Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple listar Leopards 300+ nyheter

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har nu lagt upp en lista med samtliga 300+ nyheter i Leopard.

http://www.apple.com/macosx/features/300.html

"View your files as icons in the Open and Save panels, just as you would in the Finder."

Ja!!!!!!!

Äntligen säger jag. Nu kan kan se flera bilder samtidigt på ett smidigt sätt.

Ännu mer ja!!!!!!

"Access iLife content from any Mac OS X application. Now the iLife Media Browser is integrated into the Open panel."

Så ska det se ut!

Ursprungligen av Rickard A:

Ännu mer ja!!!!!!

"Access iLife content from any Mac OS X application. Now the iLife Media Browser is integrated into the Open panel."

Så ska det se ut!

Gött mos!

Lägntar efter stacks, så jäkla mycket! Front Row verkar bli grymt också.

Hittade en riktigt bra uppdatering som jag lägntar efter:

Enhanced Wireless Capture
Wirelessly import images from many 802.11-enabled digital cameras and Bluetooth devices.

"Japanese-English Dictionary
Translate English to Japanese and vice versa. This capability is now built into the Leopard Dictionary."

Varför just JAPANSKA? Är de stora i Japan kanske? Men man kan ju hoppas att lexikonet kommer att utökas eftersom.

Ursprungligen av rikard.agren:

"Japanese-English Dictionary
Translate English to Japanese and vice versa. This capability is now built into the Leopard Dictionary."

Varför just JAPANSKA? Är de stora i Japan kanske? Men man kan ju hoppas att lexikonet kommer att utökas eftersom.

För att japaner är notoriskt dåliga på engelska, och amerikaner (med alla andra) är extremt dåliga på japanska; men affärer där emellan görs ändå på daglig basis.

Kul att de uppdaterar Automator och inte lämnat det till sitt öde. Klart underskattat program.

Snajsig funktion!

"Spring-Loaded Dock
Items in the Dock are spring-loaded. Just drag a file, hover over any application in the Dock, and press the Space bar — the application opens instantly. For example, to add a picture to your iPhoto library, just drag the image file and hover over the iPhoto icon in the Dock. Press the Space bar, and once iPhoto opens, you can drag the image into your iPhoto library. If you drag a file and hover over a stack, pressing the Space bar opens a Finder window showing the contents of the stack."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-16 23:55
Ursprungligen av Leftrustle:

Snajsig funktion!

"Spring-Loaded Dock
Items in the Dock are spring-loaded. Just drag a file, hover over any application in the Dock, and press the Space bar — the application opens instantly. For example, to add a picture to your iPhoto library, just drag the image file and hover over the iPhoto icon in the Dock. Press the Space bar, and once iPhoto opens, you can drag the image into your iPhoto library. If you drag a file and hover over a stack, pressing the Space bar opens a Finder window showing the contents of the stack."

Äntligen! Den har jag väntat på!
Om man kan drag-n-droppa saker från spotlight-menyn också så är min lycka gjord!

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-10-16 17:42

Mycket nytt och kul i mail.app.. Hoppas bara att de fixar de satans irriterande buggen som gör att outlook användare ser kinesiska tecken istället för ÅÄÖ.. (Ja, jag vet att buggen egentligen ligger hos outlook, men jag hoppas de kan fixa det ändå...)

Detta låter riktigt bra också:

"Instant Screen Sharing from the Finder
Start an interactive screen sharing session with other Macs on your network. Just select the Mac from your sidebar and (if authorized) you can see and control the Mac as if you were right in front of it. Change a system preference, publish an iPhoto library, or add a new playlist to iTunes."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 18:33

Jag undrar om inte det som kommer att bli häftigast blir den tredjepartsprogramvara som blir Leopard-only! Mycket av det godis vi ser i Apples programvara, finns ju tillgängligt för alla!

Vänligen, Ylan

En nyhet jag inte hittade uttalat i listan men som ändå är väldigt önskvärd är att Apple har tagit tid på sig att organisera t ex Systeminställningar så att allt ligger där de verkligen borde ligga. T ex att brandväggens inställningar finns under säkerhet.

Vad som däremot står listat är att det äntligen går att dela enskilda mappar vilket aldrig följde med från Mac OS.

Ursprungligen av Marcus K:

Vad som däremot står listat är att det äntligen går att dela enskilda mappar vilket aldrig följde med från Mac OS.

Hoppas att det innebär att man kan dela ut en optisk enhet på ett enkelt sätt.

inte imponerad

Jag är inte riktigt så imponerad av Leopard som andra verkar vara. Det verkar ju mest vara små finesser som tillkommer och inte några riktigt nya funktioner.

Eller kan någon övertyga mig om annat?

Ursprungligen av Bongobong:

Jag är inte riktigt så imponerad av Leopard som andra verkar vara. Det verkar ju mest vara små finesser som tillkommer och inte några riktigt nya funktioner.

Eller kan någon övertyga mig om annat?

Tja vad vill du ha då? Är ju inte 11.0, tycker inte det är en sämre uppdatering än 10.1, 10.2, 10.3 eller 10.4.

Ursprungligen av Leftrustle:

Tja vad vill du ha då? Är ju inte 11.0, tycker inte det är en sämre uppdatering än 10.1, 10.2, 10.3 eller 10.4.

Den bästa förbättringen som jag har hittat hittils är ju Time Machine, men då jag har ett fungerande backup program som jag är nöjd med så känns ju inte TM som ett måste.

Alla nya drag/drop funktioner kan väl vara eleganta men inte direkt något som får mig att skicka iväg en beställning.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-16 19:53
Ursprungligen av Bongobong:

Jag är inte riktigt så imponerad av Leopard som andra verkar vara. Det verkar ju mest vara små finesser som tillkommer och inte några riktigt nya funktioner.

