Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för uppgradering från t ex 10.4 Tiger till 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 227 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-17 18:19

Samlingstråd för de som ska uppgradera från OS X 10.4 "Tiger" till OS X 10.5 "Leopard". Tänkte att man kunde samla frågor och svar angående uppgraderingen i denna tråd.

Till exempel:

  • Hur gör jag om jag idag har t ex 10.4 och vill uppgradera till 10.5 ochbehållaalla extra program som ej ingår i OS X, alla inställningar i datorn, samt alla filer som jag sparat på hårddisken?

  • Hur gör jag om jag idag har 10.4 och vill uppgradera till 10.5, men villradera alltpå hårddisken, dvs OS X, extra program, alla inställningar i datorn och alla sparade filer?

  • Kan jag uppgradera 10.3 eller 10.4 på en Mac med PowerPC-processor till 10.5?

  • Vilka är minimumkrav för OS X 10.5 Leopard?

Senast redigerat 2007-10-17 18:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 18:43

Jag skulle vilja veta hur mycket diskutrymme som är vettigt att lägga på Time Machine för en "normal användare". Tänkte möblera om och använda min externa 80GB till det, men är det kanske lite väl overkill?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-17 18:55
Ursprungligen av Netzach:

Jag skulle vilja veta hur mycket diskutrymme som är vettigt att lägga på Time Machine för en "normal användare". Tänkte möblera om och använda min externa 80GB till det, men är det kanske lite väl overkill?

Det jag läst om TM är att man måste dedikera en hel hårddiskenhet, dvs inte en mapp eller partition. Dock vet jag inte om TM lagrar endast systemet i versioner eller om man kan välja att den ska lagra versioner av sparade filer också? Är det bara systemet så lär det ju räcka med 80GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 19:03
Ursprungligen av Reisan:

Det jag läst om TM är att man måste dedikera en hel hårddiskenhet, dvs inte en mapp eller partition. Dock vet jag inte om TM lagrar endast systemet i versioner eller om man kan välja att den ska lagra versioner av sparade filer också? Är det bara systemet så lär det ju räcka med 80GB.

Jo. Kör mina tredjepartsprogram, iTunesbibliotek och spel på en extern hårddisk, så att jag "bara" har system och mitt användarkonto på disken som Time Machine skall hantera. Men men, ifall det inte ens går att använda en specifik partition så finns det inte så mycket mer att göra än att använda hela disken, den räcker nog nästan tills nästa katt kommer i sådant fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-17 19:30
Ursprungligen av Netzach:

Jo. Kör mina tredjepartsprogram, iTunesbibliotek och spel på en extern hårddisk, så att jag "bara" har system och mitt användarkonto på disken som Time Machine skall hantera. Men men, ifall det inte ens går att använda en specifik partition så finns det inte så mycket mer att göra än att använda hela disken, den räcker nog nästan tills nästa katt kommer i sådant fall.

Ok, det lär nog inte vara några problem. Dock har du ju fördel nu i förväg välja storlek på hårddisken som ska vara dedikerad till TM. Men vill man ha rejäl framförhållning, så kan man ju satsa på en 160GB eller mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 19:34
Ursprungligen av Reisan:

Ok, det lär nog inte vara några problem. Dock har du ju fördel nu i förväg välja storlek på hårddisken som ska vara dedikerad till TM. Men vill man ha rejäl framförhållning, så kan man ju satsa på en 160GB eller mer.

Indeed. Först skall ju allt få plats i grundutförande, och sedan kommer alla små skitförändrngar man gör på småfiler stup i kvarten. O:-)

Ursprungligen av Reisan:

Det jag läst om TM är att man måste dedikera en hel hårddiskenhet, dvs inte en mapp eller partition. Dock vet jag inte om TM lagrar endast systemet i versioner eller om man kan välja att den ska lagra versioner av sparade filer också? Är det bara systemet så lär det ju räcka med 80GB.

Du måste inte dedikera en hel volym, utan du kan lagra annat på den också. Time Machine använder en mapp på volymen så du kan lika gärna spara annat på den om du vill, men jag skulle inte rekommendera det. Då är det bättre med en egen volym. Men vad som också är bra är att Disk Utility nu kan ändra storlek på volymer utan dataförlust, så kör du slut på utrymme och vill ha mer för din backup så går det att ordna.

