Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd inför Filemakerprojekt?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är gammal filemakeranvändare, men har varit borta från utveckligen de sista åren.
Tänker nu bygga om ett ganska omfattande register för ansökningar till en skola.
Jag vill städa och snygga till layouter och manus, men också se på framför allt två nya funktioner.
1) Relationer. Tror mig fatta i princip, sen är det väl bara att kolla typexempel, manualer och hjälpsidor. Finns det några särskilt bra ställen eller länkar att rekomendera för detta?
2) Skulle vilja se på möjligheten att ta in de ansökandes adresser och uppgifter via nätet istället för som nu via post. Behöver egentligen bara samla in uppgifterna en gång. Det är förstås viktigt med en lösning som ger bra säkerhet, så att inga data förloras.
Vad kan man rekommendera för lösning som skapar ett antal poster som sen samlat kan importeras och bearbetas vidare i mitt register? Jag har dålig erfarenhet på weblösningar, så utgå inte från nån förförståelse;-).
För det är väl lite onödigt med en filemaker server-lösning, uppgifterna behöver ju bara samlas in en gång och inte ändras.
Eller...?

Ok, ett par allmänna tips till att börja med då:

Snygga layouter hittar man här: Open Source Web Design (du kan även Googla på free web templates). Med sådana gratis design-templates har jag producerat bland annat dessa två lösningar: Tidrapporter och Lönespecifikationer. De två senare länkarna är bara till för att visa hur en template från en webbsite kan användas i en FileMaker-lösning enkelt. De jag använt heter: Dreamy och Miami Sky.

För att få tips och råd inför ett konverteringsprojekt finns det ett par specifika PDF-filer som är värda att ladda ner och läsa på denna adress: http://www.filemaker.se/support/product/documentation.html

Notera tex dessa:

Under FileMaker Pro 9/Pro 9 Advanced:
* Introduktion
* Handbok
* Utvecklingshandbok

Under FileMaker Pro 8 / Pro 8 Advanced:
* Konvertera

Under English Whitepapers:
* Upgrading to FileMaker 8 (Migration)
* Upgrading to FileMaker 8 (Best practices)
* FileMaker Development Conventions

Dessa PDF-filer innehåller även beskrivningar av hur relationer fungerar (tex handboken) och bra metoder för utvecklare att använda sig av (Development conventions) och en del specifika problem och frågeställningar och hur man löser dem när man konverterar gamla filer.

Relationer
I all korthet när det gäller relationer så gäller följande:

* Har du samma info i två fält i varsina tabeller (eller tom i samma tabell), så kan du relatera dem till varandra.

* Ena sidan i en relation kan vara ett variabelfält, den vänstra sidan. Alltså kan man bygga trevliga användargränssnitt där man petar in ett värde i ett variabelfält för att visa mera information om något på högra sida, tex när man lägger upp en order, kan man välja en artikel och få fram massa information om den och man är kvar i order, eller så kan man göra portalfiltreringsfunktioner på det viset.

* Man kan även använda beräkningar på båda sidor i en relation - det kan dock vara en prestandadödare om inte beräkningarna lagras.

* Om fältet på ena sidan innehåller tex värdet boll och det finns ett fält på andra sidan om innehåller

boll
cykel

.. alltså två värden med radbrytning emellan så kommer FileMaker att betrakta det som en "träff" och den posten kommer att hittas via relationen. Detta är mycket mer användbart än man tror.

* Funktionen Count() kan användas för att räkna hur många poster man hittar på högra sidan i relationen. Kan användas för allt möjligt tex för att se om något hittas.

* Funktionen Sum() kan användas för att tex summera beloppet på orderrader.

Webbpublicering
När det gäller webbpublicering så fungerar det alldeles utmärkt och den funktionen går att integrera i andra webbsiter. Jag har tex byggt ihop en CMS-baserad webbsite (baserad på Joomla) med webbpubliceringsfunktionen i Joomla. Detta öppnar en massa möjligheter, det finns tex till Joomla anmälningsfunktioner för kurser som därmed lätt går att koppla ihop med Filemaker-lösningar.

Men FileMaker kan förstås själv göra webbpublicering via Instant Web Publishing-funktionen i FileMaker Server (max 100 samtidiga användare) eller via en "vanlig" FileMaker Pro-klient (max 5 samtidiga användare). På det viset är det tokenkelt att göra en registeringfunktion helt själv, några kryss i lite rutor ochdin databas är klar att samla in data/anmälningar.

Vad som menas med "onödigt" får du nog förklara mera, FileMaker kommer säkert fungera tokbra för detta, det är betydligt billigare att utveckla sådana här lösningar i FileMaker än att skräddarsy dem med tex Lasso/MySQL eller PHP/MySQL. (Jag vet för jag har jobbat mycket med båda metoderna att göra detta på).

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-13 08:17

" De två senare länkarna är bara till för att visa hur en template från en webbsite kan användas i en FileMaker-lösning enkelt" .. hmm, men jag kunde inte läsa hur

Ursprungligen av elwiz:

" De två senare länkarna är bara till för att visa hur en template från en webbsite kan användas i en FileMaker-lösning enkelt" .. hmm, men jag kunde inte läsa hur

Det är meningen att du skall jämföra skärmdumparna med hur templatet ser ut. Behöver du en förklaring för hur man skapar layouter i FileMaker genom att infoga bilder, text, fält mm, så ligger det lite utanför min ambition att förklara i ett foruminlägg.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-13 09:30
Ursprungligen av Taz_1999:

Det är meningen att du skall jämföra skärmdumparna med hur templatet ser ut. Behöver du en förklaring för hur man skapar layouter i FileMaker genom att infoga bilder, text, fält mm, så ligger det lite utanför min ambition att förklara i ett foruminlägg.

Ah, nej så långt har jag redan kommit själv. Hur man får in dessa charmanta templates som valbart layouttema begrep jag dock inte - men det kanske ger sig när jag plöjer alla dina länkar du rekommenderat

Glömde ett par länkar förresten - när man gör om sin design är det ju trevligt att använda riktiga fotografier i sin lösning. Bilder kan man numera köpa väldigt billigt (ca en dollar styck) från bland annat dessa företag:

iStockphoto.com
StockPhotoMedia.com
fotolia.com
bigstockphoto.com

När du laddar hem ett template så medföljer det dels lite images för tex bakgrunder, dekor mm och dels så kan du öppna indexfilen i en webbläsare och göra skärmdumpar med kommando + 3 / 4 (osv). Du ser även vilka typsnitt som använts i CSS-filen. Sedan kan du infoga dessa bilder i layouten FileMaker, plocka upp färger från skärmdumparna med pipetten i FileMaker, använda samma typsnitt och göra egna linjer och objekt (med rätta färgerna i relation till templaten för bakgrunder, paneler mm) och skriva texter med rätt typsnitt. Komplettera med att göra manus på knappar vars stil matchar layouten och lite redigering i tex FireWorks, Photoshop av skärmdumpar och bilder mm och infoga resultatet tillsammans med lite Stock Photos och du är där. Lätt!

1
Bevaka tråden