Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Progress bar på mottagande dator i nätverket?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-10-12 23:39

Sitter med ett litet nätverk där jag ibland kopierar över stora filer från en mac till en annan, i olika delar av huset.

Den dator jag för över filer ifrån visar en progress bar (vad heter det på svenska?) för kopieringens förlopp, men jag undrar om det finns någon möjlighet att kunna se samma förlopp på den mottagande datorn, alltså att få upp en "mottagande progress bar"?

Ibland händer det ju att jag satt igång en kopiering och sedan gått iväg till den mottagande datorn, bara för att bli stående och undra om kopieringen är klar.

Det klart, man kan hålla ett öga på filstorleken, men finns det inget annat sätt?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-10-13 22:51

Ingen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-14 00:05

Det beror ju helt på hur du skickar filen, saker som ICQ eller andra program visar förloppet men andra lösningar som SMB är ju som tänkt att arbeta helt ostört så då visar den inte något förlopp.

Det är även en del protokoll som inte skickar med info om hur stor en fil är före den börjar skickas och då kan ju inte mottagaren räkna ut hur långt som det är kvar.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-10-14 02:20

Jag använder bara operativsystemet (Tiger) och dess filkopiering i nätverket. Dvs. jag ansluter datorerna med varandra via Airport och får upp de olika diskarna på skrivbordet. Sedan kopierar jag från den ena till den andra.

Rekommenderas något annat sätt? T.ex. att använda ett speciellt program för överföring?

  • Medlem
  • 2007-10-14 05:31

En enkel lösning på ditt problem vore att installera MenuMeters och aktivera Nätverksgrafen. Då ser du i alla fall om det är hög aktivitet på nätet (dvs att kopieringen inte är klar). Du ser dock inte hur lång tid det är kvar.

Koppla upp dig remote mot andra datorn och titta på "progressbaren".

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-10-14 22:58

Hur kopplar jag upp mig "remote"? Krävs det särskild programvara, typ Apple Remote Desktop, eller liknande? Eller finns det enklare sätt?

1
Bevaka tråden