Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag råkade tömma skrivbordet

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-12 01:05

Är van macanvändare sen många år. Dock lyckades jag nu för första gången någonsin med konststycket att markera och kasta alla ikoner på skrivbordet, inklusive hårddiskikonen. Den kommer inte tillbaka efter omstart och varken reparera behörigheter hjälper och inte heller hittar skivkontroll något fel på skivan. Den syns dock i skivverktyg med rätt ikon och allt. Hur får jag tillbaka den till skrivbordet? Hjälp skulle uppskattas!

Gå till menyn "Finder" och välj "Inställningar". Under tabben "General" ska Hårddiskar vara ikryssad under texten "Visa detta objekt på skrivbordet".
Mig veterligen är det omöjligt att slänga startskivan i papperskorgen så jag undrar hur du lyckades med det?

  • Medlem
  • 2007-10-12 01:49

Jag drog den förmodligen bara dit och tömde. Vad som även försvann då var ikonen i ett finderfönster, den som heter som min dator och har ikon i form av iMac Globe. Genom att gå in där du sa kunde jag få till baka Globen, men hårddiskikonen lyser fortfarande med sin frånvaro. Hade en krasch för nån vecka sen och nu väntar jag bara på att någon skall bränna en kopia på mina adobeprogram (vågar inte skicka hit originalskivan med post) så blåser jag väl hela datorn och installerar om allt från början. Sånt brukar lösa det hela. Just för tillfället bor jag i Dublin. Inte lika lätt att fippla med datorn, när nästan alla resurserna finns hemma Du vet inte om det finns någon .plist-fil man kan slänga för att få tillbaka ursprungstillståndet?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-12 09:19

prova släng:
com.apple.finder.plist
com.apple.desktop.plist
com.apple.sidebarlists.plist

Förstår inte att defaultbeteendet för osx är att lägga alla diskar, cd-enheter, mm på skrivbordet, känns väldigt bakvänt och icke-intuitivt.

Hursomhellst, kan du inte bara skapa en länk ny länk till hårddisken på skrivbordet?

  • Medlem
  • 2007-10-12 17:10

Kan söka upp hårddisknamnet i Spotlight, men kan inte högerklicka på ikonen för hårddisken. Det som står om den är följande när man håller muspekaren över sökresultatet i Spotlight; Namn='MacBook' Sökväg='/'

Någon annan som har nåt annat förslag?

Ursprungligen av ptolemy:

Förstår inte att defaultbeteendet för osx är att lägga alla diskar, cd-enheter, mm på skrivbordet, känns väldigt bakvänt och icke-intuitivt.

Hursomhellst, kan du inte bara skapa en länk ny länk till hårddisken på skrivbordet?

  • Medlem
  • 2007-10-12 17:05

Provade detta, ingen skillnad.

Ursprungligen av Creops:

prova släng:
com.apple.finder.plist
com.apple.desktop.plist
com.apple.sidebarlists.plist

1
Bevaka tråden