Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tänk efter - före!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att 99mac har börjat kännas som "hemma" och det märks på inlägg och diskussioner både här och där. Vi har gäster hela tiden som besöker 99mac och jag vill att vi ska hålla ett professionellt intryck - därför vill jag:

Tänk efter innan du skapar en ny diskussion! Passar ämnet på 99mac? Är folk intresserade? Är det relevant på ett professionellt forum?

Häromdagen startade någon en diskussion om medarbetare som petar sig i näsan - sånt där går bort tycker jag. Vi har talat med några olika medlemmar dom senaste dagarna om detta och jag hoppas att "99mac andan" sprider sig!

[ 14 November 2002, 11:47: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • 2002-11-14 12:22

Håller med dig helt och hållet Martin.

Bra sagt, jag fick verkligen på nöten när jag försökte antyda att "snor-trådar" inte riktigt hörde hemma här...

Ang. snortråden:

Citat:

quote:Martin Björnström:
"Är folk intresserade?"

Uppenbarligen skapade tråden ett visst intresse om man ser till antalet inlägg i den. De två andra punkterna kan man ju diskutera... Annars håller jag med.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-14 21:58

Visserligen kan jag hålla med om att nivån på vissa trådar är pinsamt låg, dock får man inte glömma att en stor del av 99mac:s storhet är att det är så mycket folk här, och ju vidare diskussionerna går, desto längre håller man sig kvar.
Om det blir för "proffsigt" kanske användarna tynar bort, eller iaf vänder sig någon annanstans för att ventilera tjafs. Problemet kan då bli att man ventilerar viktigt där samtidigt, man tar sig inte tid att differentiera sina inlägg mellan flera forum.
Så länge inte inläggen är kränkande på något sett ser jag egentligen ingen anledning att stoppa dem. Bryr man sig inte eller tycker det är fånigt har man ju all möjlighet att strunta i att läsa.
Jag inser att man vill hålla profilen hög osv men om man tittar på vilka forum som används mest talar väl det sitt eget språk.

Dock kan jag hålla med om att det kan bli lite jobbigt när det blir för många "wise-ass"-inlägg i andra trådar, man kan vila inläggsfingret lite ibland, jag kan själv ha svårt med det, jag vet, men jag jobbar på det

Enligt min humbla åsikt kunde livsstil och allmänt slås ihop samt ett "trams"-forum skapas, eventuellt göra trams av alla 3. Visst, det ligger utanför 99mac, men som sagt, bredden gör koncentrationen av användare.

Om bandbredd är ett problem kan jag gärna stå till tjänst.

Jag kan inte annat än be om ursäkt för mina bidrag i "vissa" trådar som är ganska fjantiga, eftersom oavsett vad jag skriver, ger det ytterligare bränsle till att förlänga tråden.
Till det kan jag erkänna mig skyldig till. Inte nödvändigtvis utpekad men medskyldig.

Jag håller med Martin om att en viss nivå på trådar är önskvärt.
Jag tänker i alla fall försöka tänka efter-före.
Inget mer om det!

/G

Det enda felet med "snortråden" som jag kan komma på är möjligen rubriken som var lite väl smaskig, om uttrycket tillåts. Om Mondo istället skrivit "Personer i min omgivning som irriterar mig" så hade nog tråden passerat som alla andra trådar. Diskussionen handlade ju inte heller om snorkråkor utan mer om hur jobbigt det är med personer i ens närhet som blir lite för privata på jobbet. Har vi en rubrik som heter Livsstil så får vi nog tåla sådana diskussioner.

Mina korvören...

Japp, så såg jag också på utvecklingen i tråden och så ser jag också på Livsstil forumet.

Det är bara att hålla med.
Kvarstår gör dock mitt förra inlägg.
De motsätter inte varandra.

Mvh,
/G

Är det inte så att folk i allmänhet har svårt att skilja mellan "Livsstil" och "Allmänt"? Vad sägs om att döpa om "Allmänt" till exempelvis "Annat datorrelaterat" eller "Mac i allmänhet"?

Men gah! Vad skulle t.ex. jag och Mondo göra om man inte fick sväva ut emellanåt

Men jag förstår dig Martin.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-15 12:58

Var går gränsen?

"Här diskuterar vi fritid, surftips, roliga händelser ur vardagen." är ju parollen.

Jag postade nyss ett surftips som inte är det minsta Mac-relaterat, utan bara är ett lustig inslag från TV4. Är det över gränsen också?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-15 13:03

Håller med föregående talare. Vi har mötts här allihopa och mac är det som förenar oss. Att vi sen också kan snacka om annat gör bara att stämningen blir familjär. Vi hackar på varandra, kramar varandra som en riktig familj. Jag kan inte se något fel i det. Trots allt: det mesta som diskuteras här är trots allt mac-relaterat.

