Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förminska bilder på ett enkelt sätt?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-09-21 17:02

I Windows använde jag detta vilket iaf jag tyckte var klockrent: http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/learnmore/tips/eschelman2.mspx

Finns det nåt liknande till osx? (Jag har nyligen switchat, därav alla frågor )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-21 18:38

Kör du iPhoto väljer du bilderna du vill ha ut och väljer menyn Arkiv->Exportera.
Välj JPEG. Därefter kan du välja storlek. Välj "Anpassat" om du vill ha större kontroll.

Om du mailar bilder från iPhoto är det enklast att bara dra dem till mailen och ändra storlek där.

Annars kan du googla på "imagewell".

Automator

Kolla de medföljande exempelarbetsflödena hur man gör, spara som insticksprogram för Finder och vips har du funktionen som en "högerklicksfunktion"

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-14 13:25

kan någon förklara lite mer noggrant hur man ska göra med Automator?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-17 06:23
Ursprungligen av f-our1:

kan någon förklara lite mer noggrant hur man ska göra med Automator?

Följande script kommer att kopiera en kopia av bilden till skrivbordet och ändra storleken till 1024px.
I skriptet är det även inställt så att användaren kommer att promptas om vart bilden skall sparas, samt med vilken storlek.

1. Välj Finder i första kolumnen

2. Välj "Hämta Angivna Finder-objekt" i andra kolumen. Dra denna till den 3:e kolumen där det står något om Arbetsflöden. Här kan du välja mappen som du vill att det skall kopieras till. Jag har valt Skrivbord här. Du kan aktivera så att automator kommer att fråga vart du vill spara kopian genom att trycka ner alternativ, sedan bocka i "Visa åtgärd vid körning".

3. Välj nu "Förhandsvisning" i första kolumnen, och i andra kolumnen, "Skala bilder". Dra nu detta till arbetsflöden.

4. Ställ nu in önskad storlek. Du kan också här välja om du vill ändra bilden till en förinställd storlek, eller att välja storlek varje gång du kör scriptet.
Detta ändrar du även här genom att gå in på Alternativ, sedan Visa åtgärd vid körning.

När du känner dig nöjd, väljer du Arkiv -> Spara som insticksprogram.
Välj sedan Finder, så har du ett perfekt script i din högerklicksmeny i finder

Bifogar en skärmdump på hur mitt arbetsflöde ser ut..
http://www.karlan.se/img/Bild3.png

voila

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-20 11:21

annars kan du använda "free photo converter 3"
ett väldigt lätthanterligt program.
välj hur du vill förminska/komprimera bilderna och dra dem till programet.
sedan e de färdigt

Jag röstar också på att ta hjälp av Automator, som förövrigt är en otroligt underskattad funktion i OS X.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-20 19:14

iRezise är ett program som bara används för andring av bild storlek. Är gratis

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-04 11:24

Bildvisning i iPhoto

Ofta när jag skall öppna en bild i iPhoto så kommer det upp en grå fyrkant med ett utropstecken på skärmen istället för bilden. Den går inte att exportera utan jag måste slänga den. Originalet finns fortfarande kvar, det är när jag skall öppna bilden som det strular. Vad beror det på och hur blir jag av med problemet?:confused:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-04 11:36

I Leopard finns numera funktionaliteten att ändra storlek på bilder i Preview (Förhandsvisning), både proportionerligt och inte.

Widget: Image Shackle,
Sen har du en liten app: ImageWell

Du har redan fått några alternativ som är bra. Du fick nu bara några till

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-04 12:19

Även om inte många använder det så måste jag ju nämna SIPS (Scriptable Image Processing System) som kommer med OS X Det är nog det allra snabbaste sättet jag vet för att ändra storlek på en mapp med bilder.

För att använda det:
Öppna terminalen, gå till mappen med dina bilder och skriv in

sips --resampleHeightWidth HÖJD BREDD bildensnamn.jpg

så tex:

sips --resampleHeightWidth 480 640 test.jpg

för att ändra storlek på bilden test.jpg till 640x480, eller

sips --resampleHeightWidth 120 160 * --out thumbs

för att ändra storlek på alla bilder i mappen och spara de nya i en undermapp som heter thumbs.

SIPS kan också konvertera bilder till andra format, rotera och skala dem samt göra en hel massa grejer med färgprofilerna. För mer info, öppna terminalen och skriv in "man sips".

Som sagt, huvudanledningen till att använda SIPS är att det är grymt snabbt, Automator skript som ändrar storlek har inte en chans mot SIPS när det är många filer som ska göras om.

shandar:

Lagom jobbigt eller? 8-)

Det är som att ta bilen till jobbet men man ställer sig bakom den o knuffar fram den

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-04 21:55
Ursprungligen av Emanuel L:

shandar:

Lagom jobbigt eller? 8-)

Det är som att ta bilen till jobbet men man ställer sig bakom den o knuffar fram den

haha:cool:

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-05 00:52
Ursprungligen av Emanuel L:

shandar:

Lagom jobbigt eller? 8-)

Det är som att ta bilen till jobbet men man ställer sig bakom den o knuffar fram den

haha Jobbigt? Neeeeej, terminalen är ju bäst! Peka och klicka är trevligt men det är inte alltid snabbast

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 22:20

Röstar också på IMagewell

Shadar..

det du säger må vara smidigt. men det tar ju tid att knappa in allt också.
den tid du tjänar in på snabbheten i processen förlorar du i att du sitter o knappar in strängar

2007 nu. terminalen i all ära. men den tiden börjar dö ut nu
jag har varit där en gång i tiden också..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-05 18:04
Ursprungligen av Emanuel L:

Shandar..

det du säger må vara smidigt. men det tar ju tid att knappa in allt också.
den tid du tjänar in på snabbheten i processen förlorar du i att du sitter o knappar in strängar

2007 nu. terminalen i all ära. men den tiden börjar dö ut nu
jag har varit där en gång i tiden också..

Är beredd på att utmana dig på en tävling! Ska vi se vem som snabbast kan konvertera en mapp med bilder till thumbs? Jag gör det via terminalen och du via Automator och/eller Preview

Shadar, jag är redan klar för länge sen
Skitsamma. Bara vi använder ngt som funkar för oss.

1
Bevaka tråden