Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad betyder Leopard för en wannabee hackare?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-16 18:31

Nu är Leopard beställt, vad betyder detta för en som just börjat traggla med cocoa i Xcode?

ObjC 2.0 betyder väl garbage collection, och nya Xcode skulle väl ha en ny Interface builder? (Var kan man läsa mer om det, se ett skärmskott kanske?)

Vad jag tolkat lösryckta inklägg om på den stora webben så är det en hel del som förändras? Blir till att lusläsa dokumentation på apple kanske så att man inte lär sig "fel"??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-17 23:18

Tex http://theocacao.com/document.page/496 sen kommer det nog "lite" mer info om en vecka!

Gå med ADC som select-medlem, så får du tillgång till allt du behöver vet om Leopard (video + text) och lite till. I februari får du t.o.m. tillgång till iPhone/iPod Touch SDK.

Ursprungligen av elwiz:

Nu är Leopard beställt, vad betyder detta för en som just börjat traggla med cocoa i Xcode?

ObjC 2.0 betyder väl garbage collection, och nya Xcode skulle väl ha en ny Interface builder? (Var kan man läsa mer om det, se ett skärmskott kanske?)

Vad jag tolkat lösryckta inklägg om på den stora webben så är det en hel del som förändras? Blir till att lusläsa dokumentation på apple kanske så att man inte lär sig "fel"??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 06:42
Ursprungligen av cEvin Key:

Gå med ADC som select-medlem, så får du tillgång till allt du behöver vet om Leopard (video + text) och lite till. I februari får du t.o.m. tillgång till iPhone/iPod Touch SDK.

Jag är, precis som elwis, en wannabehackare. Tror att selectmedlemskap är litet utanför budgeten. Eller är det värt det?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Jag är, precis som elwis, en wannabehackare. Tror att selectmedlemskap är litet utanför budgeten. Eller är det värt det?

Vänligen, Ylan

Om du vill göra en Leopard-specifik app så har du inget val. Ett Select-medlemskap är halt klart värt det. Vad sägas om ca. 300h video från WWDC + 1 skiva med tutorials och dokumentation i månaden + tillgång till beta av system och program + rabatt på hårdvara m.m.

Så för en wannabehackare så är det helt klart värt pengarna.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-18 07:10

Precis, proffesionellt hackar jag bara .net & sql server så där blir det svårt att motivera varför min arbetsgivare skulle betala ett select medlemskap...

Man får väl helt enkelt invänta nya bra artiklar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 16:51
Ursprungligen av elwiz:

Precis, proffesionellt hackar jag bara .net & sql server så där blir det svårt att motivera varför min arbetsgivare skulle betala ett select medlemskap...

Man får väl helt enkelt invänta nya bra artiklar

elwis!

Först och främst har du en underbar avatar:cool: !

Sedan är det nog så att man bör kombinera medlemskap med ett större hårdvaruinköp. Selectmedlemskapet berättigar, om jag har förstått det rätt, till ganska hyfsade rabatter.

Så vid rätt tillfälle kanske det inte är så dyrt!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av elwiz:

Precis, proffesionellt hackar jag bara .net & sql server så där blir det svårt att motivera varför min arbetsgivare skulle betala ett select medlemskap...

Man får väl helt enkelt invänta nya bra artiklar

Varför skulle din arbetsgivare betala dig något i huvud taget?

Jag betalar mitt select-medlemskap ur egen ficka och jag är mer än nöjd över vad jag får för pengarna. Om du är seriös med att få utveckla för Leopard, så får du betala som alla andra. Annars så kommer du att få vänta några år till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-19 19:26

Jag förstår inte varför man inte skulle kunna utveckla för Leopard precis lika bra utan medlemskapet.

Nog kan man utveckla lika bra utan som de med medlemskap. Skillnaden är snarare att man kan ha lättare att lära sig främst nya tekniker genom att vara medlem och på så sätt ha bättre förutsättningar för att göra ett bättre jobb. Men du blir inte superprogrammerare bara för att du går med i ADC, för sånt finns det alternativa metoder.

Ursprungligen av Marcus K:

Nog kan man utveckla lika bra utan som de med medlemskap. Skillnaden är snarare att man kan ha lättare att lära sig främst nya tekniker genom att vara medlem och på så sätt ha bättre förutsättningar för att göra ett bättre jobb. Men du blir inte superprogrammerare bara för att du går med i ADC, för sånt finns det alternativa metoder.

