Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lacie d2 quatra 500GB eller Mybook 500GB Pro?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-26 19:15

Jag står i valet och kvalet mellan dessa båda kompetenta externa backup lösningar. Vilken skulle du välja?

Mybook. Har en lacie porsche som gick sönder efter 8 månader. En mybook 320gb som går som en klocka, ett klart plus att strömknappen sitter lättåtkomligt på framsidan.

Ursprungligen av mmmikael:

Mybook. Har en lacie porsche som gick sönder efter 8 månader. En mybook 320gb som går som en klocka, ett klart plus att strömknappen sitter lättåtkomligt på framsidan.

LaCie d2 är väl ändå inte samma som LaCie Porsche. Porsche är snarare deras budgetvariant. D2:orna är både bättre men också snäppet dyrare än porscharna.
Jag har en 250 GB LaCie d2:a som jag haft i snart 3 år och den har funkat som en dröm! Har nyligen kompletterat den med en 500GB:are i samma serie också, funkar lika bra.
Så mina erfarenheter är bra. Däremot verkar deras porscheserie inte hålla nån bra kvalitet, så det är nog de man ska hålla sig ifrån.

Ursprungligen av tobiwan:

LaCie d2 är väl ändå inte samma som LaCie Porsche. Porsche är snarare deras budgetvariant. D2:orna är både bättre men också snäppet dyrare än porscharna.
Jag har en 250 GB LaCie d2:a som jag haft i snart 3 år och den har funkat som en dröm! Har nyligen kompletterat den med en 500GB:are i samma serie också, funkar lika bra.
Så mina erfarenheter är bra. Däremot verkar deras porscheserie inte hålla nån bra kvalitet, så det är nog de man ska hålla sig ifrån.

Ja, det förstår jag väl. Men mitt förtroende för Lacie är minst sagt naggat, har en till Porschedisk som strular den med. Däremot verkar det, som du säger, vara just Porscheserien som är drabbad så övriga Laciediskar är kanske bättre...

Hade dock ändå valt Mybook.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-26 19:56

MyBook är både snyggare och har bättre kvalitet efter vad jag har hört. Köp den.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-26 20:35

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094492 - Blev jag rätt imponerad av. Har i vanliga fall hållt mig borta ifrån Maxtor men tror jag kommer köpa flera av den modellen i framtiden!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-26 20:54

Tack! 320 eller 500GB är en annan fråga jag har att ta ställning till? Man kan aldrig få för mycket lagringsutrymme. Jag tänkte bara göra backup på foton, dokument och filmer. Eller är det självklart att köra systemet också?

Rätt lustigt när Apple säljer LaCie i deras retail men inte Mybook.

Ang. Maxtordisken, någon som vet vad man kan använda den programmerbara knappen till?

Jag har en MyBook Essential 320 GB, en MyBook Premium 500 GB och en MyBook Pro 500 GB och alla fungerar utmärkt. Eftersom min MacBook Pro har FW800 är Pro-versionen värd pengarna då det ger bättre prestanda. Annars kanske det är overkill att skaffa Pro om man ändå ska köra FW400.

Såg just att MyBook Pro 750 GB finns i lager på Dustin. Den ger mera GB/kr (2,77 kr/GB vs. 2,96 kr/GB)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-26 22:48

'Essential' har väl endast USB2 medan 'Pro' är utrustad med FW också? Utan FW kan du inte boota upp med den. Vad jag inte gillar med Mybook är att de använder Western Digital. Jag har haft fyra sådana diskar på raken som kraschat. Nu kör jag Hitachi, tyst snabb och pålitlig.

Ursprungligen av bossep:

'Essential' har väl endast USB2 medan 'Pro' är utrustad med FW också?

Essential = USB2
Premium = USB2 + FW400
Pro = USB2 + FW 400 + FW800

Ursprungligen av bossep:

Utan FW kan du inte boota upp med den.

Man har kunnat boota från USB sedan förra årtusendet

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-26 23:15

Det var det räligaste! =(
En riktigt rälig gråda!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 17:58

Har en lacie porsche som jag oroar mig över ibland. När vet man att det är dags att pensionera den? O vad gör man om den hinner krascha innan dess? Finns det nåt sätt att rädda materialet om den kraschar?

Det finns flera alternativ. 1) DiskWarrior. http://www.alsoft.com/DiskWarrior/ 2) http://www.ibas.se/

Adrian, har någon av dina MyBook, eller någon Mybook över huvud taget, fläkt?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Adrian, har någon av dina MyBook, eller någon Mybook över huvud taget, fläkt?

Bra fråga. Jag vet faktiskt inte säkert, men jag tror inte det. Jag ser inget genom lufthålen som liknar en fläkt och ljudet man hör när disken spinner tror jag bara är själva hårddisken (när den spinner hörs det tydligt som ett sus och när den skriver/läser hörs det ännu mer, men det är inget jätteoljud direkt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-13 22:39

Har bara lacie d2 diskar och har aldrig haft några problem.

en 320gb, två 500 och två 1 tb

Jag har en Lacie d2 med trasigt transformator. Men jag använder transformatorn från en av de tre andra d2orna som jag har.

1
Bevaka tråden