Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi kan bli ännu tydligare på forumet

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-11-30 13:49

99mac är ett superforum i mina ögon - återigen tack och beröm till Björnström & Co.

Men allt eftersom forumet och informationsmängden växer, blir det viktigare att vi inte gör det rörigt i onödan. Vi skulle kunna bli ännu lite tydligare och mer praktiska i användandet. Jag har två råd att komma med.

1. Använd informativa subject-rader.
Precis som i vardagligt mailande finns det massor av meddelanden att bläddra igenom, och man behöver all hjälp man kan få för att hitta den information man söker och sålla bort den man inte behöver. Subject-rader som "ARG.", "Help me"och "Vad händer?" säger inte så mycket om vad som finns i tråden, medan "Web-kamera och OS X", "Mail.app bombar" och "Utskrift från PowerPoint" leder mig till rätt ställe ganska fort.

2. Framträd med namn och bild. (Gäller mest de mer aktiva medlemmarna)
Självklart är det upp till var och en att använda sig av akronymer och roliga ikoner och bilder, jag menar inte på något sätt att försöka neka eller nedvärdera folks rätt att vara lite anonyma, oavsett deras skäl.
Men det är klart lättare att hålla reda på folk med ett "riktigt" namn och en "riktig" bild. Ett förnamn räcker gott, för den som inte vill skylta med efternamnet. Jag har aldrig haft något annat än fördelar av att figurera med namn och bild på forumet. Speciellt på 99mac-pubarna då de flesta redan vet men man är. Jag och Kenneth Pilo sprang faktiskt på och kände igen varandra på Svenska Mässan långt innan första 99mac-träffen, det var rätt kul

Skulle egentligen satt hit ett 3:e råd som löd "Lägg inläggen i rätt subforum" men de flesta är så duktiga på det redan. Förutom jag då, som får mina trådar flyttade av moderatorn titt som tätt

  • Oregistrerad
  • 2002-11-30 16:30

vadå, tror du inte att det är jag på bilden eller?

Helt rätt Christopher!

Om alla dessutom genast lägger av med särskrivningar så blir det mycket enklare att använda sokfunktionen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-30 18:27
Citat:

quote: 2. Framträd med namn och bild. (Gäller mest de mer aktiva medlemmarna)
Självklart är det upp till var och en att använda sig av akronymer och roliga ikoner och bilder, jag menar inte på något sätt att försöka neka eller nedvärdera folks rätt att vara lite anonyma, oavsett deras skäl.

Precis. Det är vars och ens rätt att vara anonym. Sånt har ingen annan med att göra, och jag bryr mig inte ett smack om vad folk anser om det. Om den möjligeheten tas bort försvinner i alla fall jag direkt från det här forumet. Det garanterar jag.

Lugn och fin nu mondo

Jag tror att både du och jag förstår vad Christopher menade och att din existens här på forumet knappast är hotad på något sätt. Jag tycker att du sticker ut rätt bra med din pratbubbla och unika namn, dig är det lätt att ´hålla reda på´.

Lite knepigare är det med de som byter avatar efter humör - min hjärna fungerar på det sättet att jag bara kollar efter bilden och inte namnet! Det blir kaos när två personer har likadana avatars, eller när någon byter varje vecka. Nåja, alla gör som de vill.

När 99mac aktiverade avatar-funktionen för första gången var vi inte helt säkra på vad som skulle hända med forumet. Skulle vi sätta som regel att man måste ha bild på sig själv? Jag tyckte i alla fall att detta var en bra regel, men vi kom fram till att det hade varit för strängt att kräva något sådant.

Med facit i hand kan jag säga att jag hade fel, det blev visst bra även fast många väljer att ha bilder på andra saker än sig själva. Det jag tycker ligger i gråzonen dock, är när någon har en bild på ett ansikte som inte är sitt eget. Då blir det liksom bara förvirring av det hela, och ingen tycker det är vidare roligt eller bra. Eller?

Angående "Lägg inläggen i rätt subforum" så ser jag det som detta forumets största problem. Trådar flyttas fram och tillbaks och det blir både mycket jobb för moderatorer och förvirrande för användarna. Ibland söker man en större målgrupp, och då kanske man inte vill skriva i ett litet delforum som "ingen" läser. Då är det störande om en moderator kommer och säger "aja baja!" och flyttar tråden till det där lilla delforumet som du inte ville att ditt inlägg skulle hamna i..

Vi har diskuterat detta internt och såvitt jag vet har vi inte kommit fram till en bättre lösning än den nuvarande. Någon som har något förslag?

Jag håller med om allt utom Avartarerna.

Jag vill behålla min rätt till att visa mitt fejs om jag vill eller inte.
Likaså mitt namn.
Min Nick är densamma som när jag kom hit och förblir Gambit fortsättningsvis så vitt jag vet.

Jag tycker det är viktigare med en individs möjlighet till integritet än om några personer tycker det är jobbigt att komma ihåg en Avartar med en Nick istället för ett foto med namn under.

Därmed är jag emot ändring på just detta och vill bibehålla utformningen utav forumet som det är.

