Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 ”Leopard” kommer den 26 oktober

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är det offciellt, det som ryktena redan sagt; Mac OS X 10.5 ”Leopard” kommer den 26 oktober.

Apple uppdaterade nyss Apple Store med möjligheten att börja förhandsbeställa den nya versionen av Mac OS X. I Sverige kostar Leopard 1.195 kr inkl moms och beställer man nu ska man leverans ske den 26 oktober.

Uppdatering:

Ny Leoparsida på apple.com: Mac OS X Leopard
300 nyheter i Leopard sammanfattade på en sida: 300+ New Features

Senast redigerat 2007-10-16 15:35

Eftersom många hör av sig och frågar om de kan få Klickbackbonus retroaktivt passar jag på att påminna om att man bara kan få bonus om man klickar innan köp.

Leopard ger 180 poäng.

http://www.klickback.se/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 14:51

Skriver här också isf..
Beställde precis....

Men:
* Vart är alla dessa "top secrets" som skulle visas närmare releasen.
* Dockan. Varför lade de inte lite extra tid på denna då nära på alla hatar den?

Ursprungligen av 20hz:

Skriver här också isf..
Beställde precis....

Men:
* Vart är alla dessa "top secrets" som skulle visas närmare releasen.
* Dockan. Varför lade de inte lite extra tid på denna då nära på alla hatar den?

http://www.apple.com/macosx/features/300.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 15:00

Fast allt det där var nära på släppt andra gången de visade Leopard.
Steve utlovade funktioner som han inte visat som var så sjukt bra att de inte ville visa dem förens det var närmare releasen för att ev. microsoft och andra skulle härma.

nu är det flera månader sedan leopard visades öppet och inget nytt mer än den där listan som vi redan sett flertalet ggr tidigare.

eller har jag fel?

Ursprungligen av 20hz:

Men:
* Vart är alla dessa "top secrets" som skulle visas närmare releasen.
* Dockan. Varför lade de inte lite extra tid på denna då nära på alla hatar den?

Eh, den där diskussionen var aktuell inför WWDC, det var då Apple presenterade Leopard slutligen (och de där "top secret"-grejerna var inte så mycket att hänga i julgranen). Sedan dess har Apple mest jobbat på buggfixar osv.

Mjukvaruutvecklingen går inte till så att de kan ha massor av hemliga finesser som presenteras först nu. Allting ska ju testas av utvecklare under en tillräckligt lång tid för att alla buggar ska hittas och för att programmen ska fungera med Leopard. De utvecklarversioner som Apple levererat har varit precis allting som Leopard ska innehålla. Och ju närmare lanseringsdatumet kommer desto mindre ändras, bara akuta viktiga buggar fixas till slut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 15:40
Ursprungligen av Adrian B:

Eh, den där diskussionen var aktuell inför WWDC, det var då Apple presenterade Leopard slutligen (och de där "top secret"-grejerna var inte så mycket att hänga i julgranen). Sedan dess har Apple mest jobbat på buggfixar osv.

Mjukvaruutvecklingen går inte till så att de kan ha massor av hemliga finesser som presenteras först nu. Allting ska ju testas av utvecklare under en tillräckligt lång tid för att alla buggar ska hittas och för att programmen ska fungera med Leopard. De utvecklarversioner som Apple levererat har varit precis allting som Leopard ska innehålla. Och ju närmare lanseringsdatumet kommer desto mindre ändras, bara akuta viktiga buggar fixas till slut.

Då minns jag helt fel.

Dock dockan. Hoppas det kommer trepartsprogram som fixar bort bakgrunden.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-16 14:51

Ett exemplar är beställt

Så fort man klickar på en Mac OS X länk på Apple hemsida så kommer man hit:

http://www.apple.com/se/macosx/leopard/

Så nu verkar Tiger vara history.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 14:53

Om man lägger en beställning idag, skickas det från Apple den 26e då? Då har man inte det förrens onsdag, torsdag veckan efter?
Eller får man det till den 26e?
Funderar på om man ska köpa det i butik, och pilla med det under helgen då..

Ursprungligen av jonas.larsson:

Om man lägger en beställning idag, skickas det från Apple den 26e då? Då har man inte det förrens onsdag, torsdag veckan efter?
Eller får man det till den 26e?
Funderar på om man ska köpa det i butik, och pilla med det under helgen då..

Jag tror att de bara garanterar att det skickas den 26:e från Apple, så vill du vara säker är det kanske bättre att välja butik.

Dock: Tiger började faktiskt skickas två dagar före.

Ursprungligen av jonas.larsson:

Om man lägger en beställning idag, skickas det från Apple den 26e då? Då har man inte det förrens onsdag, torsdag veckan efter?
Eller får man det till den 26e?
Funderar på om man ska köpa det i butik, och pilla med det under helgen då..

Ett alterntiv om man inte har macbutik i närheten är att beställa på nätet och så ladda ner från valfri torrentsida om man inte får Leopard den 26:e. Det brukar ta nån minut efter det finns i butik tills det går att ladda ner.

