Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Språkvårdardag på 99mac?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad sägs om en språkvårdardag på 99mac? En dag då man får anmärka på fula stavfel och hemska särskrivningar.

Jag är väldigt noga med att INTE anmärka på alla språkfel som ständigt syns här på 99mac, även om det kliar i fingrarna ibland, speciellt vid särstavningar. Skälet till att inte säga nåt är rätt naturligt; det driver inte några diskussioner framåt och det ser illa ut att klaga.

Men vi kanske skulle införa en dag då det är ok? Bara för att liksom lätta på trycket lite...

Jag menar inte att man bör hugga på precis allt, det är förlåtligt om man skriver "itne" istället för "inte" av bara farten. Och att använda talspråk eller liknade är inte så farligt, det gör jag antagligen själv. Men om nån börjar marknadsföra sig som sjuk gymnast eller vill sälja kassa apparater (två klassiska exempel) då blir i alla fall jag tvungen att säga till.

Jag vet att själva huvudmannen bakom 99mac själv är en syndare när det gäller särstavningar, så det kanske inte är ett så populärt förslag?

Ja, en sak till: det är skulle vara ok att anmärka på svordomar också! För även om första intrycket är "Åh satans jävlar!!!" när Apple lanserar en digitalkamera med inbyggd mobiltelefon för 100 kronor så ser det helt enkelt väldigt illa ut i skrift.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-27 14:41

Jag är med dig Adrian.

Särskrivningar, stavfel och dåligt språk är inte roligt.

Det skulle fylla forumet med inlägg som anmärker på språkfel i andra inlägg och inte för diskussionen i tråden framåt. Nej tack.

Hittar ni däremot stavfel, särskrivningar eller något annat språkfel på forumet så hör gärna av er så ska vi rätta till det.

[ 27 November 2002, 15:08: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Christian gillar att få mail...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: David Molarin:
Christian gillar att få mail...

Nu pratar jag naturligtvis inte fel i andra medlemmars inlägg utan om språkfel på själva UBB, rubriker etc.

[ 27 November 2002, 15:22: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

När man ser en särskrivning och hugger så blir det bara fel och tråkigt. Bättre vore en diskussionstråd där man ger råd å tips istället. Med andra ord så är jag helt med på denna idé.

Jag har alltid varit så förbryllad varför man mitt i ett ord slutar skriva, trycker dit ett mellanslag, och sen fortsätter skriva. Skulle man säga samma ord så stannar man ju inte mitt i.

Just nu har lunchrestaurangen någon pryo som skriver matsedeln vilket ger en del skratt. Förra veckan serverade de "Kyckling burgare med potatissallad"

Alternativ rätt "Strömmings flundra med potatispuré". Det framgår inte vem Strömming är... och ja, de skrev ihop potatisrätterna men inte huvudrätterna. Förbryllningen tilltar...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-27 16:41

Kråkvårdardag på 99mac, det vore något det!

  • Medlem
  • 2002-11-27 17:30

Jag stavar som en kratta, mig får ni gärna rätta, annars lär man sig aldrig

Jo, jag vet att det ser dåligt ut att anmärka, men förslaget var ju att man endast får göra det en dag per år.

Målet är inte att klanka ner på någon som stavar fel, utan en hjälp för de som gör det. För precis som nixon skrev så lär man ju inte sig om ingen säger nåt. För min del skulle jag tycka att det var väldigt pinsamt om det visade sig att jag skrivit inlägg på inlägg här med något återkommande stavfel. Ungefär som att gå på stan med mat i mungipan...

  • Medlem
  • 2002-11-27 23:37

tycker inte att det är särskilt relevant att syssla med sådant här. så länge man kan göra sig förstådd och håller språket på en lagom nivå tycker jag att det är helt ok.
har man problem med sin stavning bör man vända sig till något annat ställe än 99mac anser jag.

själv läser jag textdesign och studerar således svenska ganska mycket. men jag hänger ju inte här för att läsa det underbara och korrekta språket som alla skribenter använder sig av - men visst vore det bra om alla gjorde det. själv struntar jag som ni ser i att använda stor bokstav i början av meningar, föga irriterande tycker jag.

hursomhelst, en dag för att märka språkbruket på 99mac. varför? vad kommer det att medföra?

/majk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-28 01:09

Ganska dålig idé (no offence Adrian).
Folk som särskriver konsekvent är irriterande, men långt ifrån lika irriterande som de ägnar sig åt att leta upp särskrivningarna och anmärka på dem.
I tryckta publikationer kanske man ska ha lite högre ställda krav, men i ett forum känns det som att det viktiga är att budskapet går fram.

Jag är duktig på att särskriva - tror jag har läst för mycket på engelska och tagit efter skrivstilen.

Däremot tycker jag att jag väldigt sällan stavar fel!

