Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pixelförsäkring - Bra/Dåligt?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-08 23:10

Hej allihopa!

Jag var nyligen i Frankrike under Apple Expo och strosade runt lite i affärerna en dag.

Där såg jag att en elektronikkedja marknadsförde en form av "pixelgaranti" för ytterligare ca 20 euro på ditt skärmköp. Du fick med andra ord en skärm med garanterat 0 döda pixlar i ett år.
Jag har inte sett detta någonstans i Sverige, men tycker att det är en underbar idé!

Vad tycker ni? Bra eller dålig idé?

Låter ungefär som vilken tilläggsförsäkring som helst. Oftast täcker tillverkaren skärmen med en viss garanti. Skulle det vara så att du får väldigt många pixlar som dör på en skärm så kan du vända dig till tillverkaren och få en ny. Personligen tycker jag en tilläggsförsäkring med pixelgaranti verkar som rena båget och dessutom tror jag att en sådan försäkring i värsta fall kan drabba den vanliga garantin som tillverkaren ger. Oftast täcks en skärm av en inbyggd pixelgaranti på ett eller två år. En tilläggsförsäkring som täcker en garanti, vill jag ha det? No way!

ops blev lite långt kanske men förhoppningsvis förstår du vad jag menar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-16 00:54

Jag förstår vad du menar, och jag tror att andra resonerar så med. Det som jag tyckte var bra med denna var att för en liten peng fick man garanterat 0 döda pixlar.
Men som sagt, jag tror att många resonerar som du, och inte bryr sig om enstaka pixlar.

Ursprungligen av Alex Lindquist:

Jag förstår vad du menar, och jag tror att andra resonerar så med. Det som jag tyckte var bra med denna var att för en liten peng fick man garanterat 0 döda pixlar.
Men som sagt, jag tror att många resonerar som du, och inte bryr sig om enstaka pixlar.

Vad man bör fråga sig är hur de som återförsäljare kan garantera detta, vad de gör om man som köpare av försäkringen får trasiga pixlar på sin skärm och vad som händer med tillverkarens garanti.

Få tillverkare har nolltolerans mot pixelfel, utan brukar följa iso-standard 13406-2 så en försäkring kan nog vara bra för den som absolut inte kan leva med en död pixel. Frågan är bara hur den förhåller sig till döda subpixlar?

Senast redigerat 2007-10-17 13:16
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-17 13:00
Ursprungligen av ohennig:

Frågan är bara hur den förhåller sig till döda subpixlar?

Det är en bra fråga, som jag tyvärr inte har ett svar på.

1
Bevaka tråden