Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wooo! Äntligen funkar A2DP!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-13 20:04

Installerade precis Leopard betan och kan bara säga en sak:
YEEEEEEEEES!

A2DP FUNKAR! Har lyssnat på musik hela dagen i mina BT-lurar och det låter helt underbart! Kontrollerna på lurarna fungerar också perfekt med iTunes. Dessutom har det allsmäktiga äpplet lyckats synca ljudet, dvs ingen fördröjning på 1-2 sekunder när man kollar på film.

*lycklig*

Funderar på att börjar köra leopard på heltid nu bara på grund av detta

(okej, detta är inte en helt meningsfull tråd, men mina kompisar förstod sig inte på min lycka så jag fick skrika av mig här istället )

Cool
Vilka lurar använder du?

OT: Vilka konstiga kompisar du har

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-13 21:21
Ursprungligen av MagnusB:

Cool
Vilka lurar använder du?

OT: Vilka konstiga kompisar du har

Gear 4 Bluphones. Retailpris 700kr på Amazon UK, med lite trixande fick jag ner dem till 150 kr. Lätt det mest prisvärda köpet jag gjort på mycket länge

OT: Jag vet. De förstår sig inte på de viktiga sakerna här i livet, allt de bryr sig om är att sitta på café och vara sociala hela dagarna.

Ursäkta min okunnighet, men vad är A2DP? Orkar inte googla...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-13 22:04
Ursprungligen av rikard.agren:

Ursäkta min okunnighet, men vad är A2DP? Orkar inte googla...

Blåtands överförning till lurar från iTunes om jag fattat detta rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-13 22:06
Ursprungligen av rikard.agren:

Ursäkta min okunnighet, men vad är A2DP? Orkar inte googla...

Det ger dig riktigt stereoljud över bluetooth till kompatibla headset. Funkar med de flesta mobiler idag men OS X och Vista har varit ganska slöa med att få igång det.

hmm, varför listas inte Bluetooth profilen "Advanced Audio Distribution Profile (A2DP)" under features?

http://www.apple.com/macosx/features/300.html

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-18 13:15

Det funkar, men hur låter det?

Jag har köpt HBH970 Sony Ericsson BT hörlurar som är A2DP och när jag körde dem ihop med min K800i så saknade jag bas, det lät för tunnt. Samma låt med SE stereo headset - inga problem.

Sökte på olika forums och det skrivs mycket om att det finns dåliga kopior från Hong Kong som ser nästan till 100% som SE HBH970, men låter sämre. OK; jag köpte min på E-Bay så det kan vara det, mitt fel, kanske....

Men, en kompis har köpt en ännu nyare SE telefon och till den köpte han även det allra senaste BT A2DT modellen..... han klagar på exakt samma sak. Vi satt tillsammans i en timme och skiftade mellan lurar och telefoner och det låter likadant, fattigt med bas, no matter vad vi gör med EQn i telefonerna.

Har du möjlighet och orkar du ev. testa samma låt som du lyssnar på från din Mac och sedan med samma lur från telefonen. Blir det någon skillnad? TACK!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-19 17:27
Ursprungligen av homesick:

Jag har köpt HBH970 Sony Ericsson BT hörlurar som är A2DP och när jag körde dem ihop med min K800i så saknade jag bas, det lät för tunnt. Samma låt med SE stereo headset - inga problem.

Sökte på olika forums och det skrivs mycket om att det finns dåliga kopior från Hong Kong som ser nästan till 100% som SE HBH970, men låter sämre. OK; jag köpte min på E-Bay så det kan vara det, mitt fel, kanske....

Men, en kompis har köpt en ännu nyare SE telefon och till den köpte han även det allra senaste BT A2DT modellen..... han klagar på exakt samma sak. Vi satt tillsammans i en timme och skiftade mellan lurar och telefoner och det låter likadant, fattigt med bas, no matter vad vi gör med EQn i telefonerna.

Har du möjlighet och orkar du ev. testa samma låt som du lyssnar på från din Mac och sedan med samma lur från telefonen. Blir det någon skillnad? TACK!

Jag får rätt mycket bas i mina hörlurar, men de är in-ear vilket lurar (ha..ha..) en till att tro att basen hörs mer. Tror inte felet ligger i A2DPs komprimering utan snarare i att lurarna i sig är halvkassa. Folk jämför ofta A2DP lurar för 600 kr med vanliga hörlurar för 600 kr vilket inte riktigt stämmer, tillverkaren måste ju spara in pengar på nåt för att ha råd att klämma in Bluetooth tekniken.