Språk-nivån (om man nu kan säga så) på 99mac är väldigt hög om man jämför med andra stora forum som t ex Zatzy.com och 402m.com. Där är det en annan typ av datoranvändare och man får bita sig i kinden både en och två gånger om dagen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-28 01:27

Jag anser att tanken är god men att förslaget är mindre bra.

Däremot tycker jag att det är ytterst märkligt att vuxna människor som gått ut gymnasiet inte ens behärskar sitt eget modermål. Särskrivningar ger ett amatörmässigt intryck. Hrrrmmm... Ja, och samma sak med folk som inte sätter ut stor bokstav i början av meningarna och som inte kan interpunktionsreglerna.

Jag tycker att vi faktiskt borde rätta varandra mer, men på *rätt* sätt: på ett konstruktivt sätt. När man befinner sig utomlands och försöker traggla och hacka sig fram på tyska, engelska, spanska, franska eller italienska eller vad det nu kan vara för ett motspänstigt språk blir man ofta rättad av folk, inte av elakhet eller någon sorts sipp och pedantisk besserwissermentalitet, utan därför att folk vill vara hjälpsamma och hjälpa "den där utlänningen" med uttalet. Helt rätt tycker jag, och är alltid mycket tacksam. Hur ska man annars kunna lära sig ett främmande språk?

I Sverige däremot rättar vi i regel inte varann när vi säger fel. Det anses ofint, nästan som ett intrång i den personliga integriteten. (Man ska inte tro att man är något här, utan enbart hålla käft.) Detta är inte minst viktigt nu när vi har så pass stor invandring. Det är av yttersta vikt att alla lär sig ett korrekt och praktiskt användbart kommunikationsmedel: svenska språket, en gemensam grund för framtiden.

Mondo
översättare, lingvist, skribent

[ 28 November 2002, 01:35: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • 2002-11-28 02:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Språk-nivån (om man nu kan säga så) på 99mac är väldigt hög om man jämför med andra stora forum som t ex Zatzy.com och 402m.com.

Eehum.. Jag tar tillbaka det där om att jag stavade som en kratta:D På Zatzy så skrev dom ju som Grynet pratar, fast med stavfel...

  • Medlem
  • 2002-11-28 08:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
tycker inte att det är särskilt relevant att syssla med sådant här. så länge man kan göra sig förstådd och håller språket på en lagom nivå tycker jag att det är helt ok.

Själv tycker jag att det är hyfsat ointressant med typsnitt. Det räcker gott om alla använder Times. Överallt. Alltid. Jag menar, man ser ju vad det står.
Art är inte speciellt viktigt det heller. Man klarar sig bra med grundfärgerna. Om man nu tycker att man behöver bilder, finns ju alltid Clip Art.

Jag tror att det räcker så majk. Du förstår säkert vart jag vill komma.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 00:56

Jag är helt med, det kliar som fasen i mina fingrar när folk skriver saker som "skärm kalibrering" och "Windows burk". Alla är ju så lärda, upplysta och seriösa här annars, varför måste folk tvunget stava fel och särskriva jämt? Bättre borde väl alla kunna. Eller? Talspråk är väl en sak, men det innebär väl inte automatiskt att särskrivningar och stavfel är okej? Tvärtom borde väl särskrivningar då vara sämre än hopskrivningar om man nu kan kalla dem det, eftersom det blir en extra space emellan orden. Tar ju någon hundradel längre att skriva det då.

Jag måste sticka ut det som är kvar av min haka och påstå att jag ibland får tvivel kring en persons kunskaper när denne stavar fel eller skriver ovårdat i allmänhet. Måhända att personen kan mycket och har nåt att tillföra i en tråd, men jag baserar mitt första intryck av X på språket i inlägget och det är väl inte helt oviktigt.

  • Medlem
  • 2002-11-28 08:57

I ett forum där den primära funktionen är att överföra information och kunskap ÄR typsnitt, sär skriv ningar, clip-art och dylikt ointressant. Fullkomligt ointressant faktiskt. Det är först när något av ovanstående begränsar människor att förstå som det blir ett problem. Det är mycket sällan särskrivningarna här är så grova att tolkningsproblem skulle föreligga.

Frågan eventuella träskrensare och indignerade lingvister ska ställa sig är om det är däför de loggar in på 99mac. Är man här för att värna det svenska språket (jag gillar inte ens det som begrepp, språk utvecklas, stagnation är död) så är man i mitt tycke ute i fel ärende. Jag misstänker att jag liksom många andra idag skriver mer på engelska än de gör på svenska, mina särskrivningar ökar i och med detta. Om det är ett stort problem så kan den irriterade med fördel lägga mig till sin döljlista och därmed slippa förgiftas av mitt språkbruk. Om de därmed förlorar något låter jag vara osagt.

men halå va e re fö fel mä att tajpa som man vill va lixom lr???????????????????????????????

sär skrivningar e typ nada lr ))))

</sarkasm>

:rolleyes:

Vi är makalöst förskonade från sådana personer. Jag är nöjd att jag inte en endaste gång sett ordet "l33t" utskrivet på detta forum. Jag blir galen på sånt, om det används seriöst.

