Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man koppla Kodak APS-skanner till Mac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2007-10-18 21:07

Har en Kodak Advantix FD300 APS-skanner från en tid då jag inte hade Mac. Nån som vet om och hur det går att koppla den till Macen? Har en iBook G4 med OS 10.4.10.
Ber om ursäkt om detta är fel forum - föreslå i så fall gärna rätt forum.
/Fredrik

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2007-10-20 00:00

tillägg:

har bara en parallellkabel ti pc att ansluta med. går det att köpa en parallell till usb-kabel och ansluta och kanske testa "Bildinsamling"?

/Fredrik

Utan att känna till den aktuella modellen måste jag nog säga att det låter högst otroligt. En snabb googling på Advantix FD300 + mac gav "For PC Windows 95® or 98. Not Mac compatible".

Scannern är urgammal, eller hur? Låter som det är bättre att köpa/låna/få en pc-häck med Win98, scanna in de APS-negativ du har (var det verkligen någon som köpte dessa kameror? De som köpte Kodak Disc innan? ). Sälj sedan scannern!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-10-20 11:18

jodå, här har du en. Jag skulle också vilja scanna in APS-neg, har rätt mång faktiskt. Någon som har en bra lösning för Mac? Sorry att jag kapar tråden.

Har för mig att Kodaks småbildsscanner RFS3600 (som funkade med mac) hade en tillsats för APS. Tyvärr var RFS3600 en katastrof hanterings- och kvalitetsmässigt. Hade en själv... Vid reparation nr två gav Kodak upp och jag fick pengarna tillbaka. Köpte en Minolta Dimage 5400 (första modellen) som måhända är lite långsam med överglänser Kodak i allt. Tyvärr har Minolta iom ihopslagningen med Konica gett upp scannersegmentet och mig veterligt har/hade vare sig Minolta, Nikon eller Canon adaptrar för APS. Men jag kan ha fel.

Tycker nog att en gammal PC (laptop kanske) kan fungera som dedicerad värd för den gamla scannern och på den vägen få in negativen. Se till att PCn åtminstone har ethernet eller USB + Win98SE så att man kan flytta över filerna till macen senare.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-15 23:51

Jag jagar också en bra lösning för att scanna in mina gamla APS-rullar, och jag har en hög...

Nikon har nu t ex SUPER COOLSCAN LS-5000 ED som med aps-tillbehöret IA-20 IX240 scannar in hela aps-rullar.

Tyvärr så är den inte helt gratis, 12495 + 1790 kostar scanner och apsadapter... hos en känd foto-säljare i cyberrymden.

Annars verkade Minoltas 5400 rätt bra, men dom görs inte längre...

Någon som har nån sån här apparat liggandes hemma och skräpar, eller vet var man kan få tag i dom begagnade?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-09-16 06:33

Det slutade med att jag lämnade in allt till en fotobutik här i Göterborg. De scannade rullarna för 49:-/st och lade allt på en DVD. Klart billigaste lösningen eftersom det inte finns någon lösning för Mac som är ekonomiskt försvarbar.

1
Bevaka tråden