Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer med OS X kl 00.00?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag förstår inte vad datorn gör exakt kl 00.00, har försökt att söka lite men ingen annan verkar bry sig om det?

Vad gör den, och varför?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-09 09:42

Vad är det som händer vid midnatt?

Sorry, den börjar tänka som en tok, datorn går knappt att använda och jag fattar vad det är den gör?

Ursprungligen av wunderbaren:

Sorry, den börjar tänka som en tok, datorn går knappt att använda och jag fattar vad det är den gör?

Jaha! Vad är det den gör då? Eller fattas ett "inte"!
Det finns en möjlighet att den indexerar, för spotlights räkning. Eller kör städningen som brukar vara satt till 03.00. Har du ändrat hur sånt ska göras i något Onyxliknande program?
(Om "inte" inte fattades så gör jag mig rätt löjlig nu men det bjuder jag på) Tusan nu fick jag smör på tangenten "T".

MR

Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Jaha! Vad är det den gör då? Eller fattas ett "inte"!
Det finns en möjlighet att den indexerar, för spotlights räkning. Eller kör städningen som brukar vara satt till 03.00. Har du ändrat hur sånt ska göras i något Onyxliknande program?
(Om "inte" inte fattades så gör jag mig rätt löjlig nu men det bjuder jag på) Tusan nu fick jag smör på tangenten "T".

MR

Har inte ändrat nånting i nåt program, jag tycker det är störande och undrar om man kan "ta bort" det?

(Och ja, "inte" ska vara med.)

Något gör något. Hm. Först tänkte jag att Classic strulade, för OS9 gjorde sådana saker vid midnatt. Men så tror jag att du kör intel, och inte har classic. Så något annat program som gör något fuffens då. Ett virusskydd kanske?
Jag vet som du ser inte, men är nyfiken.

MR

Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Något gör något. Hm. Först tänkte jag att Classic strulade, för OS9 gjorde sådana saker vid midnatt. Men så tror jag att du kör intel, och inte har classic. Så något annat program som gör något fuffens då. Ett virusskydd kanske?
Jag vet som du ser inte, men är nyfiken.

MR

Jag kör intel, Mac OS X 10.4.10, har kollat med andra program men det är inte dom, provade att stänga alla program utom dom som "alltid" ska vara öppna så att säga, är det bara jag med detta problemet? Låter helskumt..

Inga ledtrådar i "console.log"?

Om datorn jobbar mycket borde det synas i "Activity Monitor" (eller vad den nu heter på svenska). Finns i Utilities och listar program, hur mycket CPU de tar, RAM, mm. Öppna och kolla kl 00.00?

Komandot "top" i teminalen ger liknande data. Komandot "crontab -l" kan också visa om det finns några schemalagda aktiviteter.

Ursprungligen av MagnusB:

Om datorn jobbar mycket borde det synas i "Activity Monitor" (eller vad den nu heter på svenska). Finns i Utilities och listar program, hur mycket CPU de tar, RAM, mm. Öppna och kolla kl 00.00?

Komandot "top" i teminalen ger liknande data. Komandot "crontab -l" kan också visa om det finns några schemalagda aktiviteter.

Tack, ska prova detta ikväll!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-09 11:15

Det är med största sannolikhet Apple Remote Desktop som är boven. I ARD Admin väljer du din dator och tar info. I Data Settings tabben ändrar du Upload Schedule från 00:00 till 04:00.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det är med största sannolikhet Apple Remote Desktop som är boven. I ARD Admin väljer du din dator och tar info. I Data Settings tabben ändrar du Upload Schedule från 00:00 till 04:00.

//Rob

Aha okej, kanske det som är boven! Isåfall ska jag ta bort det programmet direkt när jag kommer hem, använder det inte ens.

Och flyttar "problemet" till 04:00 istället?
Vad är det som görs, måste det göras?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-09 14:49
Ursprungligen av akerstrom:

Och flyttar "problemet" till 04:00 istället?
Vad är det som görs, måste det göras?

Jag tror ARD söker igenom din dator med spotlight. Men du kan stänga av den funktionen helt.

