Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hämtade filer syns inte på skrivbordet.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-13 16:13

Har märkt att när jag sparar ner filer (pdf och jpg tex) från Safari och Firefox till SKRIVBORDET så är de inte synliga. Även mappar kan förbli osynliga (tex vid bildexport).

När jag dock söker på filerna i Spotlight och sedan väljer "Visa i Finder" så dyker de upp helt OK och blir därefter synliga igen. Sparar jag till annan mapp, eller använder dra-och-släpp så uppstår inte felet, endast när jag väljer "spara som...". Efter omstart syns alla filer igen.

Mac OS X 10.4.10, MBP 2,2 Ghz

Vad kan jag göra för att ordna detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-13 17:05

har du någon extra skärm inkopplad?

Jag hade samma problem och upptäckte att det skedde när jag körde med två skrämar, och kanske lite som att filen hamnade synlig på den andra skärmen, även fast den andra skärmen var urkopplad.

Forskade inte så mycket mer i det efter som att mitt skrivbord ser ut som... så jag använder spotlight och finder istället, bara sortera på ändringsdatum

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-13 18:13

Japp, jag har extra skärm. Det här är alltså att betrakta som något av en bugg...

Jag har också problem med filer som inte syns på skrivbordet, en omstart av findern löser det hela tillfälligt.

Man kan också pröva med att ta bort ".DS_Store" filen som ligger dold på skrivbordet, öppna Terminalen och skriv:

rm -i /Users/DIN_HEMMA_MAPP/Desktop/.DS_Store

Har bara detta problem på min Mac Pro konstigt nog, har provat att installera om hela systemet med min OS X Install Disc 10.4.10 men ändå så syns inte filerna på skrivbordet emellanåt. Papperskorgen kan bete sig på ett liknande sätt efter att jag tömt den, ikonen för papperskorgen visar fortfarande att det ligger filer kvar. När jag sedan öppnar papperskorgen och markerar filen så försvinner den och ikonen ändras till en tom papperskorg i dockan. En omstart av findern hjälper även här, men det ska ju inte vara nödvändigt tycker jag.

Kan tillägga att det är inte bara filer som tas hem med Firefox som blir "osynliga" på skrivbordet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-19 00:21
Ursprungligen av o z o n e:

Jag har också problem med filer som inte syns på skrivbordet, en omstart av findern löser det hela tillfälligt.

Man kan också pröva med att ta bort ".DS_Store" filen som ligger dold på skrivbordet, öppna Terminalen och skriv:

rm -i /Users/DIN_HEMMA_MAPP/Desktop/.DS_Store

Har bara detta problem på min Mac Pro konstigt nog, har provat att installera om hela systemet med min OS X Install Disc 10.4.10 men ändå så syns inte filerna på skrivbordet emellanåt. Papperskorgen kan bete sig på ett liknande sätt efter att jag tömt den, ikonen för papperskorgen visar fortfarande att det ligger filer kvar. När jag sedan öppnar papperskorgen och markerar filen så försvinner den och ikonen ändras till en tom papperskorg i dockan. En omstart av findern hjälper även här, men det ska ju inte vara nödvändigt tycker jag.

Kan tillägga att det är inte bara filer som tas hem med Firefox som blir "osynliga" på skrivbordet.

Precs det här problemet har jag också med min MbP. Vet ni vad det kan vara? Har aldrig haft några problem med det med min G5. Ska leta vidare och postar här om jag hittar något.

Ursprungligen av svindyr:

har du någon extra skärm inkopplad?

Jag hade samma problem och upptäckte att det skedde när jag körde med två skrämar, och kanske lite som att filen hamnade synlig på den andra skärmen, även fast den andra skärmen var urkopplad.

Hmm, ja jag har ju tänkt att jag nån gång ska ha en extra skärm, kan det vara på den som mina filer hamnar??!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-15 10:46
Ursprungligen av o z o n e:

Hmm, ja jag har ju tänkt att jag nån gång ska ha en extra skärm, kan det vara på den som mina filer hamnar??!

Jag kopplade in min skärm, men jag hittade inte dina filer där..

1
Bevaka tråden