Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS bärbar samt Mac-kompatibel

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-10 19:55

Undrar om det är någon som har bra tips på en bärbar GPS med bra kartor. Jag har börjat springa och tycker det skulle vara kul att föra lite statistik över var, hur långt samt snabbt (läs långsamt) jag springer.

Vill ha tag i något som inte är alltför tungt och som går bra att koppla ihop med min Mac. Garmin Forerunner verkar inte vara något alternativ för mig då den saknar kartor.

Tacksam för alla förslag, speciellt de goda

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-10-10 22:58

Garmin har kommit ut med lite program till Mac OS X.

Jag har en Garmin GPSmap 60CSx. Fungerar ihop med macen. Ihop med Friluftskartan Pro så fungerar det OK.

Den mäter hastighet etc. Köptes från Skövde Natur. Köpt för fiskeäventyr i fjällen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-11 07:11

OK. Är den smidig att ha med sig? Hur lång batteritid?

Hur nöjd är du med den?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-10-11 22:12
Ursprungligen av molaria:

OK. Är den smidig att ha med sig? Hur lång batteritid?

Hur nöjd är du med den?

Ganska nöjd. Färgskärm, vattentät, smidig att ha med, lite större än en mobil. Med alkaliska batterier så fungerade det lååång tid.

Jag har en Garmin Venture Cx, den funkar nog som Henil's fast lite mer basic. Den har kartor och allt sånt och är nog billigare och även lite mindre. Ska du springa med en gps vill du kanske inte ha den största modellen?

Verkar ju som att Garmin iaf är på gång att släppa saker till mac, det som är lite klurigt fortfarande är om man vill rita rutter och sånt på kartan i datorn och sen tanka över till gps'en. Då måste man köra Mapsource i Windows. Samma för att ladda in spår osv från gps'en. Det sägs dock att mapsource är på gång till Mac men nån tidsplan finns inte vad jag vet.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-11 21:34

Måste ju komma programvaror till Macen nu då det säljs mer Mac än på länge.

Jag är ju ganska snål så jag hade tänkt köpa en GPS som är tillräckligt liten för att jag ska kunna ha den med när jag springer men samtidigt såpass kraftfull att den kan vara en god kompanjon i bilen också med kartor och varningar för fartkameror och andra livsnödvändiga funktioner.

Man kanske kan få en som fungerar som defibrillator a la senaste Bondfilmen också

Garmin Venture Cx verkar klart intressant.
Flera förslag? Nog måste det väl vara fler än jag som gillar att springa?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-10-11 22:14

Garmin POI Loader
Garmin Training Center
Garmin WebUpdater
Garmin MapInstall
Finns till Mac OS X.

  • Medlem
  • 2007-10-11 22:29

Naturligvis - SKALL - gps´en IN I iPhonen!!! DÄR vill iaf jag ha den. Sedan - efter att jag njutit av min joggingtur så vill jag bara 'downloada' infon till min iMac och köra Google Earth. Flyga fram si så där 20 meter över marken, hela min nyss avverkade joggingtur.

Eller hur? (inkl min egen puls och all träng i perfekt 3d, back upp och backe ner)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-12 07:01

YES! Det ställer jag upp på till 100%.
Men innan dess?

Jag skulle aldrig släpa med mig en iphone när jag springer. Nanon är precis under gränsen (eftersom den får plats i nyckelfickan).

Jag funderar på att skaffa en Forerunner, eftersom jag inte ser något behov av att ha själva kartan med sig när jag springer.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-12 12:33
Ursprungligen av hallgren:

Nanon är precis under gränsen (eftersom den får plats i nyckelfickan).

Springer du i jeans?

Ursprungligen av Alex Lindquist:

Springer du i jeans?

Nej, i olika tights. Både adidas och nikes modeller har små dragkedjeförsedda fickor där bak för nycklar och liknande där en nano (med nike+-grej) precis får plats.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-12 17:43

Jag fick nyss ett litet bälte för små vattenflaskor och där får man ner något i mobilstorlek så jag kan tänka mig att släpa runt på en Garmin Venture Cx i det bältet.

1
Bevaka tråden