Eller kan någon övertyga mig om annat?

10.5 är en rejält stor övergång under ytan. Du har Cocoa 2.0 och en komplett 32 och 64 bitars miljö ihopbakade, du har Core Animiations och en hel del annat.

Som slutanvändare kommer du märka av det i form av att tredjeparsprodukter antagligen kommer släppa många Leopard Only-program.

För den vanliga användaren är 10.5 en ganska liten uppdatering om man bara går på vad man ser. Men du får inte räkna bort vad som är därunder. Det är faktiskt det som avgör om versionnumren ska ändras eller inte.

Kärnan är omarbetad och optimerad. 64bitars system som G5orn och Core2-maskiner kommer få rejält med optimeringar.

Ursprungligen av Sidde:

10.5 är en rejält stor övergång under ytan. Du har Cocoa 2.0 och en komplett 32 och 64 bitars miljö ihopbakade, du har Core Animiations och en hel del annat.

Som slutanvändare kommer du märka av det i form av att tredjeparsprodukter antagligen kommer släppa många Leopard Only-program.

För den vanliga användaren är 10.5 en ganska liten uppdatering om man bara går på vad man ser. Men du får inte räkna bort vad som är därunder. Det är faktiskt det som avgör om versionnumren ska ändras eller inte.

Kärnan är omarbetad och optimerad. 64bitars system som G5orn och Core2-maskiner kommer få rejält med optimeringar.

Ok, då kan det ju vara idé att uppgradera om jag behöver ett nytt program som kan ta vara på det hela.

Kan den första generationens Macbook ta till vara förbättringarna också?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-16 19:26

Det fanns en del godis för mig också, utöver de stora funktionerna, en hel del i DVD Player, bl.a.:

Time Slider - Go exactly where you want to be in your DVD. Use your mouse to scrub forward or backward in the new Time Slider, or choose a specific point in the movie to start playing.

Auto Zoom - Fill the whole screen with a movie in DVD Player. Just turn on Video Zoom and click Auto Zoom to remove your media’s pillarbox or letterboxing.

Printer Drivers via Software Update - Make sure you always have the latest printer drivers. Download directly to your system using the familiar capabilities of Software Update.

Pull Tab into New Window - Separate a tab into its own window with a simple drag and drop.

Nu har jag lyckats fixa så att jag får Leoparden på releasedagen också!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-16 21:40

Dansk stavning...men inte svensk??! Nog är väl Sverige större än Danmanr...och nog säljs det fler Macar här...

(äh...va korkat...tänkte på lexikon...sv stavning har ju alltid funnits...sorry...)

Woohoo!

Data Detectors är tillbaka. Nu ska man väl inte ropa hej innan grisen är över ån angående funktionaliteten i den svenska versionen... Fast lite kul är det.

DD är en ju en rolig teknik just för att den öppnar så många möjligheter, men roligast är att något på Apple verkar ha hittat nycklarna till det gamla ATG-labbet och börja röra om i koden. Nu väntar vi bara på ett Assist-kommando i iPhone också.

Om någon är intresserad så skriver den före detta labb-chefen hos Apple, Jim Miller, lite om den här tekniken här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 23:57

Mina favoriter:
Instant Screen Sharing from the Finder.
Path Bar
Folder Sharing
Updated OpenGL
Multicore Enhanced
CalDAV Group Scheduling
Data Detectors
Preview:
PDF Manipulation in Preview
Batch Image Operations
Instant Alpha Background Removal
Printer Drivers via Software Update
Live Partition Resizing in Disk Utility
AutoFS

En underbar uppdatering! Beställer i morgon.

Ursprungligen av www.apple.com/macosx/features/300.html:

Multicore Optimized

Take full advantage of modern architectures with multiple processor cores with improved scheduling, memory management, and processor affinity algorithms.

i 10.4 känns även de älsta G4orna med dubbel-propp mer (eller iaf minst lika) responsiva än en <1.0 GHz singel-snurra.
ändå stryker apple de från kompatibilitetslistan...

man får väl vänta tills de som inte har något vettigt för sig (förlåt, jag menar 'hackarna') reder ut hur det egentligen står till med den biten...
min 'riktiga' arbetsmaskin tänker jag nog ändå inte uppgradera förräns till jul, då jag har lite tid att reda ut eventuella problemer.

Mums! Finns verkligen godis för de flesta i Leopard.

Saker som kommer att få mig att uppgradera är till att börja med:
nya Mail, nya Findern, Spaces, Time Machine, Quick Look, nya Förhandsvisning och nya DVD-spelaren.

Förutom det så tycker jag att det är de små sakerna som jag tycker att det är värt att skaffa Leopard för:
-Google Map på adresser i Adressboken
-Web Clip från Safari till Dashboard
-Stacks och Spring-Loaded Dock
-Nya Dictionary
-Qucik Print Preview JA!
-Se en klocka på varje skärmsläckare... mycket praktiskt.
-Ikonläge i öppna/spara-dialoger ÄNTLIGEN! :):cool:
-Riktiga gästkonton
-Flikar i Terminalen
-Autospara i Textredigeraren
-Textredigeraren har nu stöd för Word 2007 OCH OpenDocument
-64-Bitars
-UNIX-certifierat
-Bättre stöd för flerkärniga processorer

Och ändå så mycket mycket mer... Ser ut att bli en riktigt trevlig uppdatering det här!

Mvh/T

Ursprungligen av acke:

Mina favoriter:

[...]

AutoFS

Läste just på om AutoFS, det var en efterlängtad nyhet!

1
Bevaka tråden