Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G Bredband test, telenor, 3, TELE2

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-12 11:10

Hej allihopa!

För ett tag sedan råkade jag ut för att man skulle välja ett mobilt bredband, mycket svårt val kan jag säga, vilken var bäst?

Kortfattat kan jag säga att jag testade i Borås, Göteborg, samt ute i en skog där farsan bor!

Telenor
I alla områden gick telenor i 65 kb/s vid nedladdning, fast i skogen gick det inte riktigt lika snabbt

TELE2
Stora fördelen med tele2 är priset endast 99 i månaden och då ingår modemet, men för övrigt har ele2 samma hastigheter som telenor. en sak till som är bra, är att TELE2 inte har operatörslåst sitt modem så allt funkar i den, även kontantkort i utlandet.

TRE
De fungerar allra bäst!!! i skogen i borås och i gbg laddar man hem i ca 340 kb/sek underbar hastighet, men det kostar 300 i månaden totalt med 3 vilket som är rätt dyrt, men då får du en väldigt fin surfning snart kommer även 7,2 mbit i GBG

Min slutsats: 3 var bäst även om de kostar mer

Intressant! Jag tänkte faktiskt plocka upp ett Tre modem förra helgen men tjejen hindrade mig. "Du tillbringar rätt mycket tid online ändå - behöver du verkligen detta"

Kan säga att Tres 3G fungerar bra! Ingen erfarenhet av de andra dock...

Lånar brosans 3s bredbands abonnemang ibland och är otroligt nöjd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-13 14:09

jag håller med er ang TRE de är TRE gånger så dyra, men mer än TRE gånger så snabbt, de andra operatörerna fick den där "modem" känslan som man hade förr i tiden, att bilder hackar sig fram osv, men om man bara skall sitta vid MSN och kolla mail så räcker TELE2, som sagt de är 200 billigare i månaden, sedan som sagt är deras dosa som du får GRATIS ej operatörslåst, så du kan tex stoppa in ett tre sim kort så kan du surfa på TRE, TRE är också så snabbt så man kan ladda hem tex filmrailers osv vilket som är grymt imponerande :P.

Ett tips för alla macanvändare, många tycker den där USB-grunkan är jobbig för den hänger, och vill ha en grunka som är express 34 istället, de funkar EJ BRA! om de skall fungera bra måste du sätta in en liten antenn i dem, och då får dem en sak som hänger ut där också, anledningen är att den inbyggda mottagaren i express 34 modemet e för nära själva datorn och störs av elektriciteten ...

hoppas man vart till hjälp :P, telia har jag inte testat, de skall var rätt bra också

folk har även PM:at i vilken skog jag testade, och det är Älvängen 3 mil norr om GBG, i en skog

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 21:12

Dessutom håller väl Tele2 att bygga ut kapaciteten. På vissa håll i Stockholm går det faktiskt i Turbo 3G hastighet. En sak jag irriterar mig på ibland är dock att uppkopplingsprogrammet inte tycks erbjuda samma funktionalitet i OS X som det gör i Windows.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-22 20:28

Jag fick erbjudande på Tre mobilt eftersom jag har dem på mobilabonnemanget. Så jag tog hem en Huawei E220. Först blev jag halvt tokig eftersom den inte ville installera sig (på min PC). Sedan löste det sig och jag kom igång. Funkar hur bra som helst, och idag uppgraderade jag även till 7,2 Mbit. Betalar 99:- per månad i 6 månader, sedan 199:- och det är fri trafik. Nu har jag installerat den på min gamla G4 också så här är ett rungande HEJ! från en G4/350

Funkar 3's drivrutirnerna för USB-modemet i Leopard?

Jag har Telenors Turbo3G och i skrivande stund funkar de inte i Leopard, har blivit lovad nya drivrutiner i denna veckan (jag är tveksam till att de håller vad de lovar)

Ingen ljusning hos 3!

Ursprungligen av Berggren:

Funkar 3's drivrutirnerna för USB-modemet i Leopard?

Jag har Telenors Turbo3G och i skrivande stund funkar de inte i Leopard, har blivit lovad nya drivrutiner i denna veckan (jag är tveksam till att de håller vad de lovar)

Jag har precis uppgraderat till den svarta katten och ... nej, 3:s drivrutiner fungerar inte i Leopard. Åtminstone inte via installeraren som inte verkar installera något förutom HuaweiApp. Jag ska se om det hjälper att flytta drivrutinerna från det gamla biblioteket. Får jag något att fungera hör jag av mig.

