Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XP-skiva i cd-läsaren vid uppstart!?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,

Jag skulle starta om flickvännens iMac tidigare idag, då visade det sig att det av en konstig anledning låg en Windows Xp installationsskiva i cdläsaren, så den installationen startade utan varning och när jag kom till datorn några sekunder senare verkade installationen vara i full gång, så jag höll inne avstängningsknappen så datorn stängdes av och när jag startade datorn igen så står det:

"No bootable device - insert boot disk and try again"

Vad gör jag?

  • Medlem
  • 2007-10-19 01:17

Hur är det möjligt? Man måste klicka return ett antal gånger för att Windows XP skall börja installera något, det gör den inte av sig själv. Om någon klickat return efter att skivan startat och sedan return igen när man skall välja partition, och valt den översta, då är hårddisken toast tyvärr.

Blir i så fall till att installera om både MacOS och eventuellt WinXP.
Provat att boota från MacOSX skivan för att se vad som händer?

Ja, man kan nästan utesluta att installationen hade börjat, för jag hann ju inte ens komma fram till några val utan skivan bara laddades.

Såg nu att det står såhär:
"No bootable device - insert boot disk and press any key"

Problemet är att det nya tangentbordet (USB) inte funkar, antagligen har den inga drivrutiner eller nått? Musen (BT) funkar dock, har lyckats hålla inne musknappen och matat ut CD skivan.

Någon som vet hur man gör om man ska trycka på en tangent för att starta skivan när inte tangentbordet funkar?

Testa hålla ner C knappen för att boota på en OS X skiva eller håller ner ALT för att välja vilket system du vill starta på (win OS X på externa enheter).

Ursprungligen av screwpull:

Testa hålla ner C knappen för att boota på en OS X skiva eller håller ner ALT för att välja vilket system du vill starta på (win OS X på externa enheter).

Hur ska han kunna göra det, när datorn försöker starta i XP, och tangentbordet inte fungerar där?

Nu har jag gjort en utredning på vad som hänt.

Bootcamp installerades, och det valdes att starta installationen av XP efter nästa omstart, vilket va den omstarten jag gjorde och eftersom skivan låg i så startade installationen utan att jag behövde göra några val, kan detta ståmma?

Nu är iallafall problemet att när man startar datorn så vill den starta Windows XP, men den installationen avbröts (av mig när jag stängde av datan), och eftersom XP inte har några drivrutiner till Apple's senaste USB tangentbord kan jag inte hålla inne ALT för att välja vilket system jag ska starta.

Så den nya frågan är, hur ska jag lyckas få tangentbordet att funka utan att kunna starta nått av systemen OSX/XP?

En grejj är att musen som kör BT funkar, skulle ett BT tangentbord funka oxå då kanske?

Någon som har ett att låna ut?

Ursprungligen av alomolife:

Så den nya frågan är, hur ska jag lyckas få tangentbordet att funka utan att kunna starta nått av systemen OSX/XP?

Vad händer om du stoppar i din OSX-installationsskiva? Försöker den ändå starta i XP?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad händer om du stoppar i din OSX-installationsskiva? Försöker den ändå starta i XP?

Ja, tyvärr, himla segt, ska jag behöva dra och köpa ett apple BT tangentbord för 750:- för att få detta att funka, har ju redan det nya fast med USB!

Fast att hålla inne ALT knappen fungerar. Speciellt när den är USB ansluten. Du får hålla den nertryckt ett tag ända till du får upp enheterna på skärmen.

Om du har en XP skiva i och har OS X installerad så kan du hålla nere ALT tangenten. Du får du upp de enheter med ett OS på. I detta fall borde det finns en CD skiva med Windows och en OS X installation.

Ursprungligen av screwpull:

Om du har en XP skiva i och har OS X installerad så kan du hålla nere ALT tangenten. Du får du upp de enheter med ett OS på. I detta fall borde det finns en CD skiva med Windows och en OS X installation.

Den funktionen ligger i datorns fasta programvara och fungerar oavsett om eller vad man har för operativsystem installerade.

Ursprungligen av Marcus K:

Den funktionen ligger i datorns fasta programvara och fungerar oavsett om eller vad man har för operativsystem installerade.

Tack!

Det var dit jag ville komma!

Jag har läst att du har det nya tangentbordet. jag har det tangentbordet också plus det med BT. Det fungerade utmärkt utan drivrutiner för mig. Jag förutsätter att det är Apples tangentbord vi pratar om?

OM du startar om från vart-du-nu-befinner dig så startar datorn om, har du ALT knappen nedtryckt får du upp eller val efter en stund. Det behövs inga drivtuner till det. Du kan ta vilket USB PC tangentbord som helst för att uppnå detta.

Möjligen kan det vara fel på ditt nya tangentbord om det inte fungerar. Drivrutinerna är främst till för att kunna styra alla nya häftiga knappar på nya tangentbordet.

När datorn är igång och tangentborde inkopplat så ska man väl iallafall få Caps Lock att lysa genom att trycka på capsknappen, eller? Det funkar inte nu, då kanske det är så sjukt att tangentbordet gått sönder!?

Ursprungligen av alomolife:

...kanske det är så sjukt att tangentbordet gått sönder!?

Ja, allt kan ju hända...

Har du provat att koppla in tangentbordet i en annan USB-port i datorn?

Yes, testat alla USB-portar, inget liv i caps lock....sjukt detta är!

Ursprungligen av alomolife:

Yes, testat alla USB-portar, inget liv i caps lock....sjukt detta är!

Fast det nya tangentbordet är sjukt på ett annat sätt.. Om man trycker på CAPS lock snabbt så slås den inte på. Det är en liten fördröjning.. dvs trycker man snabbt händer inget.. Det är en feature enligt apple för att förhindra oavsiktligt tryckande...

En liten update, jag har lyckts få igång XP installationen nu, så nu installerar jag XP på en 32GB NTFS partition så hoppas jag att det ska lösa sig.

Valde jag rätt när jag valde 32GB partitionen eller?

  • Medlem
  • 2007-10-19 16:37

Under förutsättningen att du valde C: så har du gjort rätt. Har du valt nåt annat är det värre. Om allt går väl på C: kan du efter att ha laddat Boot Camps drivrutiner och startat om, välja i Windows XP att datorn skall boota i MacOS nästa gång istället.

Nu har jag installerat XP, det funkar fint, men när jag under uppstart håller inne ALT så händer inget? Tangentbordet funkar fint f.ö.

Trycker du på knappen direkt efter att du tryckt på startknappen? Om man är lite sen med det så kan datorn hinna förbi det momentet och börja ladda operativsystemet.

Du kan även installera windows-drivarna på skivan du brände i BootCamp och sen leta efter en "Startskiva" i Kontrollpanelen i Windows.

1
Bevaka tråden