-21 09:32

Filsystem, upplösningsteknik...nej, sådant är för nördigt - allmogen gäspar bara. Top Secret var/är något häftigt som allmogen fattar.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-10-21 11:44

Kunde inte låta bli

Jag blir inte besviken om jag har fel för jag har inte räknat med nåt mer men om det kommer något mer så är det bonus.

Är det inte överraskningar apple gillar att komma med? Inte många som visste hur iphone skulle se ut före den släpptes. Det lyckades dom hålla mycket hemligt.

Men ang. gui, så om man ex kollar på omslaget till leo så är där blank svart som fyllnad för X, för tiger va de brushed metal, panther X:et en blank grå/silver och leo en blank svart/silver gradient.

Vidare så syns i en del program ett likadant halvt genomskinligt mörkt "skal", i coverflow så finns där svarta knappar o scrollbars, i time machine så finns svarta knappar i nerkant.

Jag är inte speciellt bra på att redogöra för alla små detaljer jag märkt överallt men där finns en hel del, det jag nämnt nu är bara en del av det.
Jag tycker bara att det känns som att steget till en schysst tema hanterare med några schysta teman från apple inte bör vara så långt med tanke på allt runt omkring.
Att dom dessutom kört på enhetligt tema bör ju betyda att dom knytit ihop all kod för att hantera sånt. Det hade iaf jag gjort som utvecklare för inte fan vill man hårdkoda varje program. Kanske är det just för att dom fixat enhetligt som Xcode 3 har fått nya features för effekter o annat, läste nåt om det.

Jag kanske har fel att det inte kommer just nu men med stor sannolikhet kommer att komma för Steve vill säkert kunna slå Windows på fingrarna på alla sätt han kan.

Att folk i allmänhet gillar att byta/anpassa tema kan ju inte apple ha missat.

Apple har säkert labbat en hel del med utseende, dom har säkert testat med mörkare teman också.

Låt oss säga att det kommer ett nytt utseende, isf tror jag det kommer finnas minst 2 nya alternativ där ena är en matt svart/grå gradient och den andra en blank svart/grå gradient. Jag tror inte det kommer att vara mörkt gui som i svart utan mer en bra balans av grått och svart.

Låt säga att där inte kommer nåt nytt utseende så är en annan tanke från mig är att alla små fönster såsom inställnigar för program, popup fönster m.m. kommer att visas i stil med den i quicklook samt ichat 4 medans resten är samma som nu.

Panther X, Tiger X, Leopard X

Aperture

Coverflow

Frontrow

iPhone

iPhoto

Nedräkning Leopard

.mac Web Gallery

iChat 4, bild nr2 på screen sharing som också är en cool funktion.

Quicklook

Det här är en storm i ett vattenglas. Det kommer ingenting stort i Leopard som inte redan är allmänt känt. Jag tror inte ens att Jobs när han använde "Top Secret" som metafor hade några storslagna planer på att stoppa in något mer. Han använde Top Secret som en smålustig illustration för att han inte visade alla nyheter.

Det som kommer göra Leopard mer användbart än Tiger är snarast allt det som händer under huven. (som t.ex. den dåliga nätverkshanteringen som nämns ovan.)

Apples marknadsandel har blivit för stor nu för att ge sig på ett stunt som att leverera ut ett operativsystem där inte beta-testarna haft tillgång till alla ingående funktioner.

Bevaka tråden