Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Min PC sprakar". "Programmet är överbelastat".

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-17 15:39

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_stream_input_output

http://www.asio4all.com

Ni som har problem med musikprogram och PC använder inte rätt ljudkortsdrivrutiner. Det är det enda problemet. Antingen måste ni i värsta fall byta till ett ljudkort anpassat för musikskapande, eller så räcker det med att köra ASIO-drivaren som utvecklats av gänget bakom Asio 4 All.

Sedan kan man prata om processorkraft och minne i all evighet, men i huvudsak är det alltid ljudkortet det hänger på, och dess drivare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-17 15:58

asio4all är grymt, särskilt om man har ett gammalt ljudkort med hög latency men bra och snabb dator i övrigt kan man tjäna rejält på att byta till asio4all. Får t ex ned datorhäcken här på jobbet från 56ms latency på interna kortet till 9ms.

Asio4all finns inte till Mac va? Känner att min svarta MacBook skulle behöva det. Den är slöare (hackar) än min 3.5 år gamla VaioPC som dessutom har hälften så mycket RAM.

Asio3all då? Hehe.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-17 20:28
Ursprungligen av outshape:

Asio4all finns inte till Mac va? Känner att min svarta MacBook skulle behöva det. Den är slöare (hackar) än min 3.5 år gamla VaioPC som dessutom har hälften så mycket RAM.

Asio3all då? Hehe.

Jag bytte i somras från PC till en MacBook och har en helt annan känsla, nämligen att allt flyter så mycket bättre (hade dock inte en Vaio).

Jag har den "stora" av de vita och när det gäller processor och internminne är det precis samma som din. Om du inte gjort det redan så uppdatera till 2gig interminne, kostar typ 8-900 bagare. Känner du samma efter det undrar jag om det inte antingen är något lurt med dina inställningar eller något tjall på burken.

Det sägs ju dessutom att man kan köra 3 gig med bravur, men jag vågade inte testa... Det kan du ju forska lite om.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-17 17:48

Snyggt antal inlägg där Tilly! Om macen slöar så kan du ju testa med att ändra buffertstorleken bara. I värsta fall kan man ha hårdvarufel på minnen om datorn beter sig underligt.

Hur var det nu du sa om att använda riktiga namn i inlägg, PF?

Jag ska definitivt skaffa mer RAM. Nu körde jag med Ableton Live, en VSTi och ett delay och processorn visade på över 100% och knastrade och betedde sig. Dock var det på batteri.
Jag testade att ha jättestor buffer med knappt märkbart resultat.

Reason 4 rullar hur bra som helst däremot.

ÅH! Jag hade tänkt spara mitt 909onde inlägg till något viktigt. Sumpade bort 808 också. Vad blir nästa? Eh...1080?

Ursprungligen av outshape:

Nu körde jag med Ableton Live, en VSTi och ett delay och processorn visade på över 100% och knastrade och betedde sig. Dock var det på batteri.
Jag testade att ha jättestor buffer med knappt märkbart resultat.

Låter väldigt skumt. Min polare har en exakt likadan maskin fast med Logic och han kan fylla på ganska mycket utan att datorn säger ifrån. Nu använder han iofs inte särskilt mycket vsti så det gör väl på sig. Men han har inte behövt kompromissa för att datorn blivit trött.

Ursprungligen av outshape:

Jag ska definitivt skaffa mer RAM. Nu körde jag med Ableton Live, en VSTi och ett delay och processorn visade på över 100% och knastrade och betedde sig. Dock var det på batteri.
Jag testade att ha jättestor buffer med knappt märkbart resultat.

Reason 4 rullar hur bra som helst däremot.

ÅH! Jag hade tänkt spara mitt 909onde inlägg till något viktigt. Sumpade bort 808 också. Vad blir nästa? Eh...1080?

Det där problemet har jag läst om 200 gånger nu i femti forum
Det låter som du kör en Ableton PRE 5.2 version eller hur? De är inte anpassade för Intel processorn så det fuckar upp allt. alla verror efter 5.2 ska funka bra.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-17 23:45
Ursprungligen av thomasjaldemark:

Det där problemet har jag läst om 200 gånger nu i femti forum
Det låter som du kör en Ableton PRE 5.2 version eller hur? De är inte anpassade för Intel processorn så det fuckar upp allt. alla verror efter 5.2 ska funka bra.

Från och med 5.2, för att förtydliga.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-17 23:41
Ursprungligen av outshape:

Jag ska definitivt skaffa mer RAM. Nu körde jag med Ableton Live, en VSTi och ett delay och processorn visade på över 100% och knastrade och betedde sig. Dock var det på batteri.
Jag testade att ha jättestor buffer med knappt märkbart resultat.

