Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köp Apple med Amex Rewards

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick reklam från American Express Membership Rewards idag och de hade en del Apple produkter med. Tyvärr var det lite äldre modeller, men det lär väll uppdateras snart.
http://www.americanexpress.se/rewards

Är osäker på om dom haft Appleprodukter tidigare, men har aldrig sett det i reklam i alla fall.

För er som inte har Amex. Om man går med i American Express Membership Rewards så får man poäng då man handlar med Amexkortet som man sedan kan köpa saker för.

Ex: iPod Nano, för 340 000 poäng så får man den gratis.

1 krona = 1 poäng? Dyr Nano isåfall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-14 12:15
Ursprungligen av rikard.agren:

1 krona = 1 poäng? Dyr Nano isåfall

Skall man ändå köpa något så kan man ju göra det på amex kortet.

Dock är amex värdelösa för affärer. 3-8% vill dem ha. Det enda man utnyttjar på amex är ju loungen på flygplatserna.

pft, inget mot en iMac 17" för 3 330 000 poäng, å andra sidan får jag två poäng (tror jag) per spenderad krona så jag behöver bara handla för drygt en och en halv miljon för att få en gratis. Busbra!

Ursprungligen av akerstrom:

pft, inget mot en iMac 17" för 3 330 000 poäng,

Ja det är väll nice att man kan få en ny iMac på köpet då man köper sin årliga Ferrari.
ehh

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-20 15:21
Ursprungligen av akerstrom:

pft, inget mot en iMac 17" för 3 330 000 poäng, å andra sidan får jag två poäng (tror jag) per spenderad krona så jag behöver bara handla för drygt en och en halv miljon för att få en gratis. Busbra!

Handlar man 3 330 000 kr hos ICA får man 33 300 kr tillbaka.

Jo man får väll mer poäng om man är med i Membership Rewards.
Hur som helst så kanske det verkar som mycket poäng. Men handlar man mycket på kortet så kommer man upp i en hel del poäng efter ett tag och det är väll ganska okej att man kan lösa in poäng mot saker.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-11 01:13

Hehe, nja men Amexrewards är faktiskt inte så dumt alls. Jag har haft Amex Membership Rewards några år och inte riktigt tänkt på de där poängen som ramlat in. Nu när vi gifte oss fick vi faktiskt bröllopssviten betald av Amex via Rewardspoängen! Och så har jag tagit en prenumeration på M3. Sparar ihop poäng till ännu en hotellnatt på vår 1-årsdag.

Ursprungligen av Oxygenic:

Hehe, nja men Amexrewards är faktiskt inte så dumt alls. Jag har haft Amex Membership Rewards några år och inte riktigt tänkt på de där poängen som ramlat in. Nu när vi gifte oss fick vi faktiskt bröllopssviten betald av Amex via Rewardspoängen! Och så har jag tagit en prenumeration på M3. Sparar ihop poäng till ännu en hotellnatt på vår 1-årsdag.

Menar verkligen inget illa men den där sista meningen var riktigt rolig... Spara ihop poäng = Spendera mer än vad hotellrummet kostar flera gånger om? Men det är klart skall du ändå använda kortet så är det ju en bonus.

Kompisen har point nog för en tur och retur till NY... men han får inte resa pga hjärtproblem...han kanske kan använda points'en till en bra rabatt på en MacBook...

(Undrar om man får "skarva" med vanliga pengar? om poitsen inte räcker?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-14 20:15

AMEX gäller på så få ställen. Otroligt irriterande att jämt och ständigt bli nekad.
Bytte till Eurocard som är ett MasterCard i botten. Funkar på samma ställen som tar vanliga VISA och MasterCard kort, dvs från Korvmojen till Sheraton.

Så olika uppfattning man kan ha om saker, jag använder amex till 99% av mina inköp. Funkar på de allra flesta ställen (men inte på Macoteket!!! (så jag handlar hos en konkurrent istället). Å andra sidan kanske man går till olika typer av affärer så det kan ju vara att man lever olika som gör att man har olika uppfattning...

Förresten, det är en gammal myt att Amex tar så fruktansvärt mycket betalt. För en liten butik är det kanske dyrt med den extra procenten (det är olika) samt extra utrustningen som krävs men övriga tjänar nog bra på oss som handlar.

