Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple sparkar 800 giriga butiksanställda

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-18 23:33

Enl. Ars Technica har ca 800 butiksanställda löst ut de $100 som Apple lovade de tidiga köparna av iPhone genom att utnyttja sina gratistelefoner de fått av Apple, vilket verkar ha upprört Apple.

Vilka puckon .... de giriga hjärndöda tjuvarna alltså...

Riktigt osmidigt, ungefär som att lyfta en 100-dollarsedel direkt från kassaapparaten.

Förvånansvärt många de är också.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Riktigt osmidigt, ungefär som att lyfta en 100-dollarsedel direkt från kassaapparaten.

Förvånansvärt många de är också.

/M

Nu handlade det väl iofs inte om rena pengar utan mer om ett tillgodokvitto, något som inte kostar Apple alls lika mycket som 100 dollar, och som dessutom antagligen genererade merförsäljning hos Applestore.

Tror knappast Apple har sparkat 800 anställda för att de har utnyttjat den extra förmånen. Det vore företagsekonomiskt vansinne på flera punkter, tänk på att det kostar att utbilda och rekrytera anställda och om 800 skulle ha fått gå för futtiga 650 kronor (i prylar!) så skulle Äpplestores badwill kunna värderas till 100-tals miljoner, de sparkade lär ju inte rekommendera någon att köpa en Apple pryl någonsin.

Ursprungligen av Simon Templar:

Tror knappast Apple har sparkat 800 anställda för att de har utnyttjat den extra förmånen. Det vore företagsekonomiskt vansinne på flera punkter, tänk på att det kostar att utbilda och rekrytera anställda och om 800 skulle ha fått gå för futtiga 650 kronor (i prylar!) så skulle Äpplestores badwill kunna värderas till 100-tals miljoner, de sparkade lär ju inte rekommendera någon att köpa en Apple pryl någonsin.

Tror knappast att det handlar om pengarna, utan snarare principen. Man stjäl inte, helt enkelt.

  • Medlem
  • 2007-10-21 10:57
Ursprungligen av Simon Templar:

Tror knappast Apple har sparkat 800 anställda för att de har utnyttjat den extra förmånen. Det vore företagsekonomiskt vansinne på flera punkter, tänk på att det kostar att utbilda och rekrytera anställda och om 800 skulle ha fått gå för futtiga 650 kronor (i prylar!) så skulle Äpplestores badwill kunna värderas till 100-tals miljoner, de sparkade lär ju inte rekommendera någon att köpa en Apple pryl någonsin.

Om inte Apple har en helt annan personalpolitik än vad som är kutym i USA har de säkert inte lagt många cent på att utbilda sin säljpersonal.
Det är en extrem omsätting på säljare i amerikanska butiker. Säljarna har lägst status av alla i en organisation av den typen.

(Hur vet jag det? Jag har en god vän som är personalchefschef för en jättestor butikskedja i USA.)

Ursprungligen av Baron:

Om inte Apple har en helt annan personalpolitik än vad som är kutym i USA har de säkert inte lagt många cent på att utbilda sin säljpersonal.
Det är en extrem omsätting på säljare i amerikanska butiker. Säljarna har lägst status av alla i en organisation av den typen.

(Hur vet jag det? Jag har en god vän som är personalchefschef för en jättestor butikskedja i USA.)

Den butikskedjan lär inte likna Applestorekedjan speciellt mycket....
http://www.ifoapplestore.com/stores/hiring.html

  • Medlem
  • 2007-10-21 12:22
Ursprungligen av Simon Templar:

Den butikskedjan lär inte likna Applestorekedjan speciellt mycket....
http://www.ifoapplestore.com/stores/hiring.html

Det där var vackra ord. Man kan också kalla det corporate bullshit.

Ursprungligen av Baron:

Det där var vackra ord. Man kan också kalla det corporate bullshit.

Det är ju betydligt troligare att din vän, och hans företags kultur, har en syn på medarbetare som vore de boskap eller drönare.

Det finns det ju många exempel på i Svedala också. Skillnaden mellan en butik i din kompis företag och en Apple-butik kan kanske motsvaras av skillnaden i bemötande, service och produkt mellan Wayne´s Coffee på Götgatan och Kaffebar vid Zinkensdamm, båda i Stockholm.

Waynes på Götgatan i Stockholm anställer förmodligen i princip endast personal som dels blir lite sura över att någon har gått fram till disken och avbrutit samtalet om gårdagens idol-omgång och dels ser ut som en fågelholk i ansiktet när en kund önskar att få en kaffe, en latte eller något annat som står på skylten ovanför den anställdes huvud och när hon eller han sedan ska ta betalt så måste först priset listas ut, något som ofta bara tar några minuter.

