Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla som köpt mac efter 1/10 får Leopard "gratis"!

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I samband med att Apple idag meddelade att Leopard går att förhandsbeställa och kommer levereras 26/10 meddelade man också villkoren för de som köpt mac med Tiger.

Ursprungligen av Apple:

The standard Mac OS Up-To-Date upgrade package is available to all customers who purchased a qualifying new Mac system from Apple or an Apple Authorized Reseller on or after October 1, 2007 for a shipping and handling fee of $9.95 (US).

http://www.apple.com/pr/library/2007/10/16leopard.html

Den amerikanska up-to-date sidan är uppe nu men inte den svenska. Lär komma snart.
http://www.apple.com/macosx/uptodate/

Perfekt, då blir det till att beställa en MBP och en nano ikväll då

men det är väll säkert att även Sverige får Up-To-Date va? =O

Senast redigerat 2007-10-16 16:23

haha vad skämtsamt. Jag handla min någon dag före

Alltså, vilket datum på fakturan är det som gäller egentligen? Jag beställde en MacBook Pro orderdatum 25/9 som skickades från Apple 2/10 som jag fick 12/10.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-16 18:54

Bara att ringa och kolla med Apple. Du har 90 dagars gratis telefon support.

Men jag skulle tro att du får Leopard "gratis".

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Bara att ringa och kolla med Apple. Du har 90 dagars gratis telefon support.

Det spelar ingen roll om de där 90 dagarna tagit slut eller inte. Många misstar dem för "ring gratis till Apple oavsett vad det gäller"-tiden, men så är det inte. Du kan alltid ringa Apple angående t ex en fråga om ett köp eller angående garantiärenden utan att det kostar något. De 90 dagarna som ingår är för gratis telefonassistans. De gäller för frågor om hur du använder din Mac och den Apple-programvara som medföljde. Frågor som "hur gör jag det".

Fick min Imac "24 i dag, försenad som fan, men ändå beställd efter 1/10 *SELF HIGH FIVE!*

Och nu kom svenska sidan upp:
http://www.apple.com/se/macosx/uptodate/

Ursprungligen av Rickard A:

Och nu kom svenska sidan upp:
http://www.apple.com/se/macosx/uptodate/

Jag beställde min MacBook före 1 okt (27 skickades 29 sept) men leverades först 10:e och har nu beställt up-to-date skivan utan problem..

Någon som vet om det var så här när Tiger kom också? Fick man låda och "fullversion" då eller kommer det bara en sån där grå skiva som följer med när man köper en dator?

Suvve. Funkade för mig också. Snyggt av Apple att inte klyva hårstrån för att slippa skicka ut skivor.

Ja det va precis att man missade det...

Beställde min imac 25e sept men fick den inte förrän den 5e okt.
Funkade inte när jag skrev in 25e som inköpsdatum men när jag ändrade till 1 okt så kom jag till kundvagnen och fick betala 85kr.
Tack för det!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-17 05:35

Tackar för den infon Nu fick man betala 85 kronor istället för den där tusingen jag hade planerat in Hade ingen aning om att man kunde få billigare om man köpt den efter 1:a

Så tack än en gång! *salute*

Är det värt att vänta till den 26 med att beställa en imac och macbook, eller skulle ni köpa dom nu och köpa till uptodate?

Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Är det värt att vänta till den 26 med att beställa en imac och macbook, eller skulle ni köpa dom nu och köpa till uptodate?

Jag tänkte samma grej men när jag kom på att leopard kanske är lite krångligt i början så har du ju ett väldigt bra OS att falla tillbaka på. Du kommer ju ändå ha leoparden liggandes på ditt skrivbord väntandes tills den dag du känner dig redo!

Är Up-To-Date en fullversion av Leopard som är bootbar?

Ursprungligen av Bodhisattva:

Är Up-To-Date en fullversion av Leopard som är bootbar?

Ja, självklart.

Men däremot är det inte säkert att "Up-to-date-versionen" kommer i samma snygga kartong som "butiks-versionen".
Jag beställde "Up-to-date" av Jaguar när den kom, och då kom skivorna bara i en vanlig brun påse/kuvert, typ "Jiffy-bag".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-17 08:12

fredrik.sthlm: köp datorn nu ffs, orka vänta för 80:-

Jag fick oxo vara med på up2date.

Apple räknar datumet som den dagen då de skickade grejerna till dig...

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 12:13

Så köper man nu med uptodate så får man tiger (kan vara ett alternativ för dator 2) samt leopard när det kommer? två OS till priset av ett i så fall.

OBS en fråga! jag bara frågar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 17:13
Ursprungligen av svindyr:

Så köper man nu med uptodate så får man tiger (kan vara ett alternativ för dator 2) samt leopard när det kommer? två OS till priset av ett i så fall.

OBS en fråga! jag bara frågar...

För att förtydliga mig, kommer det att bli samma produktnyckel på det Tiger som kommer med datorn nu som uptodate versionen man kanske också beställer.

Kommer jag att kunna köra tiger på en och leopard på en annan burk eller är dem kopplade till mac adressen eller något dumt?

Har noll koll på detta

Ursprungligen av svindyr:

För att förtydliga mig, kommer det att bli samma produktnyckel på det Tiger som kommer med datorn nu som uptodate versionen man kanske också beställer.

Kommer jag att kunna köra tiger på en och leopard på en annan burk eller är dem kopplade till mac adressen eller något dumt?

OSX har inga "produktnycklar".

Den Tiger som följde med datorn kan installeras på den datorn (och kanske på vissa andra datormodeller, men förmodligen inte på alla typer av Macar - skivorna som medföljer en dator brukar vara modell-specifika).

Och den Leopard du får från "Up-to-Date"-programmet kan installeras på den datorn eller vilken annan Mac som helst.

Om detta sedan är tillåtet enligt licens-avtalet, är en annan femma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 11:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

OSX har inga "produktnycklar".

Den Tiger som följde med datorn kan installeras på den datorn (och kanske på vissa andra datormodeller, men förmodligen inte på alla typer av Macar - skivorna som medföljer en dator brukar vara modell-specifika).

Och den Leopard du får från "Up-to-Date"-programmet kan installeras på den datorn eller vilken annan Mac som helst.

Om detta sedan är tillåtet enligt licens-avtalet, är en annan femma.

Ah! Strålande Jesper, då är jag med på noterna, sedan får man väl ta å lusläsa licensavtalet så att man inte hamnar i klistret.

Känns ändå ganska positivt, har haft min "egna" mac i drygt två år och har aldrig blivit tvungen att installera om något OS, produktnyckel-snacket är väl något man får med sig från de otaliga windowsinstallationer man har gjort åt andra under de två är där macen har varit underhållningsfri

Tack för Svaret Jesper!

Ah, precis detta jag planerade. :]

Up-to-date var tillgängligt för alla som köpt hos en "Apple Authorized Reseller".

Vad innebär det, kan jag som köpt på Pc-city också få uppgraderingen eller är jag rökt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 10:37

Alla som säljer Apple är ju Authorized Reseller...
Jag köpte från inwarehouse och det var inga problem att beställa "up-to-date"

Fasen vad gött... köpte min macbook den 3:e oktober.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-18 23:05

Tack för denna tråden, annars kanske jag missat rabatten, 85 SEK är klart bättre pris än 1195, alltså fast man lagt ut tusentals kronor på en ny 'burk' så känns det ändå som man tjänat pengar, smart Apple

Säger bara de. Ibland har man tur

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-19 20:37

Bluefish: "Planerade" .. Visste du om detta från början?

Bevaka tråden