Helt riktigt. Och det är det ingen som påstår heller.

Men... om du vill utveckla Leopardspecifika applikationer så har du idag inget val.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-20 12:06
Ursprungligen av cEvin Key:

Helt riktigt. Och det är det ingen som påstår heller.

Men... om du vill utveckla Leopardspecifika applikationer så har du idag inget val.

Du har nog ett val när Leopard är släppt. Men innan det är släppt får du ingen info om du inte är medlem.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-10-21 13:43

Dessa Leopard-specifika applicationer kan ju bara andra som också har köpt ett fancy medlemsskap och fått tillgång till Leopard använda, så det är kanske inget enormt problem...?

Ursprungligen av HannesP:

Dessa Leopard-specifika applicationer kan ju bara andra som också har köpt ett fancy medlemsskap och fått tillgång till Leopard använda, så det är kanske inget enormt problem...?

Finns ett stort värde att få en headstart med sin Leopardutveckling, så att ens befintliga applikationer garanterat kommer fungera på releasedagen, eller att din Leopard-only-app kommer kunna släppas snabbare eftersom du redan utvecklat i ett år.

Medan Ni dividerar om i fall ADC är något bra eller inte så lägger jag ner tid på att utveckla vidare på min Leopard-specifika applikation.

Vad sägs om det?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-22 18:25

Vi säger lycka till. Som tur var är det ju frivilligt att läsa det folk skriver här.

Klart ADC har ett värde. Samtidigt så ska man ju inte tro att gamla program tvärdör under Leopard. Man kan glatt utveckla för Tiger eller Panther och stoppa in Leopard-finesser när det behövs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 17:12

Men jag har inte lyckats få någon klarhet i hur stor kostnaden blir när man räknar från hårdvarurabatten. Om jag skaffar medlemskap, blir det väl i samband med nytt hårdvaruköp, vilket ju i sig är en rejäl utgift för en hobbyknackare.

Är det en procentuell rabatt, så att medlemskapet "kostar" olika beroende på om man köper en Mac Pro eller en Mac Mini?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Men jag har inte lyckats få någon klarhet i hur stor kostnaden blir när man räknar från hårdvarurabatten. Om jag skaffar medlemskap, blir det väl i samband med nytt hårdvaruköp, vilket ju i sig är en rejäl utgift för en hobbyknackare.

Är det en procentuell rabatt, så att medlemskapet "kostar" olika beroende på om man köper en Mac Pro eller en Mac Mini?

Vänligen, Ylan

ADC Select Membership kostar 500 USD och där ingår 1 st ADC Hardware Discount. I princip så ser rabatten ut så här. MacBook Pro och MacPro = 20%. Skärmar, MacBook, Mac mini eller iMac = 10%. Detta gäller då efter att du har köpt medlemskapet först (för minst 500 USD om du vill ha Select).

Hur du handlar framgår här: http://developer.apple.com/membership/europe.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 17:15
Ursprungligen av cEvin Key:

ADC Select Membership kostar 500 USD och där ingår 1 st ADC Hardware Discount. I princip så ser rabatten ut så här. MacBook Pro och MacPro = 20%. Skärmar, MacBook, Mac mini eller iMac = 10%. Detta gäller då efter att du har köpt medlemskapet först (för minst 500 USD om du vill ha Select).

Hur du handlar framgår här: http://developer.apple.com/membership/europe.html

Tackar!
Kanske nästa år!

Vänligen, Ylan

Mitt tips är att ringa Apple Store och kolla upp de exakta siffrorna, men det man brukar prata om är att man har 10 % rabatt utom på Mac Pro och MacBook Pro (och kanske Xserve?) som man har 20 % på. Men rabatten kan du ta när du vill under medlemsskapet och är inget du behöver ta i samband med att du går med. Medlemsavgiften kostar lika mycket oavsett när du använder rabatten, men då du gör det får du ju i princip tillbaka pengarna om du köper någon relativt dyrare Mac.

http://developer.apple.com/leopard/devcenter/

Vid URLn ovan så finns det Leopard dev info. Dock så kräver det mesta minst ett select-medlemskap.

1
Bevaka tråden