Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synkronisera två macar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-17 10:13

När jag om någon vecka beställer en imac vill jag ha möjligheten att kunna synkroniera vissa mappar och mail med min powerbook G4. Detta för att alltid ha senaste versionen av mail och vissa dokument på den dator jag jobbar med. Tänker mig att jag har ett nätverk med en airport extreme.

Är det någon som vet hur jag skulle kunna göra detta?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-17 10:41
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 16:06

Du kan använda synkroniseringsprogram som "Synk Standard" eller "FoldersSynchronizer" för att synkronisera två mappar med varandra. Det blir dock lite besvärligt ibland eftersom man alltid måste slänga en fil på alla synkade ställen om man vill ha bort den - annars kommer den ju tillbaka vid nästa synkronisering. Samma gäller för att flytta filer.

Jag skulle också vara intresserad om någon har ett tips på ett annat program, som självt håller koll på vilka filer man flyttar och raderar.

När det gäller Mail är det nog lättast att helt enkelt köra IMAP på båda datorerna - då är de ju alltid kopplade till samma brevlåda på servern.
Gillar man ej IMAP, kan man ställa in ett POP-konto som aldrig raderar något från servern automatiskt. Då kommer samma mail en gång till varje dator du kollar ifrån.

Ang "Back to my Mac": Detta är ingen ny funktion. Det är bara en förenkling och paketering av något man länge kunnat göra gratis.
Har man en statisk IP-adress är det bara att slå på fildelning och sedan kan man ansluta till sin hemdator genom att skriva in den IP-adressen i "Anslut till server" när man är t.ex. på jobbet.
Har man dynamisk IP-adress kan man registrera en gratis domän på dyndns.org och sedan installera ett litet program från dem, som då och då talar om för dem vilken IP-adress du har för tillfället, så att din gratisdomän alltid pekar på din dator. Sedan är det bara att ha fildelning påslaget hemma och skriva in sin gratisdomän i "Anslut till server" på jobbet.
Denna lösning med dyndns.org (och andra liknande tjänster - det finns en del) bör, till skillnad från "Back to my Mac", fungera även med WIndows, Linux och allt annat. Ja, det bör fungera att ansluta till sin hemdator med vilket protokoll som helst, inkl skärmdelning och annat (redan nu kan man använda skärmdelning på detta vis, om man har Apple Remote Desktop).

Senast redigerat 2007-10-17 16:21

IMAP för e-post. Sedan finns det flera program för att synka filer. Själv använder jag Syncronize Pro. Det finns open-source varianter också. Men jag kommer inte ihåg namnet just nu på den jag hörde om häromdagen.

Unison var den appen som jag inte kom ihåg namnet på. Ingen ny utveckling på den, men då underhåller och fixar buggar på den. Har inte använt den själv dock.

1
Bevaka tråden