Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korrupt OS X med konstigt fel på dvd-brännaren

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en G5 Dual Core 2,3 (från 2005 tror jag) med en intern Pioneerbrännare som för en tid sen började uppföra sig skumt. Först upptäckte jag att den inte tog emot alla cd-skivor utan bara vissa (alla orginal-skivor). Sen plötsligt tog den inte emot några alls. Fick bara felmeddelande: Datorn kan ej läsa skivan. Ignorera eller mata ut.

Håller på att lägga in mina drygt 800 cd till datorn (astråkigt) så jag tänkte att brännaren helt enkelt lagt av, dammig och sliten. Köpte en ny, monterade in den och möttes av samma felmeddelande! (En konstig sak är att det fungerade att mata in en tom brännbar dvd och sen bränna en film. Däremot vägrar den att läsa en enda ljud-cd.)

Fick då tipset att installera ett helt nytt system på en extern disk, starta från den och se om dvd-brännaren funkade. Och det gjorde den!

Alltså är det nåt fel på mitt system på min interna hårddisk, frågan är nu, måste jag installera om allt? Eller finns det nån fil jag kan kopiera över från det fungerande systemet, eller nån preferences-fil att slänga? (Vill helst inte installera om rubbet.)

Glömde nämna att jag kört skivverktyg och TechTool Pro utan att hitta ett enda fel.

Långt inlägg men hoppas på svar eller synpunkter.
/ Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-13 09:50

Börja med att skapa en ny användare, se om det fungerar när du är inloggad som den nya använadern.

Har testat att dels stoppa i en cd från min sambos inloggning och precis nyss skapat en helt ny användare o testat, tyvärr med samma resultat: "datorn kan inte läsa cd-skivan, ignorera eller mata ut".

Har två hårddiskar i datorn och ska installera nytt system på den andra interna. Dock ett problem. När jag stoppar i installationsskivan i datorn så dyker den upp på skrivbordet men när jag startar om för att starta _från_ just installationsskivan så hänger sig hela datorn! Kernel Panic-fönstret i bakgrunden, fläktarna på maxvarv dessutom massa vit, konstig text på svart bakgrund över hela skärmen!

Nån som varit med om nåt sånt?

Ska starta från min externa disk, då funkar ju dvd-spelaren och på så vis installera ett nytt system på den andra interna disken. (Förvirrande? Inget mot vad jag tycker...)

1
Bevaka tråden