Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Classic vill inte fungera

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har varit och är tvungen (?!) att köra Classic och det går utan probelm upp till G4 1,25 GHz. Men hur gör man med en dual G4 1,42 GHz? Hur jag än gör så kan jag inte ladda för Classic. Vanligtvis brukar det vara skit bakom knapparna eller är det så att det inte fungerar på den här maskinen? Har försökt hitta info om vilka maskiner som funkar med Classic men misslyckats. Är det någon som vet?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-19 11:05

Försöker du boota med OS9 eller kör du OSX och Classic därigenom?

Jag har försökt boota med OS 9.2.1 och att installera 9.2.1 när OS 10.4.4 är igång. Har tänkt på möjligheten att kopiera filerna från en G4 1,25 single men ännu har jag bara lekt med tanken.

Kan vara så att din dual var en av de första som inte kunde starta classic. Men om du kopierar hela systemmappen från datorn där det fungerar till den andra så borde det fungera.

Ja, jag befarar att den här macen inte går att köra i classic, i alla fall inte på normalt sätt. Hur jag än har testat så har det inte gått att installera OS 9. Skall försöka kopiera och ladda på det sättet och see om det funkar.
Tack för hjälpen

Har testat på "1000" sätt! Inget av de normala sätten fungerar. Macen vägrar att låta OS 9.2.1 installeras. Försökte slutligen att kopiera systemmappen från en G4 single CPU 1.25 GHz och då tycks allt fungera! Tänkte att det skulle vara användbart för andra som vill köra classic på omöjliga macar. Tack för allt bistånd.

Om systemet du hade var specialanpassat för en annan modell medan det du sedan kopierade var ett generellt system så är det ganska naturligt. Systemen som följer med maskinerna var ofta anpassade för just den maskinen, medan de man köpte separat fungerade på alla.

Skilj helst på "Classic" och OS9. Classic är att köra OS9 under OSX, det är en begränsad OS9 som inte är så snällt mot OSX precis. Kör man systemet "rent" så kallar jag det OS9. En del program fungerar bara i det senare fallet.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-26 21:53

Du kan nog sluta och försöka för jag har en Powermac G4 MDD med 1,25 Mhz och det är sista modellen för att köra Macos 9 på!

Skaffa dig Sheepshaver. Någon sa att det är ett program som kan hjälpa dig at köra MacOs 9

Ursprungligen av rose:

Du kan nog sluta och försöka för jag har en Powermac G4 MDD med 1,25 Mhz och det är sista modellen för att köra Macos 9 på!

Skaffa dig Sheepshaver. Någon sa att det är ett program som kan hjälpa dig at köra MacOs 9

Nej, nej! Det går utmärkt att köra Classic på en PowerMac G4 MDD Dual 1,42 Ghz. Det går inte att boota OS 9, men Classic funkar om man har rätt installation för OS 9. Det ska följa med skivor med datorn för Classic. Det går ju att köra Classic på G5:or också, från och med Intel-Macar så är det slut med OS 9, om man inte använder tex SheepShaver.

1
Bevaka tråden