Jag har också pratat med 3:s kundtjänst och de vet inte när de kommer att få fram Leopardversioner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-02 19:53

hmm alltså snackar ni inte lite i nattmössan nu ? jag har i för sig TELE2 men det funkar på leopard! testa med deras drivrutiner på deras sida! det enda du behöver ändra sedan är att den skall kopplas till

data.tre.se

istället för det som står

Ursprungligen av Esa:

hmm alltså snackar ni inte lite i nattmössan nu ? jag har i för sig TELE2 men det funkar på leopard! testa med deras drivrutiner på deras sida! det enda du behöver ändra sedan är att den skall kopplas till

data.tre.se

istället för det som står

Det ska jag prova så fort jag kommer hem till en riktig dator. Det fungerade verkligen inte med installationsprogrammet som Tre hade, men jag ska prova Tele2 istället. Tack för tipset.

/ S

Glöm inte bort Nordisk Mobiltelefon:
http://www.nordiskmobiltelefon.se/

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-10-30 11:45

Är alla lika slöa i upspeed?
Det är mer intressant för mig eftersom jag behöver tanka upp bilder ute på fältet ibland.

Sitter med Tre i leopard nu funkar då helt perfekt för mig

Har du jämfört Telenors och 3's prestanda någon annanstans än i Gbg, under samma tidpunkt? Vad blev resultatet då?

Ursprungligen av Esa:

Hej allihopa!

För ett tag sedan råkade jag ut för att man skulle välja ett mobilt bredband, mycket svårt val kan jag säga, vilken var bäst?

Kortfattat kan jag säga att jag testade i Borås, Göteborg, samt ute i en skog där farsan bor!

Telenor
I alla områden gick telenor i 65 kb/s vid nedladdning, fast i skogen gick det inte riktigt lika snabbt

TELE2
Stora fördelen med tele2 är priset endast 99 i månaden och då ingår modemet, men för övrigt har ele2 samma hastigheter som telenor. en sak till som är bra, är att TELE2 inte har operatörslåst sitt modem så allt funkar i den, även kontantkort i utlandet.

TRE
De fungerar allra bäst!!! i skogen i borås och i gbg laddar man hem i ca 340 kb/sek underbar hastighet, men det kostar 300 i månaden totalt med 3 vilket som är rätt dyrt, men då får du en väldigt fin surfning snart kommer även 7,2 mbit i GBG

Min slutsats: 3 var bäst även om de kostar mer

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-05 11:22

Vad gäller priset hos 3 så kostar det 199kr/mån för 7,2Mbit, 99kr/mån för modemet vid 12mån bindningstid och 0kr för modemet vid 24mån bindningstid.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-11-05 11:45

Tre har infört fritt modem vid tecknande av 12 månaders abb för bara nån vecka sedan.

Har nu provat att installera med Tele2:s drivisar. Kan koppla upp, men den kan inte göra något vettigt. Sen hänger sig datorn. Och då har jag ändå formaterat hårddisken och installerat en helt fräsch upplaga av Leopard för att vara säker på att inget annat jag lagt in ställer till något.

Försökte få Tre att hjälpa mig genom att antingen låta mig betatesta drivisarna som ska komma i början av december, eller låta mig få betalningsfritt fram till att drivisarna släpps. För det står fortfarande på Tres webbplats att det fungerar med Mac. Inget om att Leopard inte fungerar.

Men det blev inget betatest, och de ville inte ge mig några pengar tillbaka. Kundservicechatten på Tre var minst sagt inkompetent. För den som vill roas eller förskräckas, rekommenderar jag en titt på avskriften på http://www.sverker.se/text/trechatt.txt

http://www.communica.se/huawei/filarkiv/index.htm

Testa de drivrutinerna. Det står att de inte funkar, men det gör de. Iaf för mig.

Banne mig - det verkar de göra. Tack som tusan!

Till andra som undrar - om jag inte skriver mer i den här tråden, så fungerar drivrutinerna Gabriel rekommenderade för mig framöver och det kanske kan vara värt att testa dem. (No news are good news.)

är det någon som har fått det att fungera så att modemet automatiskt kopplar upp sig då man ansluter det? Har försökt hitta en lösning för detta men utan resultat...

1
Bevaka tråden