För övrigt komprimeras musiken till ca 500 kbit/s av din mobil innan den skickas till hörlurarna så kan inte tänka mig att komprimeringen tar bort så mycket bas jämfört med en mp3a på 128kbits.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-21 20:25
Ursprungligen av shandar:

Jag får rätt mycket bas i mina hörlurar, men de är in-ear vilket lurar (ha..ha..) en till att tro att basen hörs mer. Tror inte felet ligger i A2DPs komprimering utan snarare i att lurarna i sig är halvkassa. Folk jämför ofta A2DP lurar för 600 kr med vanliga hörlurar för 600 kr vilket inte riktigt stämmer, tillverkaren måste ju spara in pengar på nåt för att ha råd att klämma in Bluetooth tekniken.

För övrigt komprimeras musiken till ca 500 kbit/s av din mobil innan den skickas till hörlurarna så kan inte tänka mig att komprimeringen tar bort så mycket bas jämfört med en mp3a på 128kbits.

Ehm, with all due respect , men HBH970 kostar ca 1.200;- i butik och den senaste modellen min kompis använder är ännu mer avancerad och har den senaste SE-teknologin... De är båda in-ear och allt det där.

Visst, det ligger mycket i det du säger, men jag förväntade mig mindre skillnad i ljudkvalitén mellan "wired" och BT lurar av samma tillverkare. Utseendemässigt så är hörlurarna exakt likadana och "känns" lika dyra, typ...

Men OK, jag kan välja, ingen tvingar mig att använda BT, så jag stannar hos de vanliga & njuter

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 21:25

Funkar det med vilken Mac som helst? Är det BT 2.0? Har MacBooken det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 19:04
Ursprungligen av o z o n e:

hmm, varför listas inte Bluetooth profilen "Advanced Audio Distribution Profile (A2DP)" under features?

http://www.apple.com/macosx/features/300.html

För att de var tvungna att få med den otroligt viktiga "New Fonts - Use new built-in fonts such as Arial Unicode, Microsoft Sans Serif, Tahoma, Papyrus Condensed, and Wingdings." på den listan.

A2DP funkar även för Tiger med detta lilla program men jag har inte testat http://www.jackosx.com/

marcus :m

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-10-19 17:21

Är det krångligt att växla med Blåtandshögtalare och vanliga högtalare? Kommer A2DP upp under Airtunes-menyn på iTunes?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-19 17:28
Ursprungligen av iBjorn:

Är det krångligt att växla med Blåtandshögtalare och vanliga högtalare? Kommer A2DP upp under Airtunes-menyn på iTunes?

Hörlurarna dyker upp i Bluetooth menyn. Det är bara att välja Wireless Stereo så skickas allt ljudet till lurarna istället.

A2DP funkar även med detta tillägg i Tiger tror jag, har inte testat...http://www.jackosx.com/

marcus :m

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-21 23:22

Japp.

Edit: Varje Mac (med BT 2.0 och Leopard, obviously), ja, ja.

Senast redigerat 2007-11-12 00:00
  • Medlem
  • 2007-11-11 23:50
Ursprungligen av shandar:

Installerade precis Leopard betan och kan bara säga en sak:
YEEEEEEEEES!

A2DP FUNKAR! Har lyssnat på musik hela dagen i mina BT-lurar och det låter helt underbart! Kontrollerna på lurarna fungerar också perfekt med iTunes. Dessutom har det allsmäktiga äpplet lyckats synca ljudet, dvs ingen fördröjning på 1-2 sekunder när man kollar på film.

*lycklig*

Funderar på att börjar köra leopard på heltid nu bara på grund av detta

(okej, detta är inte en helt meningsfull tråd, men mina kompisar förstod sig inte på min lycka så jag fick skrika av mig här istället )

jag instämmer. Lyckades precis få det att funka med mina Se lurar DS-980. Funkar klockrent. åde med film och musik. Det blir grymt på stockholmståget imorgon!

  • Medlem
  • Kinda
  • 2008-03-09 09:56

Vet någon om det finns bluetooth adapters som man kan ansluta till vanliga hörlurar så att de blir ett "bluetooth headset". Har bra lurar men de har ingen bluetoothmottagning förstås.

1
Bevaka tråden