Det är l33t att skriva så...

Usch, jag suger, typ, ba, typ, lixom...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lukas:
I ett forum där den primära funktionen är att överföra information och kunskap ÄR typsnitt, sär skriv ningar, clip-art och dylikt ointressant. Fullkomligt ointressant faktiskt. Det är först när något av ovanstående begränsar människor att förstå som det blir ett problem. Det är mycket sällan särskrivningarna här är så grova att tolkningsproblem skulle föreligga.

Frågan eventuella träskrensare och indignerade lingvister ska ställa sig är om det är däför de loggar in på 99mac. Är man här för att värna det svenska språket (jag gillar inte ens det som begrepp, språk utvecklas, stagnation är död) så är man i mitt tycke ute i fel ärende. Jag misstänker att jag liksom många andra idag skriver mer på engelska än de gör på svenska, mina särskrivningar ökar i och med detta. Om det är ett stort problem så kan den irriterade med fördel lägga mig till sin döljlista och därmed slippa förgiftas av mitt språkbruk. Om de därmed förlorar något låter jag vara osagt.

Så vad du säger är att du inte tycker att särskrivningar är ett problem, utan att det är upp till var och en att skriva som man själv vill?

Vad skulle hända med språket om alla tänkte så? Det är liksom inte hemlighet att en särskrivning hämmar läsbarheten i en text och det är inte utveckling jag vill ställa mig bakom. Jag värnar om det svenska språket överallt oavsett om det är här på 99mac eller på konsum eftersom jag tycker att det är sorgerligt att se ett språk försämras och bytas ner till oläsbar rappakalja.

Vad händer i nästa steg i så fall om det blir vedertaget att skriva "en brun hårig sköterska som firar mid sommar"? Ska man börja särskriva ännu fler ord då? Typ "j ag un drar om d et är mö jl igt att lä sa om det sv ensk a språ ket ut vecklas åt de tta h ål l".

Språket ska utvecklas - inte invecklas!

Håller med Fredrik, hur kul är det att läsa något när det ser ut som ovan?

  • Medlem
  • 2002-11-28 10:20

Precis jag tycker inte att särskrivningar är ett problem HÄR.

Vad har hänt med språket? Var DU-reformen en avart eller var det en bra utveckling. Jag anser i korthet att det är fel plats och ärligt talat tidpunkt att debattera detta här och än mer oväsentligt att klägga igen forumen med rättelser.

Vi skulle kunna dra igång en hejdundrande filosofisk debatt om semantik men jag ser inte poängen med det. När de flesta loggar in här vill de se svar på frågor även om svaret som löser deras problem har semantiska och grammatiska brister.

Men jag måste trots detta adressera dina exempel, om det blir vedertaget finns det inget problem. Det som är vanligt är lag, som du, som bil istället för automobil. Vilket års "goda" svenska ska man försvara? Svenskan anno 2002 eller svenskan anno 1890?

En inveckling blir aldrig vedertagen, det ligger i sakens natur att så icke sker.

99semantik.com är ledigt för den hugade.

Jag tycker inte att särskrivningar och dylikt utvecklar svenskan till ett bättre och modernare språk. Även om det krävs utvecklning av ett språk för att det ska hålla sig rätt i tiden så kan man inte acceptera precis allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-28 10:38

Folk blir mycket ofta irriterade om de hittar enkla felstavningar men accepterar grova språkfel och torftiga formuleringar. Undrar vad det beror på?

Själv har jag en tendens att stava ordet "eller" fel. Det blir "elelr" hela tiden. Är jag felprogrammerad? Det måste vara en bugg i modermodemet eller fel i datan.

Ditt Internet kanske har gått sönder?

Särskrivningar är förvisso ett problem, inte bara här. Men en särskrivning stör IMHO inte lika mycket som en sån här grej:

hjälp min mac startar inte jag har satt i sladden
där den ska va jag spelar mest spel men varförfungerar de inte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-28 10:45

Jomenvisst, jag har faktiskt haft sönder Internet en gång. Jag slängde allihop i papperkorgen men hann rädda en del filer med Norton.

Mattias: Förvisso, men det rättfärdigar inte särskrivningar. Är det verkligen så svårt att försöka åtminstonde?

Citat:

quote:Mattias: Förvisso, men det rättfärdigar inte särskrivningar. Är det verkligen så svårt att försöka åtminstonde?

Naturligtvis ska språket vårdas, men hur ska det gå till här? Risken är att trådarna blir sönderhackade av ändringar och tillrättavisningar.

Bevaka tråden