Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komplett sökväg till program via top?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det händer ibland att jag vill döda en process via terminalen. Då kör jag vanligtvis top-kommandot för att få reda på var processen har för id.

Ibland dyker det dock upp flera med samma namn, och då skulle det vara bra att få det exakta kommandot på processen som körs med hela sökvägen och alla extra flaggor för att se vilken process som gör vad. Någon som vet hur man gör?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-15 22:05
Ursprungligen av Standout:

Det händer ibland att jag vill döda en process via terminalen. Då kör jag vanligtvis top-kommandot för att få reda på var processen har för id.

Ibland dyker det dock upp flera med samma namn, och då skulle det vara bra att få det exakta kommandot på processen som körs med hela sökvägen och alla extra flaggor för att se vilken process som gör vad. Någon som vet hur man gör?

top som kommer med OS X har inte stöd för det, BSD top som exempelvis kommer med openbsd kan visa detta med "C" som kommando.

ett bättre förslag om inte annat är ju "ps aux" som listar alla kommandona som är aktiva sorterade efter cpu förbrukning, som du kan använda i samband med grep eller så med..

$ ps aux | grep sshd

ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-15 22:40

$ ps awwx

(Ta bort a om du inte vill ha så många processer. Gör man ps för att se andra switchar.)

Tack båda två, jag vet inte varför jag inte tänkte på det. Jag var helt insnöad på top av någon anledning.

1
Bevaka tråden