Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rookie: Stänga av Dashboard? Must haves?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-12 11:09

Jaha, episk historia det här.

Efter mycket konkande på lådjäveln (det var sjukt vad tung den var!) så packade jag upp min nya iMac 24". Vad stor den var! Jäkla monster! Wohohohoho!
I med 2x2GB ramminne och alla sladdar, sen letade jag i 5 min efter den satans ON-knappen, hehe... jaja :]

En halvtimme senare var jag igång, hem med Firefox (fast nya Safari var ju riktigt trevligt! Speciellt med Floppymoose och .........), Thunderbird och så måste jag ju så klart konfa terminalen också.

Jag har inte haft en egen Mac förut, min sambo har en Powerbook och jag har fifflat lite granna med den och andras burkar, men inget eget. Känns kul.

Ska använda den till mestadels bildbehandling, surf och mailen och så, lite utveckling också. Inte så mycket spel, lite kanske, men jag är ingen gamer så att grafikkortet inte är top of the line är OK för mig. Jag visste om det när jag köpte datorn.

Så... lite frågor:

Går det att stänga av Dashboarden? Jag tycker att den verkar ganska onödig och tar resurser jag kan använda till annat.

Vad har vi för Must Haves? Jag har Safari/Firefox för webben, Thunderbird/Mail för mailen, Adium för IM, Cyberduck för FTP-tjosan och så mina arbetsverktyg i Adobes CS 3-paket. Vad behöver jag mer?

Fridens

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-12 11:14

Ayaah, avundsjuk. Vill ha en stationär mac istället för sladdmonstret jag har. Använder den aldrig, sitter alltid på macbooken.

hmm must haves, ska väll vara Skype och ABC BitTorrent då . Nått officepaket är ju alltid bra.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-12 11:56
Ursprungligen av beccu:

Ayaah, avundsjuk. Vill ha en stationär mac istället för sladdmonstret jag har. Använder den aldrig, sitter alltid på macbooken.

hmm must haves, ska väll vara Skype och ABC BitTorrent då . Nått officepaket är ju alltid bra.

Okej, jag drog hem BitRocket, men jag har inte testat det än. Skype använder jag inte.

  • Medlem
  • 2007-10-12 15:33
Ursprungligen av vox2000:

Okej, jag drog hem BitRocket, men jag har inte testat det än. Skype använder jag inte.

Känns som att Transmission är den solklart bästa torrentklienten för mac just nu. Testa den om du får lite tid över.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-12 11:46
Ursprungligen av vox2000:

Går det att stänga av Dashboarden? Jag tycker att den verkar ganska onödig och tar resurser jag kan använda till annat.

Jo, stäng av skiten - det har jag gjort på alla Macar jag kör:

http://www.macworld.com/weblogs/macosxhints/2005/08/disabledashboard/index.php

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-12 11:58
Ursprungligen av mjg:

Jo, stäng av skiten - det har jag gjort på alla Macar jag kör:

http://www.macworld.com/weblogs/macosxhints/2005/08/disabledashboard/index.php

Sweetness in a box, tack och bock!

Grattis till din nya Mac. Har själv en likadan & är sjukt nöjd med min.
En bra sida att kolla program på är http://www.iusethis.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 15:35

eller azureus om du vill ha frihet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 18:58

Quicksilver är en höjdare!

Tomato Torrent är en väldigt clean klient som bara är ett litet fönster. Lätt också.

Proteus skulle jag rekomendera som msn/icq etcklient då den kan stylas ganska mycket och är stabil och gratis.

Monolingual är ett tips om du vill få bort all onödig skit på datorn (typ språk och proc).

Textexpander är också kul om du vill förenkla ditt skrivande.

(Min imac 24' kommer på torsdag :') Jag längtar ännu mer nu.)

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-12 21:41

Allright, tack alla för svaren!

Quicksilver, vad använder man det till, egentligen?
Ska ladda ner en hög med torrentklienter och testa! Bra tips.
elinpelin: Den är addad i bokmärkeshögen!

Sitter och myser här!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 15:02

Jag har ett omvänt problem. Det är så att mitt dashboard plötsligt slutat att fungera, det händer inget om jag drar muspekaren till något utav hörnen. Jag har kollat inställningar, men ser inga förändringar där. Hur får jag igång det igen?

Tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 16:33

Glöm min fråga, helt plötsligt ville den vara med och leka igen.:D

1
Bevaka tråden