Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är webbläsare så dumma? Rättar inte adresser

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man råkar skriva ww.ikea.se eller www,ikea,se eller www.ikea.se.se eller liknande så fattar inte webbläsaren. I andra program så får man förslag, eller det rättas automatiskt. Varför inte i webbläsarens adressrad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-30 20:29

www.claesohlsson.se är iallfall rätt svårstavat, men de har tydligen registrerat ettt gäng stavningar, så dit hittar jag, trots felstavningar

Annars, kan man väl bara skriva tex "dn" så kommer man rätt. Funkade.

Dock ej med "ikea".

...."com" är väl det som först läggs till automatisk iof.

Spicey, du missar poängen. Stefan (och jag och säkert många fler) menar att din webläsare alltså t.ex Safari skall förstå att om man skriver 2 eller 4 "w" i början av en adress så skall den förstå att man menade att skriva 3 st, som ju är det vanligaste. Eller att det felskrivna kommatecknet bör tolkas som en punkt, eftersom det ALDRIG kan vara ett kommatecken där. Är du med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-30 21:29

jepps, fattar. men skönast borde vara att bara skriva, dn, feber, 99 osv.

Ursprungligen av Spicey:

jepps, fattar. men skönast borde vara att bara skriva, dn, feber, 99 osv.

Det kan du om du använder Firefox. Den använder googles jag-har-tur-funktion.

Ursprungligen av Kristofer:

Det kan du om du använder Firefox. Den använder googles jag-har-tur-funktion.

Och det är en underbar funktion, som jag saknar nu när jag försöker gå över till Safari. Är det någon som vet om det går att få till motsvarande i Safari också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-30 22:07

Kan inte sådan "hjälp" vara en säkerhetsrisk? Om jag skriver fel fel, kan jag ju hamna helt fel, så att säga.
Jag tror dessutom inte att browserkodarna vill ta ansvaret för att sånt inte ska inträffa. När man hamnar fel för att man har knappat in det själv kan ju inte browsertillverkarna beskyllas för det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-30 22:13

Kör ju mest med RRS i Safari, men en hel del funkar att bara skriva namnet. Tror att allt med .com funkar.

Jag har kört någon webbläsare som hade inbyggd rättstavning... vilken fasen var det då?
Camino? Eller var det något tillägg till Firefox? Kommer inte ihåg. Argh!

Ursprungligen av Stefan Swales:

ww.ikea.se

Det är en giltig adress. Den som äger domänen ska ha rätt att skapa en subdomän som heter "ww" ifall han vill. Visserligen är det inte så troligt att man gör det, men det vore fel av webbläsaren att rätta det.

Vill man ta hand om eventuella felskrivningar så får den som äger domännamnet helt enkelt skapa subdomäner för t.ex. "ww" eller "wwww" (eller "vvv" - men då är det snarare ett fall av dum användare och inte dum webbläsare ).

Ursprungligen av Stefan Swales:

Samma sak här, detta är också en giltig adress. Tänk om den som äger se.se vill ha en subdomän som heter "ikea"?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-31 03:06
Ursprungligen av Adrian B:

Det är en giltig adress. Den som äger domänen ska ha rätt att skapa en subdomän som heter "ww" ifall han vill. Visserligen är det inte så troligt att man gör det, men det vore fel av webbläsaren att rätta det.

Vill man ta hand om eventuella felskrivningar så får den som äger domännamnet helt enkelt skapa subdomäner för t.ex. "ww" eller "wwww" (eller "vvv" - men då är det snarare ett fall av dum användare och inte dum webbläsare ).

Samma sak här, detta är också en giltig adress. Tänk om den som äger se.se vill ha en subdomän som heter "ikea"?

Inte speciellt stor risk att så sker

Ursprungligen av Adrian B:

Det är en giltig adress. Den som äger domänen ska ha rätt att skapa en subdomän som heter "ww" ifall han vill. Visserligen är det inte så troligt att man gör det, men det vore fel av webbläsaren att rätta det.

Vill man ta hand om eventuella felskrivningar så får den som äger domännamnet helt enkelt skapa subdomäner för t.ex. "ww" eller "wwww" (eller "vvv" - men då är det snarare ett fall av dum användare och inte dum webbläsare ).

Det var ju faktiskt ett bra tips. Jag ska skapa dessa subdomäner på min hemsida så att om någon stressad typ slår in fel så kommer han rätt ändå (för det handlar ju faktiskt inte om dumma användare, utan helt enkelt att man knappar in fel, vilket kan hända normalbegåvade också, eller till och med intelligenta människor.)

Det svåra blir ju med se.se för den äger jag ju inte. Men alla där man slår fel på www kan man ju förebygga på detta viset.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-31 08:04

Annars kan man skriva bara ikea utan .se eller www så kommer jag rätt direkt. Kör Opera webläsaren.
Skriver jag ww blir det fel som sagt.
Kompleterarar se, com, www automatiskt eller dom man vill.

Jag vill i alla fall ha möjligheten att i min webläsares inställningar programmera så att alla ww eller wwww förvandlas till www. Och alla kommatecken blir en punkt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-31 12:22
Ursprungligen av sjovall:

Jag vill i alla fall ha möjligheten att i min webläsares inställningar programmera så att alla ww eller wwww förvandlas till www. Och alla kommatecken blir en punkt.

Retar också mig på just denna detaljen.
Förstår inte varför det finns en ända webbläsare som har utvecklat sin läsar som rättar till de här problemet!

Jag skulle lätt använda den läsare då xD

// MacxD

  • Medlem
  • 2007-07-31 13:20

Opera klarar att ändra komma till punkt automatiskt. Man kan även lägga till att den ska leta efter www om detta saknas - men jag har aldrig fått det att funka.

Om du söker en avancerad funktion lär Opera ha den! Heja Norge!

  • Oregistrerad
  • 2007-07-31 14:44

Jag håller med. En gång i tiden var man ju tvungen att skriva http://www. men det gick rätt fort för utvecklarna att komma med webbläsare som klarade sig ändå, ja man behöver ju rentav bara skriva apple och trycka på vagnretur för att den ska begripa att man ska till www.apple.com, så varför skulle det vara omöjligt att ha en webbläsare som rättar abcd,nu till abcd.nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-31 14:53

Ja, det vore bra, med , till ..

För tusan, jag behöver bara, t ex, säga "Bluetooth" till min gamla Nokia (N70) så sätts Bluetooth på eller av, så detta: (,->.), borde ju inte vara rocket science

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-01 11:44

Korrigering av kommatecken till punkt borde som sagt gå att ordna, "korrigering" av underdomän är dock inte praktiskt genomförbart då "felet" inte behöver vara ett fel överhuvudtaget (www är en praxis, men det går alldeles utmärkt att ha ww, vv, eller vadfansomhelst som underdomän till t.ex. 99.se). Dock skulle ju korrigeringar/varningar kunna ske om det visar sig att den inmatade domänen faktiskt inte finns.

Det hela skulle lösas enkelt om webbläsarna hade en funktion likt Microsoft Offices autokorrigering, dvs inställningar man kan göra själv för att t.ex. "ww." ska korrigeras till "www."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-21 10:18

Hörrni, så här ett par månader efteråt. Jag upptäckte just att Opera 9.23 rättar komman i URLer, alltså om man råkar plita www,99,se skickas man till www.99.se.

Kanske rättar den fler vanliga missar?

1
Bevaka tråden