Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny regel för 99mac.com!

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ny regel för 99mac.com:
Medlemmar som envisas med att kritisera Macintosh plattformen vid upprepade tillfällen med inga andra mål än att hetsa, bråka och skapa irriterade debatter ska inte vara medlem på 99mac. 95% av alla datorsidor handlar om PC, kom inte hit och försök övertyga dom redan övertygade!

Jag tror inte någon här egentligen tror att jag vill stänga diskussioner som handlar om att Mac-plattformen inte alltid är bäst i alla lägen. Alla har olika åsikter och har rätt att ifrågasätta t ex Macintosh plattformen - men det finns en gräns där en medlem deltar i diskussionerna här på 99mac.com bara för att skapa bråk.

Någon klagade på att yttrandefriheten är begränsad, och det stämmer. Vi fortsätter att tillämpa dom regler som gäller för forumet sedan tidigare - vilket också innebär att kritik mot reglerna skickas direkt till mig eller någon annan moderator.

Kommentarer? Maila gärna till mig:
[email protected]

[ 07 September 2002, 22:56: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

*Puh* Äntligen!
Strålande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 19:28

*Applåderar med båda händerna samtidigt.*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
*Applåderar med båda händerna samtidigt.*

mondo65, du är som en foxterrier

Gambit

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-09-06 20:13

"...och friden sänkte sig åter över det lilla samhället."

Tack, Martin!

  • Avstängd
  • 2002-09-06 20:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Ny regel för 99mac.com:
Medlemmar som envisas med att kritisera Macintosh plattformen vid upprepade tillfällen med inga andra mål än att hetsa, bråka och skapa irriterade debatter ska inte vara medlem på 99mac. 95% av alla datorsidor handlar om PC, kom inte hit och försök övertyga dom redan övertygade!

En vettig regel. Men jag har inte sett några sådana inlägg här.

Utmärkt regel.

För trots allt är det lika intelligent att springa omkring här och skrika "PC äger" som att springa på Kristdemokraternas partimöten och skrika "Alf Svenson är satan" eller på Vänsterns partimöten och skrika "Jag älskar kapitalism" eller rusa in i på MC-klubben bandidos och vråla för full hals "Jag går inte härifrån förräns jag får en skäggig kyss med öppen mun av alla fikusar härinne!" Men det kanske bara är jag som tycker så...

/Ola

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
... rusa in i på MC-klubben bandidos och vråla för full hals "Jag går inte härifrån förräns jag får en skäggig kyss med öppen mun av alla fikusar härinne!"...

jaha... nu förstår jag vad det handlar om.

*Lol*....påminner mig om "Elvis" och en av seriesnipparna i serieboken "Elvis" (ni vet...sköldpaddan i Metro).....

Senario:

Elvis är hukad fram över huven på sin bil och meckar. Bredvid har det stannat en större truck med två stora MC-gubbar med läder och allt samt tittar på Elvis.
På trucken står det "SFC-Sveriges Fistfucking Club"
Elvis, fortfarande hukad över bilen säger: Oh, va bra...kan ni ge mig en hand?

Gambit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 23:50

Blir det snart lugnt igen då, sköööööööööönt.

Kram och godnatt

Citat:

quote: Senario:
Elvis är hukad fram över huven på sin bil och meckar. Bredvid har det stannat en större truck med två stora MC-gubbar med läder och allt samt tittar på Elvis.
På trucken står det "SFC-Sveriges Fistfucking Club"
Elvis, fortfarande hukad över bilen säger: Oh, va bra...kan ni ge mig en hand?
Gambit

Skrattar mig tårögd, MEN var det verkligen det tråden handlade om????
T-son

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-07 00:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
En vettig regel. Men jag har inte sett några sådana inlägg här.

