Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera OSX 10.4 utan XPostFacto

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-13 20:18

Jag har en gammal G3 på 366Mhz iBook även känd som dasslock/clamshell.
Denna har bara en långsam USB port och ingen Firewire och officiellt så stöds ej 10.4 på denna datorn. Då 10.4 kräver Firewire m.m

Men det ska ändå kunna gå att installera 10.4 på vissa typer av datorer som inte officiellt har något stöd med lite trixande.

Idag kör vi 10.3.9 på denna datorn och snabbt går det inte men datorn är i toppform ny Hårddisk på 50gb 320mb minne och ett Airport kort har skaffas och har även hittat en bluetooth lösning. Och nyligen skaffade jag ett hyffast begagnat batteri som klarar 4-5 timmar för drygt 300:-

Ja, varför vill jag då ha 10.4 då? fungerar det inte med 10.3.9, jo det gör det 10.3 är ett fint system men man vill testa gränserna. Det finns dasslock iBooks som kom lite senare med Firewire och dessa klarar 10.4 och då säkert också långsamt.

Nu har jag läst om lite olika sätt om hur man kan göra. Jag vill försöka göra det utan att blanda in xpostfactor som kan vara till hjälp i sådana situationer.

1. Ta ut disken (komplicerad prosses) koppla den till USB och installera från en annan dator sätt sedan tillbaka disken.

2. Nätverks installation om man har en Server på sitt nätverk (vilket jag inte har)

3. Använd dig av CD versionen av 10.4 (problemet är att diskarna talar om att systemet stöds ej)

4. Modifiera CD så att du kan installera ändå.

Just nu håller jag på att kruxa ut punkt 4. dvs ändra lite på CD versionen så att du kan installera ändå. Jag har läst lite att detta skulle vara möjligt och jag har även börjat förstå lite hur man ska göra. Det känns dock som att jag skulle behöva lite tips och hjälp och jag kommer att återkomma i frågan lite längre fram.

Tills dess så tar jag tacksamt emot andra förslag på hur man skulle kunna få 10.4 att köra på min Clamshell.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-14 19:24

Starta din gamla iBook som Target Mode (håll nere T tangent).
Det kanske går att göra Target Mode på den modellen (orkar inte ta reda på).
Då uppträder din iBook som en extern hårddisk.

Om du har annan nyare Mac med OSX 10.4 så kan du klona till din iBook.
Kör Carbon Copy Cloner.

Men jag vet inte om det går sedan att starta iBook sedan ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-14 20:02

Varför inte använda XPostFacto? Kan rekommendera det! Det gör ju ungefär just det du vill försöka enligt punkt 3 och 4, du kan installera 10.4 från CD-versionen. Ingen idé att uppfinna hjulet en gång till ;).

Du vill testa gränserna; smalaste flaskhalsen i din iBook är nog att du bara har 4 Mb videominne, det är stor skillnad mot tex 8 Mb på den Wallstreet jag testat med. Samt att du bara har en minnesplats, det blir dyrt med större minne vilket skulle göra susen för använbarheten.

  • Oregistrerad
  • 2007-10-14 19:53

Hur tusan ska han kunna köra targetmode om han inte har Firewire!! ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-14 20:02

Ja, som sagt har jag inte kollat..... :">

Ett tips på vägen:
./System/Installation/Packages/OSInstall.mpkg/Contents/OSInstall.dist

Kolla vad som står i den filen på skivan...

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-14 21:03
Ursprungligen av metalmike:

Ett tips på vägen:
./System/Installation/Packages/OSInstall.mpkg/Contents/OSInstall.dist

Kolla vad som står i den filen på skivan...

Jag försöker att göra en ny skiva där jag ändrar inställningarna i OSInstall.dist men jag har inte riktigt hittat ut hur jag sparar ändringarna. Just nu har jag gjort en .dmg fil av CD och har sedan mountat denna på skrivbordet och därefter letat reda på ovan nämda fil. Har där ändrat på "bad machine" preferensen så att det ska vara möjligt att gå vidare problemet för mig nu är att jag inte kan spara dessa ändringar Jag använder mig av texteditorn men jag kanske ska använda något annat program eller ändra rättigheter?

Enklast är väl om du kopierar originalfilen till skrivbordet först, ändrar behörighet för filen och sedan gör ändringarna. Se till att du har behörighet för dmg-filen också, sen ersätter du helt enkelt den modifierade med originalet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-15 07:15

ska testa..

