Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibooken död efter fall.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjaba

I söndags åkte ibooken i golvet av misstag. ett fall på <1meter.
Nu startar den inte, Startljudet ljuder men är skärmen bara grå i ett par minuter,
sen dyker det upp en mapp med ett frågetecken i.
Känns trist att min 3år gammla trotjänare ska få lämna in nu, använder den dagligen (endast för nöje iof).
Ska man gissa att hårddisken dog eller kan det vara logikkortet själv?
kan tilllägga att man hör hårddisken 'tänka' lite när den datorn är på nu, så Helt död är den väl inte.

Jag är väldigt tacksam för alla tips jag kan få av er! Plånboken säger snällt med bestämmt nej till en macbook.

Ps.Den landade på laddaren så den gick sönder med

/ malte

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-10 20:02

Att den visar en mapp med ett frågetecken betyder att den inte hittar sin startdisk.
Det brukar gå att fixa. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt hur man gör, men är övertygad att inom 10 min kommer det ett svar.

Yes!!

Att den kommer så långt verkar tyda på att datorn lever men, som Yes skriver, inte hittar en giltig systemmapp. Då systemet ligger på din hårdisk skulle man kunna gissa att det är denna som gått sönder. Testa att boota från dina systemskivor genom att stoppa in systemskivan och starta om datorn medan du håller ned "c" på tangentbordet. Startar den då så är det inget fel på logikkortet eller liknande. Om den bootar från CD kan du testa att reparera din hårdisk mha skivkontroll. Om detta inte funkar är det ny hårddisk som gäller. (Kan vara värt att köpa ny ändå, har den skadats en gång kan det hända igen).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-10 22:48

En kompis till mig som oxå har en iBook visade liknande symptom. Logikkortet var trasigt.
Det är dyrt.

Yes!!

Det kan också vara att HDn hoppat ur läge/förstört kopplingen till moderkortet, och går att rädda genom att peta in den i ett externt kabinett. (iBooken trivs bäst med FW-eneheter, inte USB2 när det gäller strömförsörjning via kabeln).

Tack för alla svar!

Idag ska jag testa med skivverktyg på tiger dvd'n, om inte det funkar så skruvars datorn isär!

Sidofråga, kan ibooken adressera en 250gb disk? (ibook g4 1.2ghz)

Adressera kan den väl - men frågan är om et är värt penarna (och att någon verkligen har 250 GB 2,5" IDE i lager).

Att byta disk i iBook är pilligt men det går. Räkna med två timmar. Mer info och tips här:

http://www.99.se/allt-om-mac/219957-koera-os-x-fran-extern-disk-efter-kraschad-ibook-hdd.html
http://www.99.se/ibook-macbook/215543-hur-hotta-min-ibook-tips.html
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/102739-hitachis-seagates-160-gb-2-5-tumsdisk.html

Igårkväll hann jag testa med installationskivan, men den hittar ingen måldisk att köra med... inte så oväntat. Men nu har jag laddat upp med en ny hdd samt en knippe verktyg! efter jobbet så ska ibooken isär i molekyler :). Jobbar som industrielektriker så det borde vara smooth sailing

250gb disken jag hade på gång var såklart sata. ! 160gb verkar vara största 2.5" IDE.. fick nu tag på en 80gb, precis som innan.

Undrar just hur lätt det kommer vara.
Många skrivar blir det. Håll tungan rätt i munnen bara så ska det vara lugnt.
Samt att du kommer få använda en del våld för att komma in.

Det är lite bökigt att få isär plasten. Låter illa och lätt att spräcka saker. Man måste vara försiktigt, men samtidigt använda lite våld för att det ska gå...

well nu är ibooken ihop igen!

Det var skoj att skruva lite med den, och med rätt verktyg och bra guide så var det inte svårt.
Det vart en 60gb 7400rpm tillslut!, sitter och installerar osx på den nu.

Lånade fars tiger skiva från hans intel mini = kernel panic vid boot , har förlagt min tigerskiva så nu blir det pantern tills storkatten släpps !

ps. ska slänga upp en bild jag tog på mitt buckliga ibookchassi, får bli imorn

Senast redigerat 2007-10-11 20:39
1
Bevaka tråden