Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med släppt lödning på iBook 12" 1.33ghz...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-10-08 21:13

Hej!

Fick en iBook G4 12" 1.33ghz av en polare igår. Den har det problemet som Macworld tar upp, att en lödning släppt så att datorn ej startar om man inte pressar ner vänster sida.
Länk: http://www.idg.se/2.1085/1.121459

Finns det någon möjlighet för mig att lämna in denna och få den lagad? Eller måste man ha nåt kvitto eller liknande på maskinen? Eller omfattas alla iBook med detta felet av service?

Hjälp

btw, går det att löda det själv eller är det microlödningar?

  • Oregistrerad
  • 2007-10-10 19:54

32st som läst men ingen som vet?

Börja med att ringa Apple Support och se vad dom säger.

  • Oregistrerad
  • 2007-10-19 14:12

Apple Support har haft ett reperationsprogram förr där de bytte ut moderkorten men de har inte det längre så jag får försöka laga den på egen hand.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-19 15:05

Ringt till Apple. Min styvfars iBook gick sönder förra året. Mer än 3 år efter att han köpte den. Jag ringde Apple Support och sade att iBooken inte startar och jag läste att det är ett känt problem med den iBook serien. Apple Support frågade efter serienummret, 2 min senare fick jag ett RMA nummer och jag lämnade in den till service. 3 veckor senare hade jag den med ett nytt motherboard utan att betala något.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2007-10-19 17:41
Ursprungligen av Robo-X:

Ringt till Apple. Min styvfars iBook gick sönder förra året. Mer än 3 år efter att han köpte den. Jag ringde Apple Support och sade att iBooken inte startar och jag läste att det är ett känt problem med den iBook serien. Apple Support frågade efter serienummret, 2 min senare fick jag ett RMA nummer och jag lämnade in den till service. 3 veckor senare hade jag den med ett nytt motherboard utan att betala något.

//Rob

Jag ringde Apple Support nu imorse och frågade om mitt problem. Uppgav datorns serienummer och han kollade. Men han sa att det reperationsprogram de hade var avslutat för en tid sedan så det var "kört" för mig. Det enda nummer jag fick var ett saknummer ifall jag ville lämna in den till Kullander och be om ett pris på vad det skulle kosta att laga den.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-08 00:38

Datorn visade sig vara en 1Ghz/512mb/30gb/combo/AP. Var det även fel på 1ghz:arna? Jag hade för mig att det bara var 1.33ghz:arna.

Innebär "512mb" att det bara sitter en 256-sticka i datorn?

Hursomhelst. Det sitter en skiva i läsaren men jag kan inte få ut den. Hur ska jag göra? Om jag bara startar datorn utan att göra nåt annat än att trycka på knappen så går fläkten igång på max och det hörs lite från combodriven sedan händer det inte så mycket mer.

Trycker jag hårt på vänster sida så tänds skärmen med grå bild men utöver det händer det inget mer. Håller jag in ejectknappen vid start så går ej fläktarna igång men inget mer händer.

Är maskinen "cpu-död" eller? Är det bara en hög med reservdelar nu? Inget att göra åt? Tips på vad man kan göra?

Minnet: Det sitter nog en 256 MB-sticka fastlödd och en 256 MB lös på din modell. Om du för ordning på datorn kan du kasta/sälja/ge bort den lösa 256-an och stoppa in 1GB (totalt 1,25 GB). Då blir maskinen riktigt användbar (har själv en 1,2 GHz G4 med 1,25 GB RAM). Produktspecar för alla macar finns på exempelvis www.lowendmac.com.

Mata ut skiva: Det är fler som har haft problem. Våld löser inte alltid saken: http://www.99.se/ibook-macbook/46425-panik-cd-skiva-har-fastnat-i-min-ibook.html
Att använda ett plast-/kreditkort och låta skivan "glida" upp och ut ur sloten kan däremot "klara skivan". Läs mer här http://www.99.se/allt-om-mac/215399-dvd-n-matas-ut.html och här http://www.99.se/ibook-macbook/219789-dvd-har-fastnat-i-macbook.html

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-08 15:47

Jag hade en ibook 12" 1.2GHz som fick liknande problem. Jag kunde lösa problemet temporärt genom att öppna datorn och lägga in pappersbitar och kila fast en bit av en tändsticka vid kretsen som glappade för att hålla tryck på den. Inte världens mest proffsigt utförda lagning, men det funkade!

Jag kan dock inte rekommendera metoden, om du inte har extremt stor meckarlust. Ibooken är väldigt jobbig att arbeta med, och du kan inte räkna med att få det rätt vid första försöket...

1
Bevaka tråden