Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programfönster hamnar "utanför" på den externa skärmen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-10 21:53

Hej!
Powerbook G4 15 aluminium, 1.5Ghz, 1,5GB RAM
Apple Cinema Display 20" (helt ny)

Jag undrar om det går att slippa att flytta/justera manuellt de flesta öppna fönstren efter att ha kopplat till min externa skärm? De hamnar lite utanför... Jag kör den högsta upplösningen på båda skärmarna., bilden bir bäst så.

Det är inte hela världen och innebär några musklickningar och så drar man lite men jag tänkte ställa frågan här.... Tack.

För mig ser det ut som om datorn är inställd för att använd två skärmar och att resten av fönstren befinner sig på den andra inbyggda skärmen. Det ser också ut som om den skärmlayout du kör med placerar den externa skärmens yta ovanför den inbyggda skärmens yta - fast det kan förstås vara fel. Någonstans i inställningarna för bildskärmar borde du kunna ställa in det så att den extern skärmen ersätter den inbyggda istället för att komplettera den. Om inte detta är felet så kan jag ju säga det att det inte är särskilt ovanligt att fönster hamnar utanför skärmytan. Vissa program kan minnas den föredragna placeringen av fönstren med detta förutsätter förstås att du inte öppnar fler som fyller skärmytan.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-15 22:34

Tack

Mitt problem finns bara när jag ska tillbaka från den stora till den inbyggda. Det verkar som om upplösningar är så olika att det resulterar i förflyttningen av programfönster.

Tanken var att den externa skulle ersätta den inbyggda när jag sitter hemma vid skrivbordet. Jag har experimenterat med de olika inställningarna och till slut flyttat även menyn till den externa, när jag hade båda igång. Jag hittade ingen inställning som bestämmer vilken skärm ska vara huvuddisplay, i alla fall inget som jag skulle förstå som sådan. Jag klickade mig runt och testade men är tillbaka var jag började.

Det är inga problem dock, jag undrade bara. Njuter alldeles för mycket av ACD 20" och möjligheter att placera fönster lite mer på bredden och kunna ha mailprogrammet och 99Mac sida vid sida .... alltså, det är och arrangera om fönstren när jag byter tillbaka till den interna.

Det hjälper inte att avsluta program innan jag kopplar bort ACDn eftersom alla program minns väldigt bra var de hade placerats, och öppnar....tja, lite utanför den inbyggda displayens yta.

Tack än en gång

  • Medlem
  • Hagfors
  • 2007-11-08 21:11

problem hjälp mig

Hej
Jag undrar vad är för problem jag har.

Apple 23” HD Cinema display + en Benq 20 ” kopplad till En Mac Pro.

jag får inte rätt resolution på bägge samtidigt vet ej hur man gör det.:tveksam:

Sedan är jag nyfiken går det att ha olika skärmar till olika öppna program? Tex. på Benq kör jag Safari och på Apple-HD Display photoshop?

10000000 tack allt hjälp

1
Bevaka tråden