//Rob

Martin har nog rätt.

Om du inte stänger av Macen startar Mac OS X ett flertal nattliga processer varje dag, vecka och månad för att "städa upp" systemet. Loggar rensas, defragmentering utförs, cache raderas osv.

Default är att dessa skript startas vid midnatt om datorn är igång men det kan ändras till en annan tidpunkt.

- Ladda ned Onyx från www.titanium.free.fr (Cocktail går minst lika bra men kostar pengar)
- Installera och starta Onyx, skriv in ditt lösenord
- Klicka på "Maintenance"
- i fältet "Run Maintenance scripts", klicka på "schedule"
- Ställ in tre olika tidpunkter (sen natt eller tidig morgon) för dina skript, välj en veckodag för "weekly script" och en dag i månaden för "monthly script"
- Klicka "apply" i alla tre fälten, därefter på "close"
- Avsluta Onyx

Nu körs inte alla skripten samtidigt och inte heller medan du arbetar på datorn!

Ursprungligen av Marcus Holmer:

Om du inte stänger av Macen startar Mac OS X ett flertal nattliga processer varje dag, vecka och månad för att "städa upp" systemet. Loggar rensas, defragmentering utförs, cache raderas osv.

Defragmentering? Radering av cache?

Har du någon källa eller dylikt där man kan läsa mer om detta då det var nyheter för mig?

Mata den inte efter midnatt!

Hehe.. inget vatten heller va'?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-11 18:58

Gå och lägg dig tidigare så kan du vara uppe på dagen istället, behöver du inte joxxa och felsöka

Defragmentering händer inte vad jag vet. Stämmer detta: www.thexlab.com/faqs/maintscripts.html?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-11 21:32

Defragmentering i OSX sker "on the fly", det är inget som schemaläggs till ett visst klockslag.

Nä precisiomundo, därav min lilla fråga.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-11 22:33

UNIX behöver inte defragmenteras. Det som körs - cronscripts - är något annat...jag vet inte vad och det kan ju inte vara superviktigt eftersom Apple givetvis vet att nästan alla konsumenter har datorn avstängd/vila på nätterna.

Men - jag autoväcker hemmaburken 3:00 för att köra en backupp till nätverksdisk - kanske ska jag också säga åt den att köra scriptsen.

På jobbet kör jag ultimateTask innan jag går på lunch någon gång då och då - det är alltid klart även efter kortlunch så det verkar inte ta så läng tid (ultimateTask kör alla scripts i en följd för mig).

Ursprungligen av mjg:

UNIX behöver inte defragmenteras. Det som körs - cronscripts - är något annat...jag vet inte vad och det kan ju inte vara superviktigt eftersom Apple givetvis vet att nästan alla konsumenter har datorn avstängd/vila på nätterna.

Men - jag autoväcker hemmaburken 3:00 för att köra en backupp till nätverksdisk - kanske ska jag också säga åt den att köra scriptsen.

I Tiger 10.4 så fixar launchd det så finurligt fiffigt att om din Mac sover när periodic ska köras så utförs uppgifterna istället en stund efter att din Mac har vaknat till liv.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-12 20:13
Ursprungligen av mjg:

UNIX behöver inte defragmenteras. Det som körs - cronscripts - är något annat...jag vet inte vad och det kan ju inte vara superviktigt eftersom Apple givetvis vet att nästan alla konsumenter har datorn avstängd/vila på nätterna.

Men - jag autoväcker hemmaburken 3:00 för att köra en backupp till nätverksdisk - kanske ska jag också säga åt den att köra scriptsen.

På jobbet kör jag ultimateTask innan jag går på lunch någon gång då och då - det är alltid klart även efter kortlunch så det verkar inte ta så läng tid (ultimateTask kör alla scripts i en följd för mig).

UNIX behöver inte defragmenteras? Var har du fått det ifrån? Om ett system behöver defragmenteras beror mer på vilket filsystem som används, inte OS. Och OS X defragmenterar automatiskt bara filer under en viss storlek, och kör ingen ihopfixning av ledigt utrymme.

1
Bevaka tråden