Jag tror att Martin bara menar att det inte kanske är så trevligt eller förtroendeingivande om en ny person, som har hört mycket om 99mac och bestämt sig för en liten visit, surfar in här och en av de första sakerna de får läsa är :
"Arrrgh, killen mittemot petar snor ur näsan" (eller liknande).

Att skapa och driva ett macrelaterat forum som sysslar med seriösa och bra saker, bokande och uppförande utav expon, omröstningar, kontakt med ÅF, kontakt med folk från Apple etc etc, allt utan betalning, måste kännas tröttande om andra skiter helt i hur 99macs forum ger för intryck inför nykomna personer.

Jag medger att det inte alltid är lätt att dra linjen. Men man kan ju försöka, ellerhur

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-15 14:11

Jag håller helt och hållet med om att forumet skall vara ett MAC-FORUM, men moderatorerna får antingen censurera efterhand i de fria trådarna eller helt enkelt stänga forumet livsstil. Maria på plattan har lika lite med mac att göra som någon som petar sig i näsan. Eller Toto för den delen.

Håller inte med om din jämförelse, sorry PJW.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-15 14:15

Svaret var ju inte så utvecklat direkt...

I så fall får Martin radera den här tråden också, för här är hela problematiken synlig för alla.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-15 14:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
I så fall får Martin radera den här tråden också, för här är hela problematiken synlig för alla.

Det ställe där "Livvstilsfrågorna" sticker mest i ögonen är väl på "Dagens aktiva diskussioner"-sidan. På forumets förstasida måste ju man göra ett aktivt val för att se dessa diskussioner.

Jag, och jag tror många med mig, använder nästan enbart "Dagens aktiva..." som surfsida på 99mac. Men som ny användare är det nog inte den sida man kommer in på först, då den ligger lite undangömt.

Men om man skulle vilja gömma Livsstil lite mer kunde man även lista "Dagens aktiva..." forumsvis. Alltså tex de 10 senaste diskussionerna från varje forum samlade och lägga "Livsstil" sist i listan. På det viset hade dessa diskussioner inte varit så framträdande, men ändå lika lätt åtkomliga för de som vill läsa.

Det här är åtminstone ett försök till konstruktivt förslag som inte begränsar vad som skrivs här på 99mac, men som ändå gör att det ser lite proffsigare ut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-15 14:37

HankPank, det är ett lysande förslag! Det ser dessutom väldigt stökigt ut under "dagens aktiva diskussioner" som det nu är upplagt.

Inte helt galen tanke.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-15 15:03

...eller helt "stänga ute" icke medlemmar från de mindre seriösa forumen???

[ 15 November 2002, 15:03: Meddelandet ändrat av: KRAFTWERK ]

Låter inget vidare, tycker jag.
Ingen bör väl utestängas från något forum såvida de inte missbrukar det.

Dessutom tycker jag inte att Livsstil är ett mindre seriöst forum bara för att vissa snedsteg görs.
Snedsteg görs ju i andra forum likaså.

[ 15 November 2002, 15:18: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-15 15:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Låter inget vidare, tycker jag.
Ingen bör väl utestängas från något forum såvida de inte missbrukar det.

Dessutom tycker jag inte att Livsstil är ett mindre seriöst forum bara för att vissa snedsteg görs.
Snedsteg görs ju i andra forum likaså.

Nej, det kanske inte är ett guldförslag, jag bara tänkte: om man är orolig för att sporadiska besökare tar illa vid sig är det kanske en bättre lösning än att t.ex. börja kasta ut medlemmar som pratar snor

  • Oregistrerad
  • 2002-11-15 15:33

Instämmer med KRAFTWERK!

Det känns bättre om kanske vissa forum bara syns om man är inloggad...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-15 17:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Instämmer med KRAFTWERK!

Det känns bättre om kanske vissa forum bara syns om man är inloggad...

Detta är faktiskt ingen dum idé alls. varför inte göra det på prov?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-15 18:08

Det kanske även känns som här är för många forum för en nykomling. Vi stammisar ser ju det kanske inte så...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-17 16:48

Vad jag inte förstår är varför vissa medlemmar återkommande postar helt oväsentliga saker i fel trådar. Man sätter en standard som andra följer efter, till slut så bryr sig ingen. Det blir lite lekstuga över det hela, inte alls professionellt. Att skämta och skoja är helt ok, så länge det är skoj och inte påhopp. Att skruva sina inlägg på livsstilsforumet är ofta kul läsning. Men när hela forumet börjar förpestas av kommentarer och oväsentligheter så tycker jag att det inte blir lika njutbart.

Martin Björnström (mfl) har lagt ner ansenligt med tid och framför allt PENGAR på detta. Han önskar ett professionellt forum, var vänliga och respektera detta! Det är vad jag tycker i alla fall...

1
Bevaka tråden