Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft Office 2004 fråga

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 10:01

Hej!

Jag sitter på utbyte i Kina och såg nu att de släpper OS X Leopard snart! Dock har jag glömt mina Office skivor hemma så jag undrar nu följande:

Ifall jag köper Leopard och installerar det, räcker det med att jag kopierar och bränner ner hela microsoft office mappen från program och sedan klistrar in den igen när jag installerat leopard? Eller kommer det inte att fungera? Finns det något annat sätt att lösa det hela utan original-cdn?

Mvh, Calle

Välj alternativet "Arkivera och installera" när du installerar Leopard, så har du kvar alla inställningar och program.

Eller om du vill radera hela disken före Leopard-installationen så finns det ett annat sätt:
Klona hela din nuvarande Tiger-disk till en annan volym (t.ex en extern hårddisk).
Kör Leopard-installationen med "Radera och installera" (eller vad det nu heter).
I slutet av installationen kan du sedan välja att hämta in program och användaruppgifter från den klonade volymen.

Det går fint att bränna Office 2004-mappen till en CD och sen kopiera in den igen.

Ja, men glöm då inte att även bränna "Microsoft användardata"-mappen som ligger under "Users". Om man bara bränner Office-program-mappen, och sedan raderar hela hårddisken och installerar Leopard, så försvinner inställningar, mallar, mail, kalenderuppgifter m.m.

Lösningarna som jag föreslog var mer generella. För det finns ju kanske andra program än Office som man vill ha kvar (och slippa installera om) efter Leopard-installationen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, men glöm då inte att även bränna "Microsoft användardata"-mappen som ligger under "Users". Om man bara bränner Office-program-mappen, och sedan raderar hela hårddisken och installerar Leopard, så försvinner inställningar, mallar, mail, kalenderuppgifter m.m.

Lösningarna som jag föreslog var mer generella. För det finns ju kanske andra program än Office som man vill ha kvar (och slippa installera om) efter Leopard-installationen.

Precis, jag glömde "Användardata"

Och att arkivera och installera är precis som du säger ett utmärkt sätt att få ett fräscht system och samtidigt behålla sina inställningar och program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 11:25

Tack för de snabba svaren!

För att spara alla gamla mail jag har i Entourage räcker det med att exportera allt till en entourage fil och sedan bränna den på CD va? Sedan bara importera den när jag rensat hela datorn och kopierat tillbaka Office mappen och kört igång Entourage? För jag vill köra en clean sweep och rensa hela datorn innan nya OS:et installeras..

Ja, men bränn hela "Microsoft användardata"-mappen i stället, så behöver du inte ta omvägen via att först göra en export.

1
Bevaka tråden