Men snälla nån, du är som ett trotsigt litet barn.
Sluta nu innan du gör bort dig ännu mer...

springa på Kristdemokraternas partimöten och skrika "Alf Svenson är satan"

Haha, var det nån mer som hörde Pippirull när de ringde upp en gammal tant och låtsades vara Alf Svensson? "Det var inte Rödvin - det var rökheroin" och "Jag känner Gud bättre än jesus gjorde"... tanten blev upprörd och sade bestämt "NEJ" till allt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-07 00:45

He he, jo det var kul. Gillade när lille Kjelleman intervjuade Göran Persson också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-07 01:20

En strålande regel! Dock kan den innebära problem; vem ska bestämma vad som är korrekt och berättigad kritik? Ibland har jag haft såna himla problem med min imac att jag har haft lust att slänga ut den genom fönstret (vilket jag by the way gjorde med en stereo för ett par år sen...från fjärde våningen...). Fast förhoppningsvis kan vi alla läsa regeln för vad den är: vi älskar alla mac och varandra! Peace!

Jag tycker att det är en dålig regel. Dessutom är det en regel som - igen - begränsar yttrandefriheten. Nu funkar inte längre argumentationen "detta är ett macforum", nu har det förändrats till saker man inte får tycka regelbundet om man inte tydligt förespråkar Mac i en undermedveten ton. Det är fruktansvärt dåligt! Det måste finnas en bättre gräns.

MVH Mattias

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Mattias Bengtsson -:
Jag tycker att det är en dålig regel. Dessutom är det en regel som - igen - begränsar yttrandefriheten. Nu funkar inte längre argumentationen "detta är ett macforum", nu har det förändrats till saker man inte får tycka regelbundet om man inte tydligt förespråkar Mac i en undermedveten ton. Det är fruktansvärt dåligt! Det måste finnas en bättre gräns.

MVH Mattias

Läs igenom det hela igen. Det står inte nåt om att du inte får kritisera mac.

Fan vilken bra regel Martin!

Regeln innebär ju inte att man enbart måste ha positiva åsikter och älska allt som har med macen att göra, utan det är helt okej tycker jag att diskutera ur ett kritisk perspektiv.

Det är klart någon kommer bli upprörd över något inlägg lite då och då, det är ju oundvikligt. Men det är de där inläggen som ENBART är till för att jävlas med folk, som man kanske slipper nu.

[ 07 September 2002, 01:44: Meddelandet ändrat av: grand_master ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-07 02:04

Jag tycker regeln är bra om än sorglig i sin nödvändighet. De senaste veckornas många diskussioner som urartat bevisar detta. Dock ska man fortfarande kunna kritisera. Om inte så ser jag visioner som Boye, Orwell och Huxley långt innan mig sett.

"Läs igenom det hela igen. Det står inte nåt om att du inte får kritisera mac. "

Jo du Albert, nu blir jag faktiskt arg, det är exakt det som det står!!! Jag citerar Martins huvudsats;

"Medlemmar som envisas med att kritisera Macintosh plattformen vid upprepade tillfällen...."

Tja, vad händer med sådana medlemmar? Ja, det kan du utläsa i bisatsen; "...med inga andra mål än att hetsa, bråka och skapa irriterade debatter ska inte vara medlem på 99mac.".

Jag antar att det är moderatorerna som avgör varför människor kritiserar och när de gör det för mycket och huruvida de gör det för att provocera?! Men, EN sak skall du ha klart för dig Albert! Det är exakt det som du säger INTE står, som står där. Att sedan du, och en handfull moderatorer äger det som kallas för tolkningsföreträde, betyder att vad jag än säger och vad jag än hävdar så är det ni som bestämmer vad som är sanning och inte sanning.

Med detta vill jag säga en sak; jag har talat sanning i denna diskussion!

Att sedan Martin garderar sig genom att använda ord som "upprepade", "inga andra mål", "hetsa", "bråka"... är sannolikt ett annat språk för att be någon dra åt helvete. Å andra sidan har ju han också tolkningsföreträde.

Inte ens Gud bestämmer vad människor skall känna eller göra eller tro!!!

Om inte 99mac kan överleva en lokal, vilsen "village idiot", så vet i fan om 99mac är värt att försvara överhuvudtaget.

