Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Novisfråga - kan någon utifrån se vilka hemsidor jag besökt?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Kan någon utifrån gå in och kolla vilka hemsidor jag besökt? Om jag exempelvis besöker politiska extremisthemsidor i studiesyfte, kan då de se att jag (IP-adressen) varit där och kan de kolla av min dator? Jag kan lite om datorer så förklara gärna från noll.

"Extremisterna" kan se din IP-adress men inte "kolla av din dator" (komma in i den antar att du menar). Med lite letande kan dom ta reda på vilken internetleverantör du har (exvis Telia), men inte med mindre att de hackar in sig hos Telia få reda på att det är just du som gömmer dig bakom IP-adressen.

Däremot kan Säpo/polisen med hjälp av loggfiler från webbhotellet som extremisterna hyser in sig hos få fram din identitet via IP-adressen. Polisen kan nämligen tilltvinga sig nödvändig info från din internetleverantör om det förväntate straffet för ett brott innebär fängelse. Så låt bli att vara för aktiv på Al Qaidas forumsidor...

Om du vill vara mer osynlig ("helt osynlig" kan nog ingen vara) på internet kan man gå via en proxy, Ungefär som att man skuttar fram mellan olika isflak och hela tiden byter identitet. Inte lätt för en blodhund att spåra. (Ursäkta den dåliga liknelsen).

På mac kan man använda sig av kombinationen Vidalia + Tor + Firefox om man vill surfa säkrare/mer osynligt. Eller som i mitt fall när jag befinner mig bakom The Great Firewall of China, och annars inte kommer åt ens anständiga sidor som Wikipedia.

Det är inte helt lätt att begripa hur det fungerar (jag har ingen aning egentligen) men bara följ instruktionerna här (http://tor.eff.org/docs/tor-doc-osx.html) så fungerar det. Använd FireFox istället för Safari som webläsare så blir det mycket enklare att ställa in. Hoppa över hur du skall ställa in för en egen server osv = överkurs. Glöm inte att dra igång Vidalia _innan_ du startar Firefox.

Om du med "utifrån" menar en tredje part (dvs varken från ditt håll eller från extremistsidans håll) så är risken att dom kollar vilka sidor du går på rätt liten (det går - men det kräver en del ansträngning). Däremot så får extremistsidan ditt IP-nummer lagrat automatiskt i sina besöksloggar och har man det kan man spåra en person till viss del, som föregående talare tog upp.

Vill man anonymt besöka en sådan sidan i studiesyfte kan man använda olika speciallösningar som johan tog upp, men också passa på att göra det från en annan dator än ens egen hemdator (under förutsättning att man inte hamnar i trubbel för att man gör det - t.ex. kanske det är en god idé att undvika det på jobbet ).

http://anonymouse.org/

Funkar rätt bra och är gratis om man vill kolla sidor i smyg. ehhh

Om Man är uppkoplad på någons trådlösa nätverk då?
Eller går via en router på jobbet?
Kan man se om jag varit inne på för mig lite piniga sidor(vad kan det vara tro?)

Ursprungligen av mikael g:

Om Man är uppkoplad på någons trådlösa nätverk då?

Då blir det den personens (eller rättare sagt den trådlösa routerns) IP-adress som loggas på webbservern man besöker. Så då är man rätt anonym (och det är ett av skälen till att man bör låsa sitt trådlösa nätverk, så inte något gör tokigheter i ens "namn").

Men man ska å andra sidan vara lite försiktig med att ansluta till öppna nät, eller man ska i alla fall veta att det kan vara någon som satt upp ett öppet nät för att avslyssna allt trafik efter lösenord och annat.

Stort tack för klargörande svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-17 15:02

Men man lämnar sin dators eller sin routers macadress!

Vänligen, Ylan

Ylan

Mjaa... MAC-adressen åker bara med inom samma subnet som din dator/router befinner sig i vad jag vet. Så surfar du till en hemsida så syns inte den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-17 20:16
Ursprungligen av Johan S:

Mjaa... MAC-adressen åker bara med inom samma subnet som din dator/router befinner sig i vad jag vet. Så surfar du till en hemsida så syns inte den.

Vänta litet, hur kan routern veta vart ett utifånkommande paket skall, om inte macadressen finns med i paketet? IP-adressen hos maskinen innanför routern följer ju inte med!

Vänligen, Ylan

Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-18 04:02
Ursprungligen av Ylan:

Vänta litet, hur kan routern veta vart ett utifånkommande paket skall, om inte macadressen finns med i paketet? IP-adressen hos maskinen innanför routern följer ju inte med!

Vänligen, Ylan

Ylan

Om det är NAT så mappar routern portar till hostar, så den håller reda på sessionerna på så vis..

MAC-adresser byts vid varje router hopp, förutsatt att det är en transmissionstyp som ens använder MAC adresser..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-17 20:05

jag tror han menar att den syns i routen hos den som du snyltar wlan av, men annars ja, den kommer inte längre än det subnät som du är på..

1
Bevaka tråden