Goflorp, ja, man kan skarva med pengar också. (poängköp)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-14 21:46
Ursprungligen av akerstrom:

Så olika uppfattning man kan ha om saker, jag använder amex till 99% av mina inköp. Funkar på de allra flesta ställen (men inte på Macoteket!!! (så jag handlar hos en konkurrent istället). Å andra sidan kanske man går till olika typer av affärer så det kan ju vara att man lever olika som gör att man har olika uppfattning...

Förresten, det är en gammal myt att Amex tar så fruktansvärt mycket betalt. För en liten butik är det kanske dyrt med den extra procenten (det är olika) samt extra utrustningen som krävs men övriga tjänar nog bra på oss som handlar.

Goflorp, ja, man kan skarva med pengar också. (poängköp)

En apple butik tjänar mellan 5-15% på datorer och ipod. Om tex Humac eller Macoteket skulle vara 3-8% dyrare än applestore skulle du handla där då? För det är precis så mycket som amex tar för att en butik skall erbjuda kunden just amex. 3-8% utav köpet vill amex ha utav butiken. Jag som butiksägare tycker inte att det skulle vara värt det. Speciellt inte när marginalerna hos apple är så små redan från början.

Sen att Amex tar 5000kr för ett kort är också det ytters märkligt. Men som sagt dem har lyckats med sin marknadsföring.

Får samma poäng och saker genom eurocard.

Du kan säkert skaffa ett amex som kostar 5000:-, de flesta väljer nog det som kostar 525:- eller 250:-. Likaså kan butiker få avsevärt bättre avtal än vad du verkar ha blivit erbjuden, ta kontakt med dem igen och be om ett bättre så löser det sig nog.

Det slog mig, varför skulle Humac/Macoteket bli 3-8% dyrare än Applestore bara för att de skulle ta amex? applestore tar ju också amex och borde vara dyra de med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-14 23:04

Fast med de "billigare" korten så får du inte samma förmåner. Dock utnyttjade jag bara loungerna när jag hade det.
Jag har varit i kontakt med dem men något avtal som gör att jag inte ber något ta upp sitt Visa, Master eller Eurocard istället har dem inte vart intresserade utav.

Nu omsätter Applestore ett par miljarder mer än någon utav ovanstående butiker gör och får således bättre avtal. Plus att dem säljer sina egna saker. Svårt att tro att apple bara har 5-15% marginal ifrån fabrik

Ingen butik än en ren Apple butik förutom en Applestore.
Och om jag bara tjänade 5% på tex en iPod så skulle jag aldrig få för mig att ge amex ens 1-2%. Men visst om jag får lägga på den där % Amex tar på din nota är det ok.

Ursprungligen av atomlab:

Fast med de "billigare" korten så får du inte samma förmåner. Och om jag bara tjänade 5% på tex en iPod så skulle jag aldrig få för mig att ge amex ens 1-2%. Men visst om jag får lägga på den där % Amex tar på din nota är det ok.

Intressant ändå att de andra kortleverantörerna (mastercard osv) inte tar någon procent, där måste du ha ett väldigt bra avtal!

Men MasterCard och Visa tar ju % av kunden då du handlar på kredit, det är väl det som är skilnaden? Hos Amex betalar du inte någonting till Amex trots att du handlar på kredit.

Ursprungligen av Chaosstar:

Men MasterCard och Visa tar ju % av kunden då du handlar på kredit, det är väl det som är skilnaden? Hos Amex betalar du inte någonting till Amex trots att du handlar på kredit.

Ja, det är en av skillnaderna, och vi ska inte glömma bort att även Mastercard och Visa tar procent av butiken när kunderna använder kreditkort... (nu låter jag nästan som en amextaliban men rätt ska ju vara rätt )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 23:39

Amex har väl 30dagar räntefri. på Eurocard har jag 70dagar räntefritt. Same same. Dock ingen lounge på det sistnämda

Ursprungligen av atomlab:

Amex har väl 30dagar räntefri. på Eurocard har jag 70dagar räntefritt. Same same. Dock ingen lounge på det sistnämda

Vad är det för Eurocard du har egentligen, de säger själva att de ger i genomsnitt 30 räntefria dagar men du har 70? Du har inte halkat över på deras delbetalning?

Förresten, du får tillgång till lounge även med Eurocard, men du får betala lite extra för det varje gång du utnyttjar den.

I värdecheckar? (icas egna trallá)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-21 01:03
Ursprungligen av akerstrom:

I värdecheckar? (icas egna trallá)

Ja, ICA:s egna rabattcheckar.

1
Bevaka tråden