Inte för att jag vill uppmana till olagligheter men så kommer då jag göra om jag inte får tag på det 26:e. Och så olagligt kan det väl inte vara om betalt för det innan? Det enda man saknar är ju skivan.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-10-16 15:20

Jag skrattade faktikst när jag läste det här som står i högerspalten där man kan förbetälla Leopard: "Lätt att installera [...] Du kan börja använda Leopard inom en timme eller två." Det låter ju bra, en timme eller två.

Ursprungligen av jonas.larsson:

Om man lägger en beställning idag, skickas det från Apple den 26e då? Då har man inte det förrens onsdag, torsdag veckan efter?
Eller får man det till den 26e?
Funderar på om man ska köpa det i butik, och pilla med det under helgen då..

Jag kommer ihåg när jag beställde Tiger via AppleStore, så fick jag den levererad samma dag som den officiellt släpptes.

Varför är det dyrare än Tiger var som nytt? Dollarn är ju svag som attan.

Ursprungligen av Mattias H:

Varför är det dyrare än Tiger var som nytt? Dollarn är ju svag som attan.

Vadå dyrare? Det är väl samma pris som för Tiger?

Dollar är visserligen svag men Apple kan inte justera priset fram och tillbaka efter valutakursen, så de sätter ett fast pris.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 14:57

*Suck* 2190 kr för två licenser av Leopard med CSN-kort. Detta är alltså till min iMac och MacBook. Då är det ju bättre att köpa 5 licenser för 1995 kr. Men då vill man ju gärna dela med en polare också så att han får en licens så att säga.. Går det tro, eller "får" man inte göra så? Annars vore det ju jäkligt trist i sig ju..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-10-16 15:04
Ursprungligen av dayweed:

*Suck* 2190 kr för två licenser av Leopard med CSN-kort. Detta är alltså till min iMac och MacBook. Då är det ju bättre att köpa 5 licenser för 1995 kr. Men då vill man ju gärna dela med en polare också så att han får en licens så att säga.. Går det tro, eller "får" man inte göra så? Annars vore det ju jäkligt trist i sig ju..

Det är OK ifall ni flyttar ihop.

Ursprungligen av dayweed:

*Suck* 2190 kr för två licenser av Leopard med CSN-kort. Detta är alltså till min iMac och MacBook. Då är det ju bättre att köpa 5 licenser för 1995 kr. Men då vill man ju gärna dela med en polare också så att han får en licens så att säga.. Går det tro, eller "får" man inte göra så? Annars vore det ju jäkligt trist i sig ju..

Går gör det men du får inte enligt licensavtalet.

"* Familjepaketets licensavtal ger dig rätt att installera och använda ett exemplar av Apple-programvaran på högst fem (5) Apple-datorer som finns i samma hushåll och används av personer i detta hushåll. Med ”hushåll” avser vi en eller flera personer som delar bostad, t.ex. en villa, en hyres- eller bostadsrättslägenhet eller ett mobilt hem. Licensavtalet gäller inte för studenter som bor i studentkorridor eller liknande och inte heller för företag eller annan kommersiell användning."

Nu kommer man äntligen kunna redigera "Notes" som finns i iPhonen..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-16 15:00

Väldigt tråkigt att man får så lite rabatt med CSN-kortet.. iWork och iLife blev det snål med rabatt på förr och nu Leopard. tråkigt :(. Men det är nog värt sin slant men jag avvaktar en stund. Lite pengar i fickan just nu.

det är väl ingen rabatt som jag ser det? 1095 :-

Ursprungligen av Zappy:

Väldigt tråkigt att man får så lite rabatt med CSN-kortet.. iWork och iLife blev det snål med rabatt på förr och nu Leopard. tråkigt :(. Men det är nog värt sin slant men jag avvaktar en stund. Lite pengar i fickan just nu.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-10-18 19:17
Ursprungligen av el gringo:

det är väl ingen rabatt som jag ser det? 1095 :-

1095 istället för 1195 är väl en rabatt?

  • Medlem
  • Krokom
  • 2007-10-16 15:01

beställt!!

Även server kommer få sig en rejäl uppfräschning: http://www.apple.com/server/macosx/

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 15:04

Zappy: Det är samma för mig här. Så dyrt med två licenser (även om man har CSN-kort).. Blir lika mycket för två licenser som fem licenser, haha. Som sagt, jag avaktar också, även om man som sagt VILL ha Leopard nu!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-16 15:09

Rickard A: Läste precis det. Men vadå, så då ska jag alltså betala 1095*3 för tre licenser och sen ge en licens till honom då (han betalar ju mig såklart senare)... Det är ju helt förbannat otroligt!

Eller om vi säger att jag köper två licenser av Leopard = 2190 kr med CSN-kort. Då kostar det ju mer än vad det gör med 5 licenser. Om jag köper 5 licenser för 1995 kr, vad ska jag då göra med de andra tre? Hahah, ett jäkla skämt i mina ögon. Slöseri med pengar är det också. Fy.

Ursprungligen av dayweed:

Rickard A: Läste precis det. Men vadå, så då ska jag alltså betala 1095*3 för tre licenser och sen ge en licens till honom då (han betalar ju mig såklart senare)... Det är ju helt förbannat otroligt!

Varför är det så konstigt? Om du köper två hamburgare till dig och en till din kompis får du väl betala för 3 hamburgare?

Bevaka tråden