Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV-ut på iPhone, komponent eller komposit?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När/om vi kommer kunna uppgradera till 1.1.1 och man vill kunna spela upp filmer på TV:n, vilket alternativ är bäst?

Komposit: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=27795748&fnode=home/shop_ipod/ipod_accessories/cables_docks&nplm=MB129
Komponent: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=33151192&fnode=home/shop_ipod/ipod_accessories/cables_docks&nplm=MB128

Jag vill kunna använda iPhonen med scart, eftersom iPhonen främst kommer användas på landstället där vi inte har någon DVD-spelare. Vilken använder man med scart, och jag antar då att man kommer behöva en adapter för det? Någon länk?

Kan inte så mycket om det här

Är det någon som förresten vet om man kan visa en film på TVn som man streamar genom webbläsaren, eller funkar det bara med filmer i telefonen?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-13 20:28

Du behöver kompositsladden, och sen koppla in den till en SCART adapter:
http://www.kjell.com/?item=37004&path=

Räkna med att det bara kommer att gå att visa video från iPod läget, inte via browsern.

Ursprungligen av Jetwash:

Du behöver kompositsladden, och sen koppla in den till en SCART adapter:
Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!

Räkna med att det bara kommer att gå att visa video från iPod läget, inte via browsern.

Lite synd att det bara går att visa filmer och bilder från ipoden... Räknade nog med att kunna surfa och spela också... Har en iPod Touch.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-13 21:40

Om iPhone ger ifrån sig komponentsignal så kör du komponentkabeln - annars komposit. Komponent är ett par resor bättre än usla komposit.

Det finns scartadaptrar som fixar biffen med rgb-sladd (komponent).

Ursprungligen av mjg:

Om iPhone ger ifrån sig komponentsignal så kör du komponentkabeln - annars komposit. Komponent är ett par resor bättre än usla komposit.

Det finns scartadaptrar som fixar biffen med rgb-sladd (komponent).

Vet du nån sån adapter? Hittar ingen..

Skulle vara riktigt nice att få TV-ut från iPhonen Använder det jämt på iPoden.

EDIT: Hittade en som verkar perfekt: http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=994

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-13 22:00
Ursprungligen av wunderbaren:

Vet du nån sån adapter? Hittar ingen..

Skulle vara riktigt nice att få TV-ut från iPhonen Använder det jämt på iPoden.

EDIT: Hittade en som verkar perfekt: http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=994

Denna har bara komponent ut.

Ursprungligen av Jetwash:

Denna har bara komponent ut.

Okej, ska den vara både ut och in? BIlden och ljudet ska väl bara ut? Länka gärna till en som funkar.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-13 21:59
Ursprungligen av mjg:

Om iPhone ger ifrån sig komponentsignal så kör du komponentkabeln - annars komposit. Komponent är ett par resor bättre än usla komposit.

Det finns scartadaptrar som fixar biffen med rgb-sladd (komponent).

Länka gärna till en billig komponent->scart adapter!

Jag kör själv en sån här hemma (kräver dessutom ström) :
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=110080

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-13 22:12

Den jag länkade till klarar komponent till scart. Men jag tvivlar på att det finns någon billigare adapter, så komposit till scart blir billigaste lösningen. (Eller så får du köpa min )

Men den jag har så får du koppla ljudet separat = nackdel.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-13 22:17

Men ger verkligen en iPhone ifrån sig äkta komponent (Y-U-V)??? Menar dom inte RGB när dom använder ordet "komponent"?

SCART har även RGB så någon omvandlare behöves inte - bara en kontaktadapter för 25-50 spänn typ.

http://www.tvcables.co.uk/cgi-bin/tvcables/RGBS-SCART-ADAPTER.html

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-13 22:27
Ursprungligen av mjg:

Men ger verkligen en iPhone ifrån sig äkta komponent (Y-U-V)??? Menar dom inte RGB när dom använder ordet "komponent"?

SCART har även RGB så någon omvandlare behöves inte - bara en kontaktadapter för 25-50 spänn typ.

http://www.tvcables.co.uk/cgi-bin/tvcables/RGBS-SCART-ADAPTER.html

Den kan kanske funka, MEN du har fortfarande ljudet att tänka på, har man inte RCA in på TV:n så blir det svårt...

Edit: Verkar också vara en komponent UT historia.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-13 22:21

Fast nu tänker jag fel, den jag har omvandlar Scart TILL komponent. Ser ju att iPod sladden GER komponent signal, så då funkar inte min adapter iallafall.

Jag är osäker om det finns en komponent till scart adpater faktiskt. Så du får nog allt köra komposit ändå

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-13 22:46

Sen...tveksamt om alla teve's har komponent i sina scartjack. kanske därför det är så svårt (omöjligt?) att hitta en skartadapter med rgb+ljud.

Säkrast att satsa på komposit. Filmerna i en iPhone har väl en kvalitet som gör att komposit inte blir någon flaskhals i alla fall

Ursprungligen av mjg:

Sen...tveksamt om alla teve's har komponent i sina scartjack. kanske därför det är så svårt (omöjligt?) att hitta en skartadapter med rgb+ljud.

Säkrast att satsa på komposit. Filmerna i en iPhone har väl en kvalitet som gör att komposit inte blir någon flaskhals i alla fall

Ja, det får nog bli komposit, filmerna är ju inte så superbra iallafall. Vilket upplösning får man med komposit? Acceptabel eller?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-14 00:07
Ursprungligen av wunderbaren:

Ja, det får nog bli komposit, filmerna är ju inte så superbra iallafall. Vilket upplösning får man med komposit? Acceptabel eller?

Letar man så sägs det vara 400 linjers upplösning. Sen vet man att med komposit så får man de klassiska ränderna på skarpa färkanter, rött brukar vara en klassiker.

Kör man komponent kabeln in till en LCD-TV så blir nog bilden/färgerna stabilare, men upplösningsmässigt ingen skillnad, fortfarande en interlace signal. Hade varit smutt med progressivt, men... det är ju en mobiltelefon vi snackar om och inte en DVD spelare

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-14 11:27
Ursprungligen av wunderbaren:

Ja, det får nog bli komposit, filmerna är ju inte så superbra iallafall. Vilket upplösning får man med komposit? Acceptabel eller?

Upplösningen bestäms av videofilens egenskaper. Som ovanför beskrivs så är nackdelen med kompisit - där fäger och luminans ("svartvitt") skickas oseparerat - färgåtergivning/färgstabilitet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-15 01:32

Har du ingen TV som tar emot component skulle du antaligen inte sett nån större skillnad på composite och component (även om din tv skulle klarat det).

Om du däremot har en TV med component in undrar jag verkligen om du inte borde ha en bättre signalkälla än en (antagligen) dålig divx konverterad till en ipod kompatibel mpeg4 och sen uppspelad med en iphone?

Dvd? blueray?

Ursprungligen av bonq:

Har du ingen TV som tar emot component skulle du antaligen inte sett nån större skillnad på composite och component (även om din tv skulle klarat det).

Om du däremot har en TV med component in undrar jag verkligen om du inte borde ha en bättre signalkälla än en (antagligen) dålig divx konverterad till en ipod kompatibel mpeg4 och sen uppspelad med en iphone?

Dvd? blueray?

Jag kopierar filmerna direkt från DVD till högsta möjliga upplösning om iPhonen klarar av, så ibland blir den lika hög som en DVD.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-15 09:43

Varför spelar du inte bara filmerna direkt från dvd om du nu ska se på tv?

En DVD är 720*480 eller 720*576 och ipodvideo är (så vitt jag vet) 640*480 så högre än dvd blir det ju aldrig.

Ursprungligen av bonq:

Varför spelar du inte bara filmerna direkt från dvd om du nu ska se på tv?

En DVD är 720*480 eller 720*576 och ipodvideo är (så vitt jag vet) 640*480 så högre än dvd blir det ju aldrig.

Därför det skulle vara skönt att slippa bära på DVD-filmer, verkligen konstig kommentar när nu tekniken finns. Verkligen "o-Apple" att säga så

"Ja men varför ska du ha musik i mobilen, ta med CD-skivor istället, och varför ska du kunna surfa på mobilen? Du har ju en bärbar dator."

Filmerna blir inte i 640*480 upplösning, utan man kan använda 640 gånger 480 pixlar, dvs 307200 pixlar. En del (de flesta) filmer blir i DVD upplösning.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-15 13:26
Ursprungligen av wunderbaren:

"Ja men varför ska du ha musik i mobilen, ta med CD-skivor istället, och varför ska du kunna surfa på mobilen? Du har ju en bärbar dator."Filmerna blir inte i 640*480 upplösning, utan man kan använda 640 gånger 480 pixlar, dvs 307200 pixlar. En del (de flesta) filmer blir i DVD upplösning.

Fast nu pratade vi ju om att koppla iPhonen till tv inte kolla i den? Om du tittar i iphonen är det ju en annan sak.

"Video formats supported: H.264 video, up to 1.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 frames per second."

Så det där får du allt förklara mer av hur du menar.

Ursprungligen av bonq:

Fast nu pratade vi ju om att koppla iPhonen till tv inte kolla i den? Om du tittar i iphonen är det ju en annan sak.

"Video formats supported: H.264 video, up to 1.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 frames per second."

Så det där får du allt förklara mer av hur du menar.

Om man använder "MPEG-4 video, up to 2.5 Mbps, 640 by 480 pixels" så kan man använda 307200 pixlar, men då blir det som sagt inte H.264.

Lite mer om vad jag menar: http://forum.maccast.com/index.php?showtopic=12303&view=findpost&p=66887

Funktionen TV-ut finns väl av någon anledning, och jag vill jag få en film att nästan lika bra ut som en DVD film. Och en iPhone är så mycket mindre än 5 DVD fodral.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-15 14:29
Ursprungligen av wunderbaren:

Om man använder "MPEG-4 video, up to 2.5 Mbps, 640 by 480 pixels" så kan man använda 307200 pixlar, men då blir det som sagt inte H.264.

Lite mer om vad jag menar: http://forum.maccast.com/index.php?showtopic=12303&view=findpost&p=66887

Då är jag med. Låter ändå mekkigt

Har aldrig fattat grejen med att køra in iPoden eller iPhonen till TVn alltså...
Har man inte en dator att visa sina bilder på?

Næ, de ska inte in i TVn, helt och hållet onødig funktion.

1
Bevaka tråden