Time Machine lagrar säkerhetskopior av allt, system, hemkataloger och allt annat som du inte markerar att du inte vill ha backup på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-17 19:48
Ursprungligen av Marcus K:

Du måste inte dedikera en hel volym, utan du kan lagra annat på den också. Time Machine använder en mapp på volymen så du kan lika gärna spara annat på den om du vill, men jag skulle inte rekommendera det. Då är det bättre med en egen volym. Men vad som också är bra är att Disk Utility nu kan ändra storlek på volymer utan dataförlust, så kör du slut på utrymme och vill ha mer för din backup så går det att ordna.

Time Machine lagrar säkerhetskopior av allt, system, hemkataloger och allt annat som du inte markerar att du inte vill ha backup på.

Aha, på så vis! Mycket bra att veta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-24 09:41
Ursprungligen av Netzach:

Jag skulle vilja veta hur mycket diskutrymme som är vettigt att lägga på Time Machine för en "normal användare". Tänkte möblera om och använda min externa 80GB till det, men är det kanske lite väl overkill?

Finns det något sådant som en "normal användare". Som min kompis sade:

Ursprungligen av Min kompis:

Det finns två sorters hårddiskar. Nya och fulla.

Enligt hans resonemang har en användare med en 250 GB hårddisk behov av minst 250 GB back up, medan en med 60 GB hårddisk har behov av minst 60 GB back up. (Med reservation för eventuella komprimeringsvinster).

Jag har en första generationens Intel iMac med 250 GB Hårddisk. Jag tänker köpa en 400 eller 500 GB hårddisk för back up, och eventuellt mitt musikbibliotek. Musikbiblioteket har jag ju back up på i bokhyllan, förutom för de få låtar jag köpt on line, vilka jag bränner ned på optiskt medium.

En intressant fråga är hur mycket Time Machines back up växer över tid. Men även det måste ju vara helt individuellt.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2007-10-26 09:48

3 funderingar...

Finns det någon där ute som har Installerade 0S X 10.0 och sedan endast uppdaterat med VARJE version fram till dagens (för väl bli gårdagens) 10.4 utan att göra någon nyinstallation på vägen? Kanske t.o.m. någon som dessutom uppdaterar till 10.5...
Vad jag far efter är erfarenheten av att enbart uppdatera eller behov av att ibland nyinstallera. - Kommentarer...

Kan man uppdatera till 10.5 direkt från t.ex. 10.2 eller 10.3?

Jag har en ny dator på ingående. Den skall ersätta en tidigare och jag undrar:
Skall jag först installera 10.4 (som finns på ena äldre maskin) och i samband med installationen kopiera över alla inställningar från den gamla (kommer inte ihåg vad det heter när man gör en kopia av en annan dator) på den nya för att sedan uppdatera till 10.5...
eller...
kan man installera 10.5 och sedan flytta över adresser, alla mail, internetadresser, iTunes-biblibliotek, iPhoto-bibliotek och vad jag nu kan ha missat direkt till ny från den förra med 10.4 (jag har iLife 8.0 på den gamla)?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-26 16:28
Ursprungligen av McNuz:

3 funderingar...

Finns det någon där ute som har Installerade 0S X 10.0 och sedan endast uppdaterat med VARJE version fram till dagens (för väl bli gårdagens) 10.4 utan att göra någon nyinstallation på vägen? Kanske t.o.m. någon som dessutom uppdaterar till 10.5...
Vad jag far efter är erfarenheten av att enbart uppdatera eller behov av att ibland nyinstallera. - Kommentarer...

Kan man uppdatera till 10.5 direkt från t.ex. 10.2 eller 10.3?

Jag har en ny dator på ingående. Den skall ersätta en tidigare och jag undrar:
Skall jag först installera 10.4 (som finns på ena äldre maskin) och i samband med installationen kopiera över alla inställningar från den gamla (kommer inte ihåg vad det heter när man gör en kopia av en annan dator) på den nya för att sedan uppdatera till 10.5...
eller...
kan man installera 10.5 och sedan flytta över adresser, alla mail, internetadresser, iTunes-biblibliotek, iPhoto-bibliotek och vad jag nu kan ha missat direkt till ny från den förra med 10.4 (jag har iLife 8.0 på den gamla)?

