Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDE och SATA till USB

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här har kanske varit uppe för diskussion tidigare, men jag har inte kunnat hitta något på forumet, jag ber i sådana fall om ursäkt.

Det är så som så att jag behöver möjligheten att snabbt och enkelt kunna koppla interna diskar, såväl 2,5" som 3,5", till mina datorer och i huvudsak min Macbook, för felsökning, kloning, etc. Jag undrar om någon har erfarenhet av följande produkter eller liknande.

Digitus USB 2.0 -> IDE / SATA Adapter: http://www.webhallen.com/prod.php?id=71892
Deltaco Universal Drive Adapter (SATA / IDE till USB 2.0) http://www.webhallen.com/prod.php?id=68566

Tack på förhand!

Jag kör Deltacos produkt och den har fungerat helt ok för mig. Har inte kört några prestandatester men är liknande andra USB diskar jag kört.

Ah, tackar så hemskt mycket för ditt svar! Då blir det nog ett inköp av en sådan inom kort.

Jag kör Newertechs adapter. Fungerar utmärkt. Misstänkt lik Deltacos dock...

  • Medlem
  • Krokom
  • 2007-09-24 21:28

jag kör på en adapter från www.drakbutiken.se funkar kanon...

Annars http://www.wiebetech.com/home2.php för fler häftiga produkter (om du vill kunna koppla över IEEE1394). Säljs bland annat av inWarehouse.se i Sverige. Dyra förvisso..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-15 09:45

Hej Mac's. Hoppar in i den här tråden då jag har stora problem.
Metalmike skrev:"Jag kör Newertechs adapter. Fungerar utmärkt. Misstänkt lik Deltacos dock..."
Jag har nyligen köpt en Newrertech adapter till min gamla interna SATA. Ett av problemen jag upplever är att disken inte vill montera på skrivbordet förrän efter flera omstarter, eller efter mycket lång väntan…minuter.
Har ett EYETV-archive på den disken, som jag öppnar med EYE-Tv 1.8.5. Efter några minuters avspelande av filmer, fryser bilden, programmet, finder och allt hänger sig. Detta har upprepat sig flera gånnger. Ingen gång har det gått utan häng. Disken blir varm, men inte het. (relativt begrepp)
Inte så kul att slänga 620 spänn i kloaken. Det gör man tyvärr både nu och då, men aldrig så ofta som i datasammanhang.
Jag jobbar på en iMac 20, 1G/250G, PPC, OSX 10.4.10

Ursprungligen av plommac:

Hej Mac's. Hoppar in i den här tråden då jag har stora problem.
Metalmike skrev:"Jag kör Newertechs adapter. Fungerar utmärkt. Misstänkt lik Deltacos dock..."
Jag har nyligen köpt en Newrertech adapter till min gamla interna SATA. Ett av problemen jag upplever är att disken inte vill montera på skrivbordet förrän efter flera omstarter, eller efter mycket lång väntan…minuter.
Har ett EYETV-archive på den disken, som jag öppnar med EYE-Tv 1.8.5. Efter några minuters avspelande av filmer, fryser bilden, programmet, finder och allt hänger sig. Detta har upprepat sig flera gånnger. Ingen gång har det gått utan häng. Disken blir varm, men inte het. (relativt begrepp)
Inte så kul att slänga 620 spänn i kloaken. Det gör man tyvärr både nu och då, men aldrig så ofta som i datasammanhang.
Jag jobbar på en iMac 20, 1G/250G, PPC, OSX 10.4.10

Låter som att antingen disken eller adaptern är trasig på nåt sätt. Testa med annan hårddisk, om samma sak händer då så är det ju nåt knas med adaptern.

Om det är en gammal intern disk så kanske den har kvar en bygling som är fel? Många diskar har 1-2 byglar som anger "grundinställningar". Vet inte hur det är med SATA, men IDE diskar ställde man in som "master", "slave", etc... Tror att diskar man vill använda via USB ska vara inställda på motsvarande "master"? Kan vara värt att kolla?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-15 22:53

Hej Magnus!
Disken kom med iMacen, det var 2004. Den har varit upstartdisk, så det borde vara jämställt med "master". Läste dock nyss att SATA inte "sysslar" med master and slave. Det sitter en bygel och fyra bygelplatser på diskens kortsida bredvid anslutningarna. Men man kanske inte.skall röra dem.
Metalmike!
Jag ska stoppa in disken i iMacen igen och köra igång den på det gamla systemet, men då blir det panter och inte tiger.

1
Bevaka tråden