Möjligen så internutbildar de personalen i denna konstform.

Att det finns en kö med fler än fem personer i, samtidigt som stället är fullt med smutsig disk på många bord hindrar inte personalen att ledigt stå och småprata lite om ditt och datt med en förmåga att undvika alla övriga i lokalen befinnande personers blickar så häpnadsväckande bra att man som tänkbar kund för en stund undrar om de kanske är lätt synskadade.

På Kaffebar arbetar bara folk som är intresserade av sitt jobb. De kan mer om de olika kaffesorterna och bakverken än en bättre barista. De ser till att gästen trivs och får bra service snabbt. Lokalen kan vara fylld till bristningsgränsen och trots det så lyckas de få i personalen se till att det aldrig är längre köer.

Alltså i princip samma arbetsuppgifter som på Waynes men personalen och företagskulturen skapar två helt olika miljöer och de båda företagen värdesätter förstås sin personal dramatsiskt olika - Waynes som hos din kompis och Kaffebar kanske mer som hos Apple Store.

Ursprungligen av Baron:

Det där var vackra ord. Man kan också kalla det corporate bullshit.

Tror inte du läste så mycket det som stod på siten.
"Sr. V-P Retail Ron Johnson said Apple received 16,438 applications for retail store positions in 2003. For the San Francisco store alone, they received 1,352 applications, and hired 70 employees. He said the chain of stores has, "by far the lowest turn-over in the history of retail"

  • Medlem
  • 2007-10-21 16:02

Jag skrev inget om min väns företag eller om Apples personalpolicy:

Ursprungligen av Baron:

Om inte Apple har en helt annan personalpolitik än vad som är kutym i USA har de säkert inte lagt många cent på att utbilda sin säljpersonal.

Det är förstås mycket möjligt att Apple har en helt annan personalpolicy än andra butikskedjor. Min vän säger att hon jobbar för att jobba upp ett större erkännande av säljpersonalens betydelse trots att de redan ligger bättre till än normalläget i USA.

Apple kanske är jättebra, det har jag ingen aning om. Men hänvisningen till en luddig beskrivning definierad av arbetsgivaren känns inte jättetrovärdig om den inte bemöts. Vad säger tex facken?
(Jag vet att det är en helt annan facklig situation i USA, men hallå...?! Var är källkritiken?)

Ursprungligen av Homy:

Enl. Ars Technica har ca 800 butiksanställda löst ut de $100 som Apple lovade de tidiga köparna av iPhone genom att utnyttja sina gratistelefoner de fått av Apple, vilket verkar ha upprört Apple.

Det är alltså 800 butiksanställda som utnyttjat sin ställning. Dessa har själva lagt beslag på $100 - pengar som Apple egentligen öronmärkt åt de första iPhonekunderna. Men var kommer gratistelefonerna in i bilden?

Ursäkta. Var bara tvungen att bena ut din mening så att jag förstår den. Skyller på ålder.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Det är alltså 800 butiksanställda som utnyttjat sin ställning. Dessa har själva lagt beslag på $100 - pengar som Apple egentligen öronmärkt åt de första iPhonekunderna. Men var kommer gratistelefonerna in i bilden?

Alla Apple-anställda i USA har fått en gratis iPhone.

Ursprungligen av capojava:

Alla Apple-anställda i USA har fått en gratis iPhone.

På så vis. Det var det girigaste!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-20 19:02

Jag skulle dra av $100 på deras lön! Det vore en slags bestraffning men det skulle inte kräva ny personal osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-20 20:11

Jag skulle dra av en månadslön om jag var på det snällaste av humör. I sådant fall bara för att skydda min investering jag gjort i dem.
Att de inte kommer rekommendera Apple produkter är kanske sant, ingen logik i det eftersom de gjort fel men det där med rätt och fel verkar de ju ha svårt för till och börja med.

  • Oregistrerad
  • 2007-10-21 02:31

Frågan är ju om det var klargjort på förhand att de INTE fick göra så. Om alla som ägde en iPhone före ett visst datum fick ett tillgodokvitto på 100 dollar så skulle nog många tro att det även gällde deras telefoner.

Jag hade garanterat gjort likadant.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-21 03:10

Men dom fick ju telefonen gratis, och kräver alltså en ersättning för ingenting? Förbaskat dåligt!

Tror inte nån har gjort ngt större filosoferande här. De har fått nån lapp/bekräftelse att om du löser in den här talongen/checken/etc så får du varor för 700 spänn...Öh?Tack!

