Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minin som mediacenter - Är det något att satsa på?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-15 21:58

Hallåja!

Har tittat runt bland MacMini/Mediacenter-trådar och blir inte riktigt klok på om det är en god idé att köra på en sådan lösning. Mycket verkar handla om struliga TV-kort-hårdvara/mjukara, släpig uppspelning, dålig Full-HD-signal etc.

Jag tycker att en MacMini med tv-kort och permanent Front Row låter som en finfin lösning för uppspelning av DVD-filmer, spela in TV-program och lagra/spela upp digitalt material - i teorin. Men hur är det egentligen i praktiken? Har spanat lite på MediaCentral, men det lämnar en del att önska tycker jag.

Min önskan är att få lite input av er som använder Minin som mediacenter.

Min framtida lösning kommer isåfall se ut något åt detta hållet:
- En full-HD TV på mellan 42-46 tum (LCD)
- En MacMini (1,83) med max minne.
- TV-pinne Elgato eller likn. (kommer även att ha box från Telia då vi kommer köra på Fiberlina)
- Airport
- Extra Hårddisk för backup och lagring kopplad till Airport-enheten.

Viktigt är att min hustru skall kunna använda lösningen också utan större problem. Där är ju Frontrow helt lysande vad gäller användarvänlighet!

Tack på förhand
/Ulo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 08:15

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara förutom detta:
Jag har spelat upp HD-format utan några som helst problem. 1080p gick som smör.
Den är ju både liten, snygg och kraftfull. Min Mini har dessutom den äldre Core Duo-processorn, när du köper din så kommer du ha den nya Core 2 Duo-processorn som ger en hel del mer kraft.

Att tänka på är att FrontRow inte klarar så många format direkt ur boxen, utan man måste installera massa codecs (som f.ö låste min Mini och inte alls fungerade tillfredsställande för MIG).

Jag tycker ändock att Mac Mini är en utmärkt Media Center för både film och musik.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-17 13:02

Vet inte exakt vad du tittat på..
Men jag kör med perian installerat i mitt front row för att kunna spela upp olika media typer som ligger på två stycken externa hårddiskar.
Inspelning hanterar jag till 90% via EyeTVs fullscreen läge, som ligger bakom front row..
dvs, när jag avslutar front row hamnar jag i eyetv och sköter inspelningar den vägen.

Det jag vet som kan strula en del är dvi/hdmi koppling mot en LCD tv, och det verkar ha mycket och göra med hur själva tv:n hanterar digitala "dator" signaler.

Jag har använt mig av Mac Mini som media center sen första G4 modellen och kör nu med en core duo 1,66 som räcker mer än väl. Sen skiljer sig alltid krav från olika personer..

Även jag är intresserad av detta så en instruktion hur man får allt att lira vore av stort intresse för min del och säker för fler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 14:32

Ulo, Mattias et al…

Mac mini som mediacenter har diskuterats livligt här på 99.se en längre tid, bl.a. i denna tråd…

Fann den via sökning här på 99.se…;)

Kolla dessutom i underforumet Mac mini…där Ni finner en massa matnyttigt om just Mac mini…

- Torkel

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-17 14:55

Tackartackartackar!

Tack för era svar.
Väntar först in en eventuell Mac Nano och kör isf på en sådan lösning. Om inte så blir det en vanlig C2D med tillbehör!

/Ulo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 15:21

En fråga som jag själv tycker passar bra i tråden är om någon lyckats spela upp x264 1080p med en mac mini (oavsett processor eller mängd minne). Jag har försökt leta men jag kan inte hitta någon som tydligt kan berätta om det går eller ej. Som jag förstår det är det kanske grafikkortet som inte orkar med. Vore kul att veta innan jag köper mig en till Mini.

Tack på förhand,

-Jimmy

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-17 16:52
Ursprungligen av avtryck:

En fråga som jag själv tycker passar bra i tråden är om någon lyckats spela upp x264 1080p med en mac mini (oavsett processor eller mängd minne). Jag har försökt leta men jag kan inte hitta någon som tydligt kan berätta om det går eller ej. Som jag förstår det är det kanske grafikkortet som inte orkar med. Vore kul att veta innan jag köper mig en till Mini.

Tack på förhand,

-Jimmy

Har "enbart" testat med 720p x264 och det fungerade utan några problem på en core duo mini 1,66 ghz och 1 GB minne.
Har inte ansträngt mig för att testa 1080 då jag inte har en tv som klarar native 1080p.
Mina icke vetenskapliga tester sa mig däremot att jag kunde spela upp 720p x264 utan problem och samtidigt ha folding@home i bakgrunden och ha ca 30% cpu kraft över.
Så utifrån min erfarenhet ska det inte vara något problem att spela upp 1080p x264 på en intel mac mini i alla fall inte en med core 2 duo

Beror på hur tunga filerna är. En del x264 1080p fungerar ok, andra inte. C2D minin verkar gå på knäna runt 8mb/s. Har inte haft några problem med 720p, förutom att den inte riktigt orkar med att hoppa runt i filerna, dvs spola fram/bakåt.

1
Bevaka tråden