Mattias

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Mattias Bengtsson -:
Jag tycker att det är en dålig regel. Dessutom är det en regel som - igen - begränsar yttrandefriheten. Nu funkar inte längre argumentationen "detta är ett macforum", nu har det förändrats till saker man inte får tycka regelbundet om man inte tydligt förespråkar Mac i en undermedveten ton. Det är fruktansvärt dåligt! Det måste finnas en bättre gräns.

MVH Mattias

Yttrandefrihet? Så du åberopar yttranfriheten när du skriker "Era nötter!" till SpyBars dörrvakter?

Christopher!!

"Så du åberopar yttranfriheten när du skriker "Era nötter!" till SpyBars dörrvakter? "

Är du avsiktligt korkad?

För det första har jag aldrig varir på spybaren.

För det andra, om jag hade varit där hade jag inte skrikit "era nötter" (det vore lite grann att falla på eget grepp)

För det tredje tycker jag att många (inte alla) av spybarens gäster, och många av stockholms dörrvakter (inte alla), förvisso är ´nötter´ - eller något ännu värre, men för att bli/vara socialt accepterad så följer både du och jag vissa regler. Jag tycker, möjligen förmätet, att jag följer dessa regler ganska bra. Mitt liv skvallrar om att så sannolikt är fallet.

Sedan vet jag, och troligen du också, att det finns människor som inte följer regler - inte ens de mest basala sociala regler ! Till skillnad mot vad några här tycks tro, så skall inte oliktänkande bestraffas... Det är ett fruktansvärt misstag som skvallrar om okunnighet om människans historia.

Det finns många vinklingar och ideer om detta (föreställer jag mig). Om jag har fel så får du gärna berätta varför (om det är lagligt). Däremot vore jag tacksam om du inte försöker dig på billiga poänglösa historier ifrån en fiktiv verklighet såsom du upplever den.

Möjligen känner du till att en demokrati kan både stärkas och förbättras genom smärre motgångar (något som är förbjudet att diskutera här), hur det än må vara med den saken så anser jag personligen att här finns en "village idiot", och sådana människor bör tigas eller konfronteras ihjäl. INTE "tas om hand" med obskyra och svårdefinierade - nya - förbud! Människan är bra på att upprepa historiska misstag, varöfr bekräfta det?

MVH Mattias

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Mattias Bengtsson -:
Christopher!!

"Så du åberopar yttranfriheten när du skriker "Era nötter!" till SpyBars dörrvakter? "

Är du avsiktligt korkad?

För det första har jag aldrig varir på spybaren.

För det andra, om jag hade varit där hade jag inte skrikit "era nötter" (det vore lite grann att falla på eget grepp)

För det tredje tycker jag att många (inte alla) av spybarens gäster, och många av stockholms dörrvakter (inte alla), förvisso är ´nötter´ - eller något ännu värre, men för att bli/vara socialt accepterad så följer både du och jag vissa regler. Jag tycker, möjligen förmätet, att jag följer dessa regler ganska bra. Mitt liv skvallrar om att så sannolikt är fallet.

Sedan vet jag, och troligen du också, att det finns människor som inte följer regler - inte ens de mest basala sociala regler ! Till skillnad mot vad några här tycks tro, så skall inte oliktänkande bestraffas... Det är ett fruktansvärt misstag som skvallrar om okunnighet om människans historia.

Det finns många vinklingar och ideer om detta (föreställer jag mig). Om jag har fel så får du gärna berätta varför (om det är lagligt). Däremot vore jag tacksam om du inte försöker dig på billiga poänglösa historier ifrån en fiktiv verklighet såsom du upplever den.

Möjligen känner du till att en demokrati kan både stärkas och förbättras genom smärre motgångar (något som är förbjudet att diskutera här), hur det än må vara med den saken så anser jag personligen att här finns en "village idiot", och sådana människor bör tigas eller konfronteras ihjäl. INTE "tas om hand" med obskyra och svårdefinierade - nya - förbud! Människan är bra på att upprepa historiska misstag, varöfr bekräfta det?

MVH Mattias

Jag besparar mig sådana yttranden tack.
Detta är ingen demokrati. Att det ska så svårt att fatta det. Jag tog det som ett exempel med Spybar som inte heller är en demokrati.

