Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB: 10 minuter för start, ingen airport

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en:
Powerbook G4 Titanium
1024 MB RAM
30 GB HD
PowerPC G4 processor
Mac OS 10.0.3

Mitt problem är för det första, att det tar 5-10 minuter att starta datorn, och apple-ikonen visar sej aldrig, utan en dator, ganska lik Lisa-modellen.´kommer upp innan OSet kommer igång.

Mitt andra problem är att Airport inte fungerar, och nej, det finns inte ens i System Preferences>Nätverk. Den hittar liksom inte det.

Och när jag sätter i en bränd OS X Tiger skiva, säger den att ja ska trycka på ''Omstart'' i fönstret som kommer upp. Men sen startar den bara om som vanligt.

Det går heller inte att öppna .dmg filer.

Tackar för all hjälp

Mac OS X 10.0.3 är en väldigt gammal version av Mac OS X och mycket har förändrats sedan dess. Det kan vara därför som DMG-filer inte vill öppnas.

Troligen är skivan du har felaktigt bränd. Helst ska man bränna systemskivor med Apples Skivverktyg. Annars kan man få problem med att datorn inte lyckas starta från dem.

Jag vet att det är väldigt gammalt, men jag vill inte lägga pengar på nytt
OS om inte airporten funkar,

  • Medlem
  • 2007-10-14 18:17

Varför har du en hembränd systemskiva?

Testa att starta med C-tangenten nedtryckt (med skiva i).

Är du lite händig kan du titta efter om datorn öht har ett airportkort i. Finns det kort kanske du kan testa att trycka i det oredntligt. Det kan glappa i kontakten har jag för mig.

Det är möjligt att AirPorten fungerar dåligt på grund av att det är 10.0.3. Jag har för mig att det blev bättre med det i 10.1. Men din dator kommer ändå inte klara systemkraven för Leopard så det är lika bra att stanna på Tiger.

Är det möjligen så att du bränt Tiger-skivan under Windows? Då kan man få sådana problem. Skivavbilderna man kan ladda ner från Apple är i HFS-format och det brukar finnas en inställning för det i en del brännarprogram. Nero åtminstone om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • 2007-10-14 18:19

Vilket os är det som drar igång om du får en "Lisa" vid boot?

Lisa-ikonen torde rimligen vara den gamla Macintosh-ikonen som dök upp vid start. Det är inget konstigt. Det var så i de första versionerna av Mac OS X innan de bytte till det grå äpplet.

1
Bevaka tråden