Reason 4 rullar hur bra som helst däremot.

ÅH! Jag hade tänkt spara mitt 909onde inlägg till något viktigt. Sumpade bort 808 också. Vad blir nästa? Eh...1080?

VSTi kan ju vara extremt krävande. Min Krishna-synt kan nog bräcka det mesta i sina mest krävande stunder... men det känns helt galet att det ska vara sämre på MacBooken än på en 3-4 år gammal PC.

Fast börja med att slänga in mer internminne. Skulle också rekommendera (även om jag själv inte orkade) att verkligen kolla om man kan stoppa in 3 gig. 3 gig och det funkar så är det ju något helt annat än 1 gig RAM, om man säger så... och skillnaden är högst påtaglig även med 2 gig.

Jag fick en NFR förra våren, eftersom jag spelade i ett band som använde Live på scen.
Kan inte uppdatera den men jag ska definitivt köpa sjuan när den kommer.

Jag letade lite på eBay efter RAM men är rätt dålig på datorhårdvara. Jag kör med en 2GHz MacBook, svart som döden. Vilket RAM funkar då, tro?
Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-18 06:40
Ursprungligen av outshape:

Jag fick en NFR förra våren, eftersom jag spelade i ett band som använde Live på scen.
Kan inte uppdatera den men jag ska definitivt köpa sjuan när den kommer.

Jag letade lite på eBay efter RAM men är rätt dålig på datorhårdvara. Jag kör med en 2GHz MacBook, svart som döden. Vilket RAM funkar då, tro?
Tack för all hjälp!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333791

2,16 GHz, till o med va?

Ursprungligen av outshape:

Jag fick en NFR förra våren, eftersom jag spelade i ett band som använde Live på scen.
Kan inte uppdatera den men jag ska definitivt köpa sjuan när den kommer.

Jag letade lite på eBay efter RAM men är rätt dålig på datorhårdvara. Jag kör med en 2GHz MacBook, svart som döden. Vilket RAM funkar då, tro?
Tack för all hjälp!

Jag köpte Ableton Live 6 förra veckan och nu funkar allt som en dröm!
Imorgon skall jag dessutom lösa ut 2GB RAM på posten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-18 03:11

Vi får hoppas att Ableton Live optimeras bättre för Mac helt enkelt. Du kan ju förvisso köra Windows på din Macbook också, då lär den kicka rumpa på samma vis som din PC gjorde, och bättre än så eftersom den är nyare. Bootcamp kan du Googla på, sedan behövs bara en CD med Windows XP.

För att hitta minne till en specifik dator är det enklaste att gå till exempelvis http://www.kingston.com/ eller någon annan minnestillverkare. Där finns minneskonfiguratorer, så man matar in datornamn, modell osv och så poppar minnestypen upp. Sedan kan man söka på minnestypen på www.pricerunner.se och hitta var minnet är billigast för stunden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-18 03:17

Nu kom det ju lite macfrågor här men tråden skapade jag mest för att ha något att länka till när alla de enklaste supportfrågorna kommer om just detta från PC-användare. Ni må tro att jag fått frågan några gånger, på Propellerhead kom den väl 348 ggr om dagen ungefär. Lätt överdrivet men ändå. Där hade jag färdiga script med svaren, som blev allt mer utförliga med tiden. Till slut orkar man knappt höra vad en person med problem har att fråga om, man vill bara avbryta och ta en vägkon och hålla mot personens öra och ropa ASIO! För f'''n! Fascinerande med folk som tror man kan sitta och göra musik med en MME-ljuddrivrutin. Det är som att åka ut på motorvägen med flakmoppe.

  • Medlem
  • 2007-10-18 08:21

Ableton var rätt girigt på det där med timestretchade loopar har jag för mig, eller? Lösningen på det var att rendera ut looparna till rätt tempo i förväg och inte ha någon realtidsstretchning.

Ja, förutom det där med att se till att man kör rätt version för den processor som ens mac har då.

jag får verkligen inte asio4all att fungera med reason. den vill inte ge ljud, helt enkelt. jag har ett bra externt ljudkort, men jag reser mycket och skapar gärna under tiden. puss.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-12 21:42

Asio4All kan man köra på alla sina ljudkort, ofta är det bättre än ljudkortets egna ASIO-drivare till och med. I kontrollpanelen för Asio4All så markerar man vilket ljudkort som ska användas, jag tror bara ett kan användas åt gången.

1
Bevaka tråden