Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket Office ska man köra?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 10:45

Ska köpa en Macbook om ett par timmar och undrar om jag ska köpa MS Office eller köra med OpenOffice?
Eller det kanske tom finns ytterligare alternativ som är bättre. Vad säger ni som vet?

Urk, vad jag känner mig borta i Macvärlden... :">

Vad ska du använda det till? Prova iWork och se om det räcker för dina behov. (finns 30-dagars provversion).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-19 11:02

OpenOffice eller NeoOffice.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 11:03

Ja, säg det...
Trodde man var tvungen att ha nått för att kunna hantera Word, Excel och PowerPoint på ett bra sätt. :">

Ursprungligen av ktd:

Ja, säg det...
Trodde man var tvungen att ha nått för att kunna hantera Word, Excel och PowerPoint på ett bra sätt. :">

jo, det är en god idé att ha det. Men har du inte några särskilda krav kan det räcka med något annant än MS Office (som jag själv inte är särskilt förtjust i, bortsett från 2007 på pc som är skoj). På Macen kör jag iWork som funkar finfint, men så gör jag inte särskilt avancerade (inga skript) övningar i Numbers eller flotta dokument i Pages.
Powerpoint??? Gosse, har du inte sett hur det ska göras kan du kolla Keynote som springer ärevarv på ärevarv runt Powerpoint (även kallat Powerless).
Och gillar du databaser så är Filemaker mycket skojigare än Access, om du nu behöver sådant också.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-19 14:55

Jag använder NeoOffice. Fungerar med nästan alla MS Office dokument förutom dokument som är väldigt komplicerade. Stora fördelen är att NeoOffice är gratis (donation ware), open source och använder certifierade ISO standard .ODF dokument format.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2008-09-09 17:44
Ursprungligen av akerstrom:

jo, det är en god idé att ha det. Men har du inte några särskilda krav kan det räcka med något annant än MS Office (som jag själv inte är särskilt förtjust i, bortsett från 2007 på pc som är skoj). På Macen kör jag iWork som funkar finfint, men så gör jag inte särskilt avancerade (inga skript) övningar i Numbers eller flotta dokument i Pages.
Powerpoint??? Gosse, har du inte sett hur det ska göras kan du kolla Keynote som springer ärevarv på ärevarv runt Powerpoint (även kallat Powerless).
Och gillar du databaser så är Filemaker mycket skojigare än Access, om du nu behöver sådant också.

Ang. PowerPoint - Jag har använt presentationsprogram sedan 15 år tillbaka, från Scala till PowerPoint, till Keynote etc.

Jag håller med om att Keynote fick mig att häpna, inte pga. alla fina transitions utan hur den jobbar med grafik, antialias, hanterar PSD filer out of the box etc. etc.

Men PowerPoint 2007 (Win) 2008 (Mac) är också otroligt bra, dom har gjort ett otroligt lyft. Så klanka inte ner på PowerPoint bara för du inte gillar Microsoft.

Att jämföra Filemaker med access är som att jämföra en gammal ford med en ny BMW - inte så klokt. Access kan göra otroliga underverk det, speciellt om du kopplar det till en RIKTIG databas. Att bygga databas GUI är en pain in the ass, och det gäller framförallt Filemaker.

my two cents

Om du vill ha maximal kompabilitet med MS Office för Windows och bra stöd för svenska (program, hjälp, rättstavning, grammatik etc.) ska du välja Microsoft Office för Mac, om du klarar dig med mer begränsad kompabilitet och inte lider av bristande språkstöd så kan du välja något annat, t.ex. iWork, OpenOffice eller NeoOffice.

Själv skulle jag aldrig klara mig utan MS Office, och det är också ett bra tillfälle att köpa det nu, eftersom du då får gratis uppdatering till version 2008 när det kommer en bit in på nästa år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 01:23

Det blev MS Office 2004 tillslut. Verkar funk bra so far...

Tack för alla svar!

Nu har ju ktd redan bestämt sig för MS Office men för andra läsare kan jag rekommendera NeoOffice. Jag har aldrig känt att jag saknat något i NeoOffice jämfört med MS Word. Nu ska det ju till och med finnas stöd för Word-makron också!

Sen kan jag hålla med akerlund om att det är en otrolig skillnad mellan Keynote och Powerpoint. Jag använder inget av dem men de presentationer jag har sett gör att jag skulle använda Keynote om jag skulle göra en presentation.

NeoOffice är kanon, särskilt med tanke på att det är gratis. Det är någorlunda "Macigt" i känsla, mer så än OpenOffice (det är på gång en Macigare OpenOffice senare). Den lösning som jag har valt är iWork, för de mjukvarorna fungerar ju alldeles utmärkt och de fungerar dessutom med senaste Office-dokumenten som inte MS Office 2004 för Mac gör utan en patch. MS Office har ju fortfarande inte släppt sin senaste version av Office för Mac, den ska tydligen komma i Januari. 2004-varianten är seg och bråkig på en Mac med Intel-processor eftersom den inte är Universal Binary och därför körs i emuleringsläge för Power PC processorn.