Jag uppgraderade från 10.2 till 10.4 utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 19:45

Någon som vet ifall det går att återställa från en TM-backup när man bootar från installations-DVDn? Kan ju vara praktiskt ifall man pillar på någonting man inte bör pilla på och klantar sig, så man slipper installera om eller pilla i terminalen för att lägga tillbaka originalet av filen man ändrade (självklar har man en kopia på sådant, när man gör förbjudna saker).

Fungerar program för Tiger felfritt i Leopard, eller måste man uppdatera och ha sig?

  • Medlem
  • 2007-10-17 23:23

Just det, jag repeterar frågan:
Kan jag uppgradera 10.3 eller 10.4 på en Mac med PowerPC-processor till 10.5?
och vad krävs för att det ska rulla på bra?

Ursprungligen av per s:

Just det, jag repeterar frågan:
Kan jag uppgradera 10.3 eller 10.4 på en Mac med PowerPC-processor till 10.5?
och vad krävs för att det ska rulla på bra?

Inte alla PowerPC:

G3 - Nej
G4 - Ja, men minst 867 MHz
G5 - Ja

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-17 23:31
Ursprungligen av per s:

Just det, jag repeterar frågan:
Kan jag uppgradera 10.3 eller 10.4 på en Mac med PowerPC-processor till 10.5?
och vad krävs för att det ska rulla på bra?

Ser att andra hann svara medan jag var på -hemsidan och kolllade!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 23:28

per s: Så länge du uppfyller hårdvarukraven så fungerar PPC alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-18 13:27

Sitter här & funderar, jag har en PPC iMac G5 med 512 MBRAM och en Powerbook 15" 1.5 Ghz med 1,5 GB RAM. Visst, jag förstår att iMacen måste få mer minne men att dess processor är helt OK med Leopard.

Jag är mer orolig för Powerbooken. När de skriver att det ska vara minst 867 MHz så räknar man lite. OK, jag har ju nästan det dubbla i min maskin och OK med minne, men jag misstänker att det kommer att gå segare. Det finns säkert folk här som upplevde något liknande när Tiger kom och man satt där med sina äldre maskiner & OS versioner. Hur blev det? Någon som läser här kanske?

Jag har inget behov att uppdatera till MB eller MBP och stannar hellre med Tigern som spinner än lever med en Leopard som morrar och är lat

Leopard lockar med de fina nya funktionerna dock så... vad tycker ni? Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-18 13:48

Det står att det leopard kräver 9 GB, men vad gäller vid uppgradering? Fortfarande 9 GB?

Ursprungligen av homesick:

Jag är mer orolig för Powerbooken. När de skriver att det ska vara minst 867 MHz så räknar man lite. OK, jag har ju nästan det dubbla i min maskin och OK med minne, men jag misstänker att det kommer att gå segare. Det finns säkert folk här som upplevde något liknande när Tiger kom och man satt där med sina äldre maskiner & OS versioner. Hur blev det? Någon som läser här kanske?

Svårt att säga hur det blir med Leopard... Men på föreningen kör vi Tiger på en 450 Mhz G4, och en 500 MHz G4, och det är inga problem. Men det beror ju naturligtvis på vad man använder datorn till...

Med dina 1,5 GHz har du god marginal till minimi-kravet, så det ska nog funka bra.

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2007-10-18 16:43

Om man har en iMac G4 på "bara" 1 GHz (1,25 Gb RAM), är det lönt att uppgradera?

  • Medlem
  • 2007-10-18 18:52

OK! Tackar, såg kraven på A.store. Sen är ju frågan hur mycket kraft, minne mm det vill ha för att det fungera BRA. Men det får man kanske avvakta till folk har provat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-18 18:54
Ursprungligen av per s:

OK! Tackar, såg kraven på A.store. Sen är ju frågan hur mycket kraft, minne mm det vill ha för att det fungera BRA. Men det får man kanske avvakta till folk har provat.

Ja, det är bäst att vänta och se tills någon med motsvarande datorspec har testat nya "kissen". Dock har ju minimumkravet på minne dubblats sen Tiger-versionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 19:00
Ursprungligen av Nadsat:

Om man har en iMac G4 på "bara" 1 GHz (1,25 Gb RAM), är det lönt att uppgradera?

