Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Classic och Leopard?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-20 15:08

Hej!
På min G4 Quicksilver har jag Macos9 tillsammans med Panter 10.3.9. Har kvar nian eftersom då jag jag spela ett gammalt spel Shanghai II (ej uppdaterad sedan 1992!)

Kommer dat att vara möjligt att uppgradera datorn med Leopard och fortfarande köra Classic????

Mac OS X 10.5 Leopard har inget Classic Evironment som tidigare versioner har haft. Så ska du fortsätta med OS 9 har du minst två möjligheter:

1/ Du har ju en dator som kan boota OS 9 direkt, så bara behåll OS 9-installationen som du har den idag, men du måste välja den som startskiva i inställningarna och starta OS 9 "på riktigt".

2/ Om du vill använda Classic Environment måste du ha OS X 10.4 eller tidigare installerat på en separat volym som du kan starta från när det behövs. Sen har du givetvis Leopard på en egen volym bredvid.

Finns ju även emulatorer, Sheepshaver, som kanske kan vara något.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-20 18:04

Hej Marcus!
Menar du med volym olika partitioner? Jag har redan nu flera partitioner varav 9:an på en, "tian" på en och sedan en stor del som lagringspartition.

Sheepshaver ska jag kolla in

Ja, "partition" används ofta felaktigt när man egentligen menar "volym". En partition är rent matematiskt en uppdelning av ett objekt (t.ex. en hårddisk), så om du partitionerar din hårddisk i tre volymer har du en viss partition, fyra volymer hade gett dig en annan partition och så vidare.

Men, oavsett termerna, så kan du har olika "partitioner" för de olika systemen. Och då kommer du kunna välja vilket av systemen du vill starta från beroende på om du vill använda Classic eller inte.

I ditt fall kan du antingen bara behålla 9an på sin volym, och uppgradera tigen till leopard. Men då kommer du inte kunna köra classic environment.
För att använda classic environment kan du installera Tiger/Panther tillsammans med OS 9 på en volym; det går utmärkt givet att du har tillräckligt med utrymme på OS9-volymen.

1
Bevaka tråden