Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hanterar iTunes filer när man lägger dem till biblioteket?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 19:12

Mors har en fråga. När man lägger in låtarna i iTunes så kopieras dom. Då har man dubbleringar vilket tar en jävla massa hårddisk plats (kör laptop). Men om man raderar orginalfilerna som nu inte annvänds så står det att itunes inte kan hitta källfilerna!
Finns det nått sätt att kringå detta så att man bara kan ha de kopierade filerna som ligger
i mappen Itnes Music?
Mycket tacksam för svar!
Mvh

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-18 19:19

Det låter som du har iTunes inställt på att inte kopiera filerna.

Det går att välja om man vill att iTunes ska kopiera över filerna till iTunes-foldern eller om iTunes länkar till musikfilerna där de ligger. Dubbelkolla så att du verkligen har iTunes inställ på att kopiera filerna (om det är det du vill).

Du hittar valet under Avancerat-fliken i iTunes inställningspanel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 19:33

Så om filerna kopierades, kan jag radera källfilerna då?

  • Medlem
  • 2007-10-18 21:17

Om du högerklickar på låten i iTunes och väljer "Visa i Finder" eller nåt slikt så ser du om iTunes pekar ut källfilen eller nån fil i iTunes eget filsystem. Då får du veta om filen kopieras eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 21:25

Okej Tack!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-18 22:32

Dubbletter uppstår ifall du drar alla låtarna + *.m3u spellist filen samtidigt. Antingen drar du "bara" *.m3u filen eller *.mp3 låtarna, inte båda.
Sen sköter man allt från iTunes, radera, redigera mm. inte från findern alls. iTunes sköter detta helt perfekt.
Behöver du sen skicka tex. en låt så drar du den från iTunes till ex. skrivbordet och inte från findern.
Jobba från programet fungerar och är meningen att göras.

ps. Ja om du har valt "kopierings läge" så kan du radera filerna du importerade ifrån, de kopieras till din itune mapp.

har en liten off topic fråga! Går det att ställa in itunes på att automatiskt uppdatera biblioteket när man startar. Som jag gör nu så läggs de på HD sedan importerar jag dem manuelt.
Kanske en dum fråga vad vet jag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 18:34
Ursprungligen av Schnaas:

har en liten off topic fråga! Går det att ställa in itunes på att automatiskt uppdatera biblioteket när man startar. Som jag gör nu så läggs de på HD sedan importerar jag dem manuelt.
Kanske en dum fråga vad vet jag!

Uppdatera automatiskt ? om du flyttar filer som iTunes redan har i biblioteket så följer den automatiskt med filen utan du behöver göra något genom att "lyssna" efter filändringar.

Du får nog förklara lite närmare

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-30 22:05
Ursprungligen av Schnaas:

har en liten off topic fråga! Går det att ställa in itunes på att automatiskt uppdatera biblioteket när man startar. Som jag gör nu så läggs de på HD sedan importerar jag dem manuelt.
Kanske en dum fråga vad vet jag!

Du manar att du lägger dom i iTunes mappen i findern och sen importerar dom till iTunes?
Antingen så skapar du dubbla kopior eller ställt in att inte låta iTunes kopiera över låtarna.
Lägg mappen på skrivbordet, importera, el drar in m3u filen och släng sedan mappen från skrivbordet med låtarna, så jobbar jag allafall.
Allt sköts från itunes, aldrig in och rota med findern.

1
Bevaka tråden