Amerikaner och speciellt säljare är väl mera "do'ers" än nåt annat...
Kanske har ngn sträckt sig till att fundera att om det nu inte skulle vara tillåtet, varför har jag då fått erbjudandet.
(Analogi; Jag får svänga här i trafiken - för det finns ingen förbudsskylt...)

  • Medlem
  • 2007-10-21 17:10

Ja men så bra då.

Jag har aldrig sagt varken bu eller bä. Bara ett fett "om".

Ursprungligen av Baron:

Ja men så bra då.

Jag har aldrig sagt varken bu eller bä. Bara ett fett "om".

nja du skrev ju fakiskt även "Det är en extrem omsätting på säljare i amerikanska butiker. Säljarna har lägst status av alla i en organisation av den typen."

Inget av dom påståendena verkar stämmer angående Applestore...

  • Medlem
  • 2007-10-22 11:06
Ursprungligen av Simon Templar:

nja du skrev ju fakiskt även "Det är en extrem omsätting på säljare i amerikanska butiker. Säljarna har lägst status av alla i en organisation av den typen."

Inget av dom påståendena verkar stämmer angående Applestore...

Ja? Det gäller fortfarande. Eller är det nåt jag inte fattar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 18:44

Inser att jag missförstått hela grejen lite. Riktigt så illa som jag trodde var det inte. Tar tillbaka det där om månadslönen.

Det finns alltså inget anställningsskydd i USA eller?
Jag tycker att det var bra gjort av dem om de inte är överbetalda, samtidigt var det jävligt girigt. Men extra utdelning på lönen ser jag inget fel i att fixa. Och att jämföra det med att ta pengar direkt ur kassan är ju skitlöjligt, det är fett långt från samma sak.
Jag hade garanterat gjort samma sak.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-22 20:26

Företaget har alltså gett dig en present på $599, men du tar ut $100 till. 800 anställda summa summarum gör samma sak och företaget förlorar helt plötsligt $80000. Personer som är obehöriga att ta ut pengarna har gjort det och har således i princip stulit från företaget. Men inte bara det, alla dessa människor fick ju faktiskt en gåva och att stjäla än mer efter det finner jag minst sagt osmakligt.

Man gör helt rätt i att sparka dom anställda som helt klart missbrukat sin position inom företaget, gjort ekonomisk skada och dessutom agerat helt moraliskt oförsvarbart.

Om du nu garanterat hade gjort samma sak tycker jag du borde skriva det i ditt CV, det lär säkert hjälpa dig på traven för att få många nya spännande jobb i framtiden.

Ursprungligen av boris91:

Företaget har alltså gett dig en present på $599, men du tar ut $100 till. 800 anställda summa summarum gör samma sak och företaget förlorar helt plötsligt $80000. Personer som är obehöriga att ta ut pengarna har gjort det och har således i princip stulit från företaget. Men inte bara det, alla dessa människor fick ju faktiskt en gåva och att stjäla än mer efter det finner jag minst sagt osmakligt.

Man gör helt rätt i att sparka dom anställda som helt klart missbrukat sin position inom företaget, gjort ekonomisk skada och dessutom agerat helt moraliskt oförsvarbart.

återigen, det var inte CASH dom fick utan ett presentkor, något som alltså inte kostar Apple 100 Dollar utan långt mycket mindre, dessutom generar presentkortet antagligen merförsäljning för Apple.
Sen kan man nog inte säga att iPhonen var en gåva utan en bonus från ett mycket framgångsrikt företag till sina "hårt" arbetande Applestoreanställda. En bonus som först var värd 599 dollar men som sedan snabbt sänktes i pris med 200 dollar, moraliskt så kan man faktiskt anse att även de Appleanställda har rätt till 100 dollars presentkortet och den totala kostnaden för Apple är jämfört med deras vinst astronomiskt liten ....

Varför tycker du att jag ska skriva det? Då får jag ju inga jobb...

Och företagen hade aldrig funnits om det inte hade varit för dess arbetare.
Och som sagt, hade jag varit överbetald hade jag inte gjort det, hade jag inte varit det hade jag gjort det, för företaget tjänar garanterat mer på det.

Jag kommer nog aldrig tycka synd om ett multinationellt storföretag. Men så kommer jag nog aldrig jobba på ett heller. Så de är ju ganska safe från mig ändå, stackarna...

Jag undrar om det är OK att jag skriver ut mina åsikter i den här tråden eller om jag borde uppmana folk till att PMa mig istället, detta har en väldig potential till att bli politiskt nämligen, eller, det var den väl kanske från början...

detta är inget inlägg för att "jävlas" utan för att jag faktiskt inte vet, så tolka det inte som att jag försöker jävlas med någon.

Bevaka tråden