Absolut. Man ska alltid uppgradera om det går.
Eftersom varje version av OS X hittils har varit snabbare än versionen innan, kan jag inte tänka mig att 10.5 blir speciellt mycket långsammare än 10.4, om det nu blir långsammare alls.
De nya funktionerna och det strax alltmer bortfallande stödet för 10.4 hos nya program är, oavsett hastigheten på systemet, värt uppgraderingen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-28 11:04

Uppgradera absolut!

Ursprungligen av Nadsat:

Om man har en iMac G4 på "bara" 1 GHz (1,25 Gb RAM), är det lönt att uppgradera?

Precis som Rajje säger, ska du absolut uppgradera.
Jag har uppgraderat min Globe (1,25 G4 med 1,5GB RAM) och det går mycket bra att köra nya katten på den. Faktiskt så känns den lite kvickare i vändningarna när man växlar mellan fönster och program. Trodde att nya "bling-bling" Dock'en skulle slöa ner Globen men det är ingen skillnad!

Enda problemet hittills är att iPhoto vägrar starta (kommer hela tiden upp en skylt att det behöver startas om) men jag har hittat tips i tråden om hur det kan fixas.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-19 07:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Svårt att säga hur det blir med Leopard... Men på föreningen kör vi Tiger på en 450 Mhz G4, och en 500 MHz G4, och det är inga problem. Men det beror ju naturligtvis på vad man använder datorn till...

Med dina 1,5 GHz har du god marginal till minimi-kravet, så det ska nog funka bra.

Yeah, då uppgraderar jag, thanx

Ursprungligen av Reisan:

Ja, det är bäst att vänta och se tills någon med motsvarande datorspec har testat nya "kissen". Dock har ju minimumkravet på minne dubblats sen Tiger-versionen.

Ja, detta bäddar för 1 GB RAM till i min iMac G5...+ 2 Leopardlicenser = mina julklappar för i år...

Ursprungligen av tompa747:

Det står att det leopard kräver 9 GB, men vad gäller vid uppgradering? Fortfarande 9 GB?

Det är ju inte ytterligare 9 GB, från det du redan har nu. Utan det är ju totalt 9 GB, efter uppgraderingen. Om du installerar allt! Men om du avstår från en massa skrivar-drivrutiner och språk m.m., så kan du nog spara 1 GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 00:14

Ska till 99.99% skaffa min första Mac imorgon, en Macbook, och man får ju Leopard för 85:- den 26:e om man handlar en Mac nu.
1. Men är Mac OS som Windows att en uppgradering ALDRIG blir bra? Eller fixar Mac en uppgradering lika bra som en nyinstallation tror ni?

2. Kan man installera en ren Leopard med den skiva man får i det "paketet" tror ni?

Mac kanske inte ens har två olika versioner, full & upgrade, och ber då om ursäkt för mina frågor.
Men som ni märker är jag helt grön på Mac. Har ju varit/är Windowsfreak sen typ 15 år och sånt sitter ju i...

Ursprungligen av ktd:

Mac kanske inte ens har två olika versioner, full & upgrade, och ber då om ursäkt för mina frågor.

Det finns inga full- och uppgraderingsversioner. Möjligtvis kan man skilja på "butiksversionen", och den version som följer med på installations/återställnings-skivan till respektive Mac-modell.

Den Leopard som du får från "Up-to-date"-programmet är med 99,99% säkerhet en "butiksversion".

När du installerar Leoparden kan du välja alternativet "Arkivera och installera". Då får du ett "fräscht" system, men behåller alla program och inställningar. Om du hellre vill "börja om från början", och själv installera om alla program, så väljer du i stället alternativet "Radera och installera" (vilket är det förvalda alternativet)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 09:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du hellre vill "börja om från början", och själv installera om alla program, så väljer du i stället alternativet "Radera och installera" (vilket är det förvalda alternativet)

Nja, det förvalda brukar väl vara "Uppdatera", som man kan använda om man helt enkelt bara vill uppdatera utan att arbeta alls.
Dock har det varit problem med denna funktion när man uppdaterar från en 10.x-version till en annan. Under övergången 10.2->10.3 minns jag att folk hade kvar vissa element av det gamla systemet (vissa gränssnitt etc) efter uppdateringen. Så man får antagligen ett mycket renare system om man kör "Arkivera & Installera", speciellt nu när det finns en knapp för "Behåll mina inställningar och konton" (förut behövde man själv kopiera över dessa från arkivet om man valde arkivera).

Bevaka tråden