Däremot är jag kanske inte helt emot någon slags moderering utav reglerna som gör att man måste behålla sin Nick eller Avartar om någon så önskar för att göra det lättare att "komma ihåg folk"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-30 20:09

Alltså, jag har inget behov av att visa min nuna här, ej heller mitt riktiga namn. Däremot fick jag en rejäl åthutning av Gambit en gång när jag testade en annan avatar.

[ 30 November 2002, 20:10: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

VA??
Nu är du ute och hojjar riktigt rejält, mondo

Det var du som skrev till mig och hutade åt mig att ta tillbaks min gamla Avartar när jag fick lust att byta den på skojs skull.

Hur é det med minnet, killen? Ät lite vitaminer så blir nog allt bra!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-11-30 21:00

Undrar om det inte är mig du tänker på Mondo... Jag blev så vilsen när du inte hade kvar din pratbubblegubbe...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-30 21:48

Jo, du med! Men signorita Gambit hackade också på mig.

Det här känns som "feedback" eller hur? Jag flyttar...

Mondo skrev:
" Jo, du med! Men signorita Gambit hackade också på mig. "

Whatever makes you happy

  • Medlem
  • 2002-11-30 22:32

Första veckan i Januari skall jag ha en riktig bild på mig........

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-11-30 22:53

Och Johnny Bravo kommer tillbaka efter jul. Han tjusar kvinnor på sin semester. Hos violen i Flen?..

Bra initiativ till tråd Christopher, även om den också fick flyttas till ett bättre forum...

Håller helt med om att det är väldigt viktigt att man skriver en konkret och förklarande rubrik för sin tråd. Hur många trådar finns det inte här som heter "Hjälp!!!" eller liknande? Såna orkar man aldrig läsa och därmed kanske den som skrev tråden går miste om bra hjälp.

Vad gäller riktiga namn så tycker jag som jag sagt tidigare att just detta forum är ett sådant som det passar med riktiga namn på, det ger ett bättre intryck. På andra forum gäller annat. Vill man diskutera hur man undviker att pissa utanför på Sweclockers så förstår jag om man inte vill ha sitt riktiga namn...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:
Det jag tycker ligger i gråzonen dock, är när någon har en bild på ett ansikte som inte är sitt eget. Då blir det liksom bara förvirring av det hela, och ingen tycker det är vidare roligt eller bra. Eller?

När avatarfunktionen slogs på så sas det först att regeln var en äkta bild eller ingen avatar alls. Så jag valde ingen avatar alls. Men eftersom regeln inte följdes och det verkade vara ok att lägga en symbol istället som väldigt många gjorde, så skapade jag också en sådan. Men jag håller med om att det känns fel att ha någon annans ansikte som avatar. Visst, jag fattar att Steve Ballmer inte håller till här på 99mac, men det blir lite förvirrande ändå.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:
Angående "Lägg inläggen i rätt subforum" så ser jag det som detta forumets största problem.

Verkligen! Det postas på tok för mycket i fel forum. Att det är en dålig sak är det ingen tvekan om. Det gör det svårare för folk att söka efter gammal information och det gör hela uppdelningen i subforum totalt värdelös. Ibland kan man ju naturligtvis hamna i en situation där två forum passar lika bra, men det sker alldeles för många klockrena felpostningar.

Man kan fundera varför det inte fungerar än det gör. Är det:
1. För att folk är för lata för att posta i annat än Allmänt?
2. För att folk är för dumma för att fatta att det finns ett syfte med olika forum?
3. För att instruktionerna inte är tillräckligt tydligt?

Jag tror inte folk generellt sett är dumma, så det är nog en kombination av lättja och otydliga instruktioner. Kanske får man jobba mera på formuleringarna för varje forum? Eller varför inte lägga ut en "Tänk på detta innan du postar"-sida som finns länkad väl synligt?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:
Ibland söker man en större målgrupp, och då kanske man inte vill skriva i ett litet delforum som "ingen" läser. Då är det störande om en moderator kommer och säger "aja baja!" och flyttar tråden till det där lilla delforumet som du inte ville att ditt inlägg skulle hamna i..

Fast det där resonemangen är ju verkligen fel, för hela poängen med uppdelningen är ju att den ska följas. Annars blir det så att de som vill synas och höras mest alltid postar i Allmänt, och vad är det då för vits med underforum?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-01 20:12

He-he, känsligt ämne det här tydligen

Mitt budskap var ju som sagt i form av tips/förslag till något medlemmarna gör av egen fri vilja, och inte en idé till administratörerna om nya regler. (I så fall hade jag ju lagt det i "Feedback" från början

)

När jag råder de mer aktiva medlemmarna att ha namn och bild, så syftar jag främst på dem som figurerar på pubar och så, snarare än dem som producerar stora mängder inlägg.

För övrigt så tror jag väl att min formulering "Självklart är det upp till var och en att använda sig av akronymer och roliga ikoner och bilder, jag menar inte på något sätt att försöka neka eller nedvärdera folks rätt att vara lite anonyma, oavsett deras skäl" i övrigt är ganska glasklar.

1
Bevaka tråden