Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatiskt ta bort Mac-tecken för att göra tusentals filnamn PC-kompatibla?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något program eller någon funktion som automatiskt kan göra tusentals filers namn på en Mac-server PC-kompatibla så det bara är att kopiera över rubbet utan problem?

Vad vi ska göra är att flytta filer från en Xserve till ett PC-nätverk.

Senast redigerat 2007-10-19 10:59

Exakt vad menar du med PC-kompatibla? Jag har flyttat filer mellan både Mac och PC datorer och servrar utan att behöva tänka på någon som helst PC-kompabilitet i filnamnen.

Det är väl bara och kopiera över filerna?

Ursprungligen av Mikael E:

Det är väl bara och kopiera över filerna?

Nej, inte om mängder av filer innehåller snedstreck, fetbomber, asterisker eller andra tecken som Mac klarar av men inte PC.

Vi skulle inte vilja gå igenom ca 50.000 filnamn manuellt...

Herregud vilka namn användarna ger filerna.

Nu har jag ingen erfarenhet av liknande, men har du testat, A Better Finder Renamner eller NameCleaner? Två snabba svar efter en sökning på google. Hoppas de kan hjälpa.

Ursprungligen av Mikael E:

Herregud vilka namn användarna ger filerna.

Well, vi har kraftspecar på våra egna filer som då faktiskt har OK namn även för PC-servrar, men vi har också en uppsjö av kunders filer, specialfiler från licensierade varumärken, akutlösningar från fotografer och grafiker, m.m. där dessa agerat fritt och utnyttjat de flesta tänkbar tecken...

Ursprungligen av Mikael E:

Nu har jag ingen erfarenhet av liknande, men har du testat, A Better Finder Renamner eller NameCleaner?

Tack, Mikael! Båda ser bra ut och verkar klara det vi vill göra. Ska checka dessa nästa vecka på jobbet.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om du i sådana fall vill kopiera hela mappstrukturen måste du först också ändra namnet på mapparna.

Tack Rickard, bra kommentar. Det är nog inte omöjligt att så kan vara fallet...

En viktig sak att tänka på är också om någon av mapparna i mappstrukturen innehåller sådana ogiltiga tecken (för jag gissar att ni inte har alla 50.000 filer i en enda mapp

Om du i sådana fall vill kopiera hela mappstrukturen måste du först också ändra namnet på mapparna.

1
Bevaka tråden