Detta är ett privatstyrt forum varav den som innehar det skulle egentligen kan stänga av folk på sitt eget godtycke utan att du eller någon egentligen har någon som "demokratisk rätt" att frågasätta det.

Säg mig ett forum där det är så som du säger vill ha som inte har spårat ut helt.

Skicka gärna länk.

Eller så är ju ett annat förslag att vi skippar alla regler och låter moderatorerna bestämma vad som ska bort eller inte. På eget godtycke.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Mattias Bengtsson -:
[QBJo du Albert, nu blir jag faktiskt arg, det är exakt det som det står!!! Jag citerar Martins huvudsats;

"Medlemmar som envisas med att kritisera Macintosh plattformen vid upprepade tillfällen...."
[/QB]

Nu ska vi inte bli arga här inte.

Så som JAG tolkar det hela så får man kritisera Mac om man nu vill det, men om man endast är här med målet att hetsa, bråka och irretera så har man inget här att göra.

Precis så tolkar jag denna regel. Om du tolkar den annorlunda så får du ta upp det med Martin och inte med mig.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2002-09-07 05:25

Tack Martin , nu kanske det blir lite lugn och ro på Forumet igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-07 12:01

Håller till 100% med om vad Mattias Bengtsson skriver. Tack för kloka ord i en annars så inskränkt debatt.

Martin Björnström: Det är en dålig regel som solklart enkom är till för att få bort S W från forumet. Har jag fel?

Martin Björnström: Hur ska moderatorerna kunna veta om jag kritiserar Mac/Apple för att jag vill "hetsa" och "bråka"?

Martin Björnström: Du skrev en mycket bra sak "- Vi kan inte hålla på att hänga ut enskilda medlemmar som inte passar in i "normen" för 99mac.com. - Stämningen blir ju lidande av allt bråk." Det är väl det som är problemet. Att vissa hänger ut enskilda medlemmar. Det är väl det som borde stoppas???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-07 12:12

Jag tycker att man ska visa stor tolerans gentemot avvikande åsikter och avvikande människor; det är stimulerande ibland med annorlunda infallsvinklar.

Men om någon medvetet och på ett illvilligt sätt går in för att sabotera ett forum eller en tråd - och till råga på allt är oförskämd, arrogant och därigenom skapar en olustig stämning - så har han eller hon inte där att göra och får lov att söka sig någon annanstans.

Att hänga ut enskilda medlemmar är förstås inte bra, man jag kan förstå att en viss persons namn kommer upp i samband med denna regel. Fördelen med att definiera detta som en regel är att man sedan kan hänvisa till den för att få stopp på trådar som går över styr. Och det har varit mer än en tråd som det hänt i hittills.

Det är dessutom inte speciellt svårt att se när ett inlägg är skrivet för en vettig, saklig debatt och när det är extra tillspetsat bara för att provocera. Många gånger tar det också trådens riktiga ämne ur fokus för att istället t.ex. koncentrera sig på "Mac är dyrare än PC" eller något annat som redan diskuterats till döddagar.

Såna hätska mac-pc-diskussioner sänker kvalitén på 99mac och i längden gör att folk avstår att besöka det och läsa diskussionerna här. Och det gagnar ju knappast någon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-07 12:28
Citat:

quote: Att hänga ut enskilda medlemmar är förstås inte bra, man jag kan förstå att en viss persons namn kommer upp i samband med denna regel.

Håller med till fullo. Det är synd att enskilda personer blir drabbade - även om de har sig själva att skylla. Därför bör de får två eller tre varningar innan de stängs av, och avstängingarna bör ske snyggt och diskret av hänsyn till alla parter.

Nja, jag är nog lite kritisk till regeln. Jag tror inte att den känns riktigt bra eller kommer att fungera över huvud taget.

Jag tror det blir svårt att tolka regeln. Var ska man dra gränserna? Jag tror också det blir svårt att avgöra NÄR regeln ska användas eller inte. Jag tror att den i längden kan bli tandlös.

Jag kan ju naturligtvis ha helt fel också...

/Simon

Bevaka tråden