Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Möjlighet att ange hur iTunes skall döpa filer?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-17 21:18

Hej, hej.
Har vart medlem på 99musik länge, men nu har jag både en iMac och en Macbook Pro, och börjar bli allt mer macifierad.. Så här kommer mitt första spörsmål på 99mac.

Man kan ju be iTunes att organisera ens filer baserat på id3-taggarna.
Det är smidigt och allt, men jag och några andra med mig hade nog önskat att man skulle kunna ange en maskning eller på något vis ställa in hur filerna skall döpas.

Nu är det ju Artist/Album/[låtnummer] - [namn]

Går det på något vis ändra på det?

/k

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 21:40

Inte ändra hur iTunes döper filerna, men det är ju inget som säger att du måste låta iTunes hantera det heller om du nu vill hantera det själv om inte annat.

http://tinyurl.com/32knu3 <- dessa inställningar

Jag har mina mp3or separat från den musik som jag handlar genom ITMS, mp3orna har jag själv organiserat (kaotiskt) och iTunes håller den musik som jag köper sorterad fint funkar bra.

  • Medlem
  • 2007-10-17 22:22
Ursprungligen av ntity:

Inte ändra hur iTunes döper filerna, men det är ju inget som säger att du måste låta iTunes hantera det heller om du nu vill hantera det själv om inte annat.

http://tinyurl.com/32knu3 <- dessa inställningar

Jag har mina mp3or separat från den musik som jag handlar genom ITMS, mp3orna har jag själv organiserat (kaotiskt) och iTunes håller den musik som jag köper sorterad fint funkar bra.

Jo, jo. Självklart vet jag att jag kan sortera mina mp3 själv, men den idén har jag givit upp för länge sedan.

Men nu är det vansinnigt smidigt att låta iTunes organisera filerna.. Så kan man bara se till att tagga allting rätt, vilket är jobbigt bara det, men då slipper man i alla fall att organisera filerna.

Och det duger ju som det är nu, men jag hade gärna velat ha filnamnen lite annorlunda.

Man tycker ju att de kunde ha ett maskningsverktyg för det, typ; name files as: "%artist - %album - %tracknumer - %title", eller vad som.

Nåväl.
Det går väl inte helt enkelt..

Jag saknade den funktionen ett tag jag med.. Men sedan kom jag fram till att användningsområdena då mer än "låtnummer låtnamn.mp3" behövs är få. Till exempel så behöver du ju egentligen aldrig se filen i Finder, utan bara via iTunes. Ska man ge filen till någon så kan de ju lätt se artist och album genom att visa egenskaper i windows och visa info i mac.. Och de flesta tar ju bara och öppnar filen med iTunes, Windows Media Player eller något liknande, som läser ID3-taggen åt dem.

Det jag menar är att, det knappt behövs eftersom man egentligen aldrig behöver ha med själva filen att göra om man använder iTunes, om du förstår hur jag menar.

Mvh

1
Bevaka tråden