NeoOffice är Universal Binary, och givetvis även iWork.
NeoOffice är på svenska med svensk rättstavning, tidigare så har den kört mot sin egen ordlista men senaste versionen körs mot de inbyggda verktygen i Mac OS X.
iWork är på engelska, men använder givetvis de inbyggda språkvertygen i Mac OS X som gör att stavningskoll finns på svenska.

iWork kostar mindre än MS Office och är ett sanslöst smidigt och bra paket, klart lättare att använda än MS Office enligt min mening, och klart Macigare än NeoOffice som fortfarande känns väl mycket Windows i användargränsnittet. Är man van vid Apples sätt att göra saker och ting på så är iWork fantastisk. Kompatibiliteten med Office-dokument är även den bra.

Och ja, Keynote är överlägsen PowerPoint. Eftersom Keynote är överlägsen så innebär det att om man exporterar en Keynote presentation till PowerPoint, så förlorar man mycket av de effekter som Keynote har. Just för att PowerPoint inte har dem. Man kan inte ge PowerPoint funktioner och effekter som inte finns där från början, så att köra från Keynote till PowerPoint är en dålig idé. Att köra tvärtom - från PowerPoint till Keynote - fungerar bättre, om än inte helt perfekt eftersom programmen är annorlunda.

Hälsar
R

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-13 17:00

Hej!
JAg har just laddat hem både senaste versioner avNeoOffice och OpenOffice för MS Office kan inte skriva ut av någon anledning när man har Leopard installerat. NEoOffice fungerar utan problem. OpenOffice går inte för det blir strul med X11. har samma problem med öppnande av GIMP för den ska också ha X11.

Jag har inte provat iWork utan ska nu hämta hem provversionen! Vi ses!

Det finns även en lite mer mac-anpassad "developer preview" av OpenOffice som inte kräver X11, men den har långt kvar innan man ens kan kalla den en betaversion. Har kört den själv och den är åtminstone stabil, men man får dras med diverse grafikbuggar och märkligheter som att den inte använder OS X egna dialogrutor för t.ex. utskrift, öppna och spara. Men det kan vara kul för den som vill testa

http://porting.openoffice.org/mac/download/aqua.html

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-14 16:01

För min del kör jag iWork när jag skriver själv, men jag har även excel 2007 via windows och VMware (fungerar väldigt bra) för de tillfällen då jag arbetar tillsammans med windowstyper, eller behöver använda excel (numbers verkar dock inte alls speciellt taskigt, men har inte ork att lära mig det för tillfället)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 19:41

Nisus Writer Pro!

Den i särklass bästa ordbehandlaren över huvud taget. Nisus Writer Express var bäst nyligen, men nu när Pro-versionen har kommit finns det verkligen inga ursäkter längre.
Den är just nu inte kompatibel med Leopard dock, men en ny version kommer strax.

Ursprungligen av Rajje:

Nisus Writer Pro!

Den i särklass bästa ordbehandlaren över huvud taget. Nisus Writer Express var bäst nyligen, men nu när Pro-versionen har kommit finns det verkligen inga ursäkter längre.
Den är just nu inte kompatibel med Leopard dock, men en ny version kommer strax.

Det är säkert en trevlig ordbehandlare. Det är däremot inte ett office-paket, vilket är vad diskussionen i den här tråden handlar om.

Har kört MS Office i alla år. Träffade faktiskt folk i Redmond redan innan de släppte Excel så det går way back;-) Men nu är det NeoOffice som gäller. Gratis (donations welcome), stabilt men dock med en del egenheter (prova bara text-editering i "Impress" t ex) men överlägset snabbt och bra. Filkompatibilteten är avgörande för mig. Jag jobbar bara med kunder som har PC och kan inte sitta och tänka på i vilket format jag spar saker i. För mig gäller bara MS-filformaten

Men det ingen uppgradering av Office 2004. Jag kör NeoOffice i fortsättningen.

MacWorld skriver om att Openoffice 3.0 snart är här.
Skarp version av nya OpenOffice närmar sig - MacWorld
Vore intressant att veta hur det skiljer sig från Neooffice? Jag har det senare och tycker att det är lite segt på mina G4:or men ändå funktionellt. Använder det inte så mycket och gratis är ju gott.

Testade NeoOffice samt den OpenOffice som finns nu (tror också jag testade betan på 3.0). Det är synd att en sån enkel sak som fade-övergångar i "powerpoint" inte fungerar utan hackar och laggar :/

Kanske är bra i övrigt men vad hjälper det när väldigt elementära saker inte fungerar?

1
Bevaka tråden