Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste jag ha windows - parallels?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Säg att jag skulle vilja köra tex Microsoft Office 03 (windows) på macen. Kan jag köra det i parallels utan att ha windows?

Jag vet inte om jag förstår frågan rätt men du kan ju köra Office 2003 direkt i Mac OS X utan Windows medelst CrossOver: http://www.codeweavers.com/products/cxmac/

Annars är ju Windows en grundförutsättning för Parallels Desktop.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-10-19 08:38
Ursprungligen av Snabeldrake:

Annars är ju Windows en grundförutsättning för Parallels Desktop.

Snarare är Parallels Desktop en förutsättning för Windows.........

Ursprungligen av Le:

Snarare är Parallels Desktop en förutsättning för Windows.........

Jo, sant – med tanke på alla andra obskyra OS man kan installera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-19 00:31

Skall du köra Windows kan jag rekommendera VMware fusion. Prova också Darwine.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-19 18:59

CrossOver och Fusion bygger väl på att man ska kunna köra Win-program under Mac OS X medans Parallels kör Windows fullt ut.

Ursprungligen av Gunnar B:

CrossOver och Fusion bygger väl på att man ska kunna köra Win-program under Mac OS X medans Parallels kör Windows fullt ut.

Nej. Både VMWare Fusion och Parallels Desktop är virtualiseringsprogram. De kör en "låtsasdator" som beter sig som en helt vanlig dator som du installerar valfritt operativsystem i precis som om det vore en vanlig dator. Men istället för en skärm visas bilden i ett fönster.

CrossOver är däremot något helt annat. Det är ett proprietärt program baserat på fria Wine och används för att köra Windows-program utan att ha Windows installerat. I princip går det ut på att Wine tillhandahåller ett kompabilitetslager som innehåller Wines implementationer av Microsofts DLL-filer som programmen annars använder.

Det finns också ett en fri port av Wine till Mac OS X som heter Darwine.

.. så man slipper DLL hell då? http://en.wikipedia.org/wiki/Dll_hell

1
Bevaka tråden