  • Medlem
  • 2007-10-15 08:47

Inga större problem med Xpostfacto på en sån maskin, så varför vill du hacka själv? 10.4 funkar bra - aningen snabbare än 10.3 med Shadowkiller och Dashboard avstängt.

Var hittade du batteri?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-15 10:04

Batteriet hittade jag på Tradera.

Det fungerar säkert bra med Xpostfactor men eftersom det går att göra en "ren" insallation så vill jag försöka installera 10.4 den "svårare" vägen Vad man ska göra är ju att man ska få skivan att tro att iBooken är en godkänd maskin genom att ändra i ovan nämda fil. Igentligen är det nog inte så svårt.

Ämnet kanske även passar andra som har en 800Mhz som ändå vill installera 10.5 på en sådan maskin. Jag vet inte hur Apple löser detta denna gången men jag kan tänka mig att det är på liknande sätt.

När jag har lyckas med mitt uppdrag ska jag beskriva lite hur jag gjort ifall det finns andra som vill prova detsamma.

Här är en OSInstall.dist som jag har modifierat så den fungerar på alla Intel-maskiner.
Om du ska använda den så kom ihåg att ta bort .txt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-15 18:02

Tack! nu är ju min iBook inte en Intel-maskin men jag antar att den kommer att fungera.

Har fått lite annat att göra i helgen så jag har inte kommit vidare i mitt projekt problemet för mig är nu att jag måste se till att jag får rätt rättigheter så jag kan skriva över den befintliga OSInstall.dist filen och sedan bränna hela klabbet till en CD.

Det blir väl någon gång denna veckan återkommer med en rapport!

Shadowkiller får jag kolla upp.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-15 18:42

Jag har inte tidigare varit med om att ändra ägarskap på någon fil. Jag har nu försökt att ändra rättigheter jag har provat att ändra hela den mountade disken och enskilda filer men detta går av någon anledning inte då system admin äger rättigheterna jag får en felkod.. hur går jag vidare.. har klickat fram "i" (info) på filen och försöker skriva över den men sen blir det stopp

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-15 21:40

Jag vet... Du vill ha ditt lilla roliga och göra det den svåra vägen, och jag vill inte på något sätt förstöra ditt kvällsnöje... Men kan ändå inte låta bli att tjata lite

Jag tror inte att en 10.4 installation med hjälp av XPostFacto på något sätt "förorenar" systemet, utan att den i detta fall bara sparar boot-information till NVRAM-minnet för den uppstart du behöver göra från installations-CD:n för att komma runt installations-spärren. Sedan kan du slänga XPostFacto. iBooken behöver i övrigt inga extra tillägg för att köra 10.4.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med ovanstående, inte insatt... men vi kan ju som du säger dra nytta av dina installations-erfarenheter inför Leopard. (Å andra sidan tror/hoppas jag Ryan Rempel löser det med uppdaterad XPostFacto inom ett par månader. Se där, nu tjatade jag igen.... )

EMELLERTID - jag kom på en metod till; Använd den långsamma usb1-porten - den finns trots allt till hands! Är även en alternativ lösning om man bara har DVD-version av installations-skivor. Krävs att interna disken i iBooken är partitionerad i två delar, en flyttbar extern disk och en annan mac:

1) Anslut extern HD till annan Tiger-kompatibel PowerPC mac.
2) Installera nytt system på extern HD
3) Starta iBooken från nuvarande 10.3.9, använd Skivvertyg och "Återställ" med extern disk som källa och tom intern partition som mål.
4) Gå och lägg dig. När du vaknar nästa morgon - Voila! du har en 10.4 partition att välja som startskiva.

Rent generellt kan det vara ett gott råd att göra sådana här experiment med partitionerad HD så man alltid har ett fungerande internt system att starta från om nåt går snett, det är segt att jämnt starta om från CD om/när det strular.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-16 07:30

Tack för den fina beskrivningen och tjatet om Xpostfactor. Nu har jag ändå kommit så pass långt i mina planer på att modifiera befintlig CD så jag vill försöka detta. Men skulle jag inte få hjälp eller komma på hur jag kan skriva över OSInstall.dist så ger jag upp och testar Xpostfactor igen.

Jag har testat Xpostfactor tidigare men gjorde nog av någon anledning fel och fick det inte att fungera så därför sökte jag andra vägar.

Jag har också funderat på att återställa iBook från en annan iBook som kör Tiger men av någon anledning där kunde jag inte installera systemet på den externa disken?
Vet inte om det beror på att det är en USB disk eller om det är för lite utrymme eftersom den disken är iBook orginal disk och är bara på drygt 5GB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-16 22:05

Backa några steg - har du gjort en skivavbild i skrivbart format? Jag tror DVD/CD-master är bäst. Behöver inte fippla med några rättigheter eller dra ut filer till skrivbordet överhuvudtaget.

Gick just igenom processen eftersom det var hög tid att göra en säkerhetskopia av orginalskivan av min CD-version av Tiger. Skrev ner exakt steg för steg under tiden. Borde funka likadant för DVD-skivan.

1) I Skivverktyg.app markera "Session 1" av installations CD eller DVD:n
2) Välj "Ny avbild" och välj att spara i formatet DVD/CD-master (spelar ingen roll vad skivavbilden har för namn innan ändelsen .cdr) (Mata ut orginalskivan)
3) Dubbelklicka den nya .cdr-filen för att montera "MacOS Install"-skivan på skrivbordet
4) Navigera till System > Installation > Packages
5) Högerklicka på filen OSInstall.mpkg, välj Visa paketets innehåll
6) I mappen Contents högerklickar du filen OSInstall.dist, välj "Öppna med > Annat..., välj Textredigerare, BBEdit eller vad du föredrar.
7) Leta reda på koden (börjar rad 16)

function checkSupportedMachine(machineType){
		var badMachines = ['iMac','PowerBook1,1','PowerBook2,1', 'AAPL,Gossamer', 'AAPL,PowerMac G3', 'AAPL,PowerBook1998', 'AAPL,PowerBook1999'];

Ta bort allt innanför hak-paranteserna så att det återstår

function checkSupportedMachine(machineType){
		var badMachines = [];

Stäng och spara filen.

8) Avmontera skivan. I Skivverktyg bränn den modifierade .cdr-avbilden till en CD eller DVD-skiva.

Denna skiva funkar fint att boota en Tiger-kompatibel dator, kan inte testa i min Wallstreet eftersom den faktiskt kräver XPostFacto för att boota i 10.4

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-19 18:30

Tack för mycket utförlig guide!

jag har följt alla steg som du beskriver men när jag ska spara Hos mig så står det att filen är skrivskyddad och går inte att skriva över..?

Jag ska testa med en annan dator ifall det är mitt användarkonto som är urflippat..

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-19 20:28

Testade med min frus dator och där fungerade allt utan problem och just nu känns det som att jag har börjat nå mitt mål och har börjat installera Tiger på iBook utan xpostfactor återkommer senare i kväll med en rapport hur det gick.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-20 21:02

Efter ett par CD skivor så gick det till sist. Av någon anledning så blev det nått fel på mitt första försök och inskaffade "kvalitet" CD skivor men dessa ville inte boota dator och efter ett desperat försök att bränna en ny skiva från noname CD så gick det vägen. Så det kan vara på sin sida att testa med olika CD frabrikat då CD läsaren på äldre datorer kanske har svårare att läsa vissa skivor.

Men nu fungerade och jag nådde mitt Mål stort tack till er som hjälpte mig utan 99mac hade de inte gått och på vägen har man lärt sig flera saker.

Nu börjar jag fundera om man ska gå vidare med Leopard? haha.. nää Tigern verkar trivas bra på iBook fastän det inte är officielt.

tanken var att jag skulle göra en steg för steg guide men den har xpostfactor förespråkaren IngoX redan skrivit. Stort tack. Jag ska posta en bild med iBook och Tigern som visar att det är möjligt.

Senast redigerat 2007-10-20 22:11
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-21 23:06

Bra att det funkade! Ja, brända CD/DVD-skivor kan vara luriga på äldre läsare, när man hittar en sort som funkar håller man sig till dom!

Vad tycker du, känns 10.4 snabbare än 10.3? De flesta brukar rapportera det, men så är det också svårt att veta om det bara beror på nyinstallerat system...

Nån gång i december får vi säkert höra att någon galning lyckats klämma in 10.5 i